duminică, 30 octombrie 2016

ŞTEFAN AUG. DOINAŞ, ŞANSA Şl INERŢIA ARTELOR POETICE



ŞTEFAN AUG. DOINAŞ, ŞANSA Şl INERŢIA ARTELOR POETICE

1
Orice artă poetică este o pledoarie pro domo. Chiar atunci când versul care o exprimă o şi contrazice totodată (Verlaine), chiar atunci când adevărul ei este o frumoasă minciună (Poe), sau un pariu cu Hazardul (Mallarmé), chiar atunci când nu acoperă decât o parte a Operei (Ion Barbu) sau cu mult mai mult decât opera unui singur poet (Horaţiu), ea ni se prezintă ca un edi­ficiu ideal: întemeiat pe obsesii, înălţat din visuri, impunând rigori şi proclamând libertăţi strict personale. Un templu în care nu oficiază decât Maestrul. Discipolii, care cunosc formula tainică de acces, se agită totuşi în jurul lui, sporindu-i doar umbra sau scrijelind cu mare efort o linie în plus pe friză. Prizonier al arhitecturii ei ideatice, Maestrul o poartă, ca melcul cochilia, încet-încet, spre marele cimitir al Istoriei literare. Adesea, peste decenii sau veacuri, se constată că impozanta, utopica clădire era cu totul improprie pentru locuit, că Maestrul însuşi intra în ea numai pentru a visa mai frumos,  şi  că până şi gloria lui se află în altă parte.