miercuri, 8 iunie 2022

ŞTEFAN DINCESCU, POEME PE DOUĂ CLAPE

 

SE SPÂNZURĂ CONDEIUL! 

POEME PE DOUĂ CLAPE

 


 

„Nu vă miraţi. Poeţii, toţi poeţii sunt

un singur, ne-mpărţit, neîntrerupt popor.” 

LUCIAN BLAGA


POEM [1]

 

„Înhaţă elocvenţa! Hai, răsuceşte-i gâtul!”

Vag papagal sculptând schilozii peşti,

hai, remaiază-ţi anii cântând pe la fereşti!

„Stârpeşte elocvenţa! Cinătuieşte-i râtul!”

ŞTEFAN DINCESCU & PAUL VERLAINE

 

POEM [2]

 

Urcior m-ai tuflit, Doamne, între zăvozi şi bucate!

Cu rouă m-ai umplut, cu privighetori, cu lumină.

O, cititor vâscos, făţarnicul meu frate,

înfiptu-mi-ai cuţit în rădăcină!

ŞTEFAN DINCESCU & CHARLES BAUDELAIRE

 

POEM [3]

 

Postava ciurdelor din pieţe

o ghiftuiam c-o pită, cinci peşti şi un ecou

şi mă pâram urechilor fâşneţe: „Gând vinovat

mă frige: să dau de-un stârv mai nou.”

ŞTEFAN DINCESCU & CHARLES BAUDELAIRE

 

POEM [4]

 

Ai eşuat, bădiţă! Hai, schilodeşte-ţi gâtul!

Orb hoinărişi hăţişul acelor burţi de peşti.

Nu Dumnezeu, ci Dracul se uită prin fereşti.

Nu faima te mâleşte, ci greaţa, ci urâtul.

ŞTEFAN DINCESCU & MARIN SORESCU


POEM [5]

 

Eu sunt celălalt!, clamase poetul.

Daţi-i latrinei rondelul, gazelul, sonetul!

În palavrele haitei îmi voi sculpta cu stiletul

moşii, strămoşii, puietul.

ŞTEFAN DINCESCU & ARTHUR RIMBAUD

 

POEM [6]

 

Corabia matoală icnea din val în val.

Eternităţi nudiste fierbeau în poloboc.

Apoşii, albatroşii, cu spadele în cioc

decapitau matrozii cu sufletul bondoc.

ŞTEFAN DINCESCU & ARTHUR RIMBAUD

 

POEM [7]

 

Ca ţâţele de târfă, revolta şi haşişul

le molfăiam dospite cu luna de pe cer.

Vindeam prin cafenele dezgust, păduchi, mister

când ne tăia metafora cu şişul.

ŞTEFAN DINCESCU & ARTHUR RIMBAUD

 

POEM [8]

 

Poetul să dărâme, să taie, să înece

vechimile, să ţină deschise în infern

bodegile, calvarul să-şi disece,

iar lapţii să şi-i toarne într-un obscen etern.

ŞTEFAN DINCESCU & ARTHUR RIMBAUD

 


POEM [9]

 

S-au rupt catarge, rame, edecuri şi mănuşi,

ţăruş înţepenindu-mă-n cenuşi.

Pe blana morţii sufletul mi-l frec.

„O, sparge-mi-s-ar fiinţa în cântec să mă-nec!”

ŞTEFAN DINCESCU & ARTHUR RIMBAUD

 

POEM [10]

 

Marea se deflora frecându-şi buricul de stele.

Nebunul din far se însurase cu Doamna Oale-ulcele.

Daţi-vă la gealău, bă, la rindea şi la pilă!

Poeţi, de condeiul vostru, arză-l-ar focul, mi-e silă!

ŞTEFAN DINCESCU & RADU GYR

 

POEM [11]

 

„Visez ce îngerii visează. Aud ce Dumnezeu gândeşte.

Aud cum navighează vara în fluviile unui peşte.

Aud cum se zideşte iarna în ouăle de pescăruşi.

Aud cum moartea vinde peneni estropiatelor mătuşi!”

ŞTEFAN DINCESCU & MIRCEA DINESCU

 

POEM [12]

 

„Mi se părea că este toamnă. Mi se părea că verde sunt.

Mi se părea c-aud biserici târându-se pe sub pământ.

Mi se părea c-aprind opaiţ în colţ de peisaj sturât.

Ştiam: azi seceră poeţii cu polonicele în gât.”

ŞTEFAN DINCESCU & MIRCEA DINESCU

 


POEM [13]

 

Înjunghiatul suflet, în iglu, ţi-l desfaci

pe ieftine balanţe. Vin muşterii săraci.

În verb îţi explodează petalele de maci.

Eu dacă tac, tu mâine n-ai niciun drept să taci!

ŞTEFAN DINCESCU & MIRCEA DINESCU

 

POEM [14]

 

„Moartea croncăni parşiv peste bujdula noastră.”

Scuipă miei şi iepuri, greieri – spre tăiere.

Cotonogeşte-ţi versul strident şi lăbărţat

ca urdinişul de muiere.

ŞTEFAN DINCESCU & MIRCEA DINESCU

 

POEM [15]

 

„Mai ştii cum ne aram pe-atunci,

tu, ceteră, crăcane lungi?”

Aveai, pupa­-ţi-aş, şi-mi dădeai

gutuile cu smalţ de rai,

şi-o bufniţă mecită prin scaieţi

de mardeiaşi, de jarcaleţi;

o leică – fişcă, zmeuriş –

mustrând şoşoii în păiş.

 

Ieri, of, of, of, zgondoasa neichii,

mi-ai ros şi nasturii scurteichii

şi m-ai ţipat, umflat şi crăcănat,

pe soclul tâmpilor din sat.

Azi strâmbă, chioară şi confuză

prin sanatorii dai din buză.

ŞTEFAN DINCESCU & MIRCEA DINESCU

POEM [16]

 

„Da: am trăit cu sturzii, cu stelele pe câmp.

Da: n-am slujit la javre, la şuţi, la zeul tâmp.

Da: am căinat decesul pădurilor de tei.

Da: am proscris osânza Moţocilor mişei.”

ŞTEFAN DINCESCU & ZAHARIA STANCU

 

POEM [17]

 

De tine, de mine, Doamne, mi-e milă, mi-e silă!

Porcilor – teică, hoţilor – menajerie, blidar.

Vine ca o datină noaptea de coşmar.

N-avem găteje, taică, nici vatră, nici amnar!

ŞTEFAN DINCESCU & NICOLAE LABIŞ

 

POEM [18]

 

Ghiceşti în măruntaiele de strigă,

ţambalagiu sagace, solitar:

„Poeţi cu inima de mămăligă

ciordi-vor zeii la cântar,

prăşindu-ne c-o săpăligă

sculptată-n aşchii de coşmar.”

ŞTEFAN DINCESCU & NICOLAE LABIŞ

 

POEM [19]

 

Dumnezeu, scopindu-şi îngerii cu sânge cărunt,

îşi retează venele, îşi văcsuieşte undele.

Cântă secundele, dolofanele, scundele:

Eu nu mai sunt. O rană-i tot ce sunt.

ŞTEFAN DINCESCU & NICOLAE LABIŞ

 

POEM [20]

 

Şi căprioarei, şi lupoaicei m-am văitat:

M-a strivit, fârţelor, pasărea cu destin de rubin!

Pe ogoare nu zeii, ci hoitarii mi s-au găinăţat.

Măicuţei Lot cu şapte deşte, în for, mă închin.

ŞTEFAN DINCESCU & NICOLAE LABIŞ

 

POEM [21]

 

Mi-am strigat, bosumflat, ogarii din mit.

La poartă, dând iama, Sfântul Pătru m-a hăcuit:

„Cine ai fost? Ce ai fost? Maestre, grăieşte!”

„Mi-s pată de sânge care pre voi îl vorbeşte.”

ŞTEFAN DINCESCU & NICHITA STĂNESCU

 

POEM [22]

 

Anii zidiră violuri, efracţie, sabie.

Socrate şi-a cumpărat blenoragie, scabie.

Traduci psihoză pe altare: De nu eşti fulger,

vrei să fii roz veac de scârbă zâmbitoare?

ŞTEFAN DINCESCU & M.R. PARASCHIVESCU

 

POEM [23]

 

„Toate drumurile, cetăţeni, hoinăresc spre minune!”

„Toate drumurile se închid în neagră putreziciune!”

Cocoţaţi în ale cailor şei, rezemaţi în condei,

adormi-vom diafani holtei rotofei.

ŞTEFAN DINCESCU & GEORG TRAKL

 


POEM [24]

 

Zeii dau vamă ruşinii. Secundele mint.

Sufletului matofit daţi-i o tăviţă cu jar!

Văd hoitul umbrei mele prin stele de argint

reînflorind pe cruce de cleştar.

ŞTEFAN DINCESCU & ION PILLAT

 

POEM [25]

 

Pe la clocite chermeze cu iepe tocite

Am storşit ciorchini de poeme în urechi aţipite.

M-au vărgat cu nuiaua. Mi-a tăiat epitetul cu briciul

schilod, Luminăţia Sa, măscăriciul!

ŞTEFAN DINCESCU & MIRCEA CIOBANU

 

POEM [26]

 

Mi-a căzut moartea cloţă în pridvor.

Pe-aici, fătând, fantasmele au mas.

Sub lacăte, sub praguri, sub răzor

„În rădăcini «Izvorul» ne-a retras.”

ŞTEFAN DINCESCU & LUCIAN BLAGA

 

POEM [27]

 

Podişca, unde blegi şezum,  

îşi pipăie vertebrele prin scrum.

 

Pluguri de fum, roşcatele caleşti

fug pe uliţă, prin fereşti.

 

Borţoase boli fătară în urcioare.

„Câinii mei latră în beciul din mare.”

ŞTEFAN DINCESCU & LUCIAN BLAGA


POEM [28]

 

Mioriţă ruşcă fată în colind

fluiere cu moarte pre moarte călcând.

Aţipi amurgul codrilor plângând:

Pietrele trec. Izvorul nu trece nicicând!

ŞTEFAN DINCESCU & LUCIAN BLAGA

 

POEM [29]

 

Mi-am fost mânzoc. Mi-am râs de temenele

şi de buiestru vitreg. Roua de pe stele

mi-am lins-o, zău, stropindu-mi pomii, glia.

„V-am scris – pe cer, cu şişuri – poezia.”

ŞTEFAN DINCESCU & GRIGORE VIERU

 

POEM [30]

 

În codrii galbeni râde moartea verde.

Pârgar te vinde. Har te pierde.

Şi-o turmă de ologi înveţi s-o paşti.

„Tu lacrima n-o mulgi. Tu lacrima ţi-o naşti.”

ŞTEFAN DINCESCU & GRIGORE VIERU

 

POEM [31]

 

Odaia mea, zăcând, mă înspăimântă.

N-ai vers aici, diblare, n-ai stele, nici ecou!

Vâsleşte-n plâns, rotund, demenţa sfântă

o lebădă în gălbenuş de ou.

ŞTEFAN DINCESCU & GEORGE BACOVIA


POEM [32]

 

Eşti vinovat, gunoiule, că nu te-ai ciuruit

şi tu cu gloanţele ălea măturând străzile, gările, piaţa.

„Discret în septembre te ninge decembre

şi-a prins promoroacă până la ţâte şi viaţa.”

ŞTEFAN DINCESCU & GEORGE BACOVIA

 

POEM [33]

 

Se uită pâcleş toamna din templu de mălin

în vintrele poveştii din traista cu poveşti.

Pe scrin rahitic piţigoi de caolin:

„Oceanul este faimă de puţin.”

ŞTEFAN DINCESCU & ŞTEFAN AUG. DOINAŞ

 

POEM [34]

 

Mi-am înmuiat peniţele în dediţei

şi-am scris, scâncind, sub pleoapele de miei:

„Căzui cu moartea la-nvoială!”

„Minunile se plămădesc cu cheltuială.”

ŞTEFAN DINCESCU & ŞTEFAN AUG. DOINAŞ

 

POEM [35]

 

„Voi, care frecaţi iluzii pe-aici, lăsaţi speranţele-afară!”

Nici vară, nici iarnă. Nici soare, nici seară.

Porţi nu deschidem. Praguri nu trecem, pârleaz.

În pod nu-i slănină. În lampă nu-i gaz.

ŞTEFAN DINCESCU & DANTE ALIGHERI

 


POEM [36]

 

M-am lăbărţat prin veac – brumat, fulgerat –

înger mustos cu pumni de soldat.

Mi-am închis bourii, ogarii în schit.

„Ia-ţi patul, hai, şi umblă prin cântecul năimit.”

ŞTEFAN DINCESCU & ISUS NAZARITEANUL

 

POEM [37]

 

Un cal vorbea c-un mort pe drum:

„Mai bem, ortacule, un kil de scrum?”

Striga într-o bagea o cucuvaie:

„Fereşte-ţi, frate, versul de pârnaie!”

ŞTEFAN DINCESCU & FRANÇOIS VILLON

 

POEM [38]

 

Ciulinii căţelesc pe bărăgane

ca mugurii drăceşti pe ţâţele bălane.

Scânceşte vântul mozolindu-şi marfa:

„Hingherului să nu îi vindeţi harfa!”

ŞTEFAN DINCESCU & FRANÇOIS VILLON

 

POEM [39]

 

„Eu nu-s François, dar, Doamne,-s breaz!

În for vă strig, în naos, la pârleaz:

daţi-mi molan să-nveţe-al meu grumaz

cât trage maţu’ la necaz.”

ŞTEFAN DINCESCU & FRANÇOIS VILLON


POEM [40]

 

N-am altă Ană, mă zidesc pe mine

în oasele pirogii de cleştar.

Încolăcit de-albine, de guşteri, de verbine

vând în sobor cârlan coşmar.

 

N-am nicio Ană. Răriţez cu mine

pe limba morţii din bazar.

ŞTEFAN DINCESCU & ANA BLANDIANA

 

POEM [41]

 

S-au fiert blestemele în ţeastă,

puii mei, bobocii mei,

ca dracii-n ţâţe de nevastă!

 

Seina carte, cât un bot de peşte,

puii mei, bobocii mei,

robul v-a scris-o, dracul v-o citeşte!

 

Fumând în ştreang c-un Dumnezeu cretin,

puii mei, bobocii mei,

v-aprind opaiţ într-un scrin!

ŞTEFAN DINCESCU & TUDOR ARGHEZI

 

POEM [42]

 

Din Bacău în Vatra Dornii

teii au sfeclit-o, cornii.

Prostălău norod, săracul,

ară cu ţeparii, dracul.

Bocete, Măria Ta,

ia-ne sângele de oaie,

coase dă-ne, şi ţăpoaie!

ŞTEFAN DINCESCU & MIHAI EMINESCU

POEM [43]

 

„Dâmboviţă, mocăniţă, paraplegii şi piticii

să-i cârpeşti în două haite cu limbricii şi miticii!

Plângi? Suveică bolşevică năduşeşte în argea.

Vinovatul? Vel Dincescu, scumpii mei, nu este-aşa?”

ŞTEFAN DINCESCU & MIHAI EMINESCU

 

POEM [44]

 

Dă dezlegare acestor poeme întărâtate şi iuţi

să liciteze ceairuri, zolniţe, hăţ.

Declamă, belfere trist, săturând gălbiorii căluţi:

Niciodată să mor nu credeam să învăţ!

ŞTEFAN DINCESCU & MIHAI EMINESCU

 

POEM [45]

 

„Codruleţ, stârpit codruţ,

ţoale n-am, hogeac, bănuţ!”

„Hoinară ţară de-afară,

deşte n-ai, arcuş, vioară!”

ŞTEFAN DINCESCU & MIHAI EMINESCU

 

POEM [46]

 

„Ce-mi vânduşi tu mie, vagă Românie?

Cocoloş de patimi fripte-n viitor,

landrele nervoase, foame, sărăcie,

câlă Românie, zgaibă tuturor!”

ŞTEFAN DINCESCU & MIHAI EMINESCU

 


POEM [47]

 

Codrule, codruţule,

ne-au storşit, tăicuţule!

Sărbătorile ţi-au rupt,

rămăseşi milog şi supt.

 

Căpşunarii duc în spate

doinele,-n desagi, crăpate.

 

Domni cu robă, cu scufie,

ne-au vândut pe veresie

pe la porţi de-mpărăţie.

 

Cui a oblojit străinii

sparge-i-ar ficaţii câinii,

linciuri-şi-ar în buboi

roiul zilelor de-apoi,

îndrăgi-ne-ar zorile

şi privighetorile,

codrule, codruţule!

ŞTEFAN DINCESCU & MIHAI EMINESCU

 


POEM [48]

 

Pe-acilea s-au stors în jale,

cronicarii-mi povestesc,

oasele Măriei sale

Ştefăniţă Vel Dincesc.

 

Fost-am, domnii mei, în lume

mejde spintecând, cutume –

şiş, furtună într-un bici,

tufănici în solzi de-arici,

 

samatocul din potir,

pletele ştergând cu mir

păr, cuptor şi căţeluşe,

Golgotă şi picioruşe.

 

Fost-am urcioraş de-argint.

M-au borât tâmpii râzând.

ŞTEFAN DINCESCU & M.R. PARASCHIVESCU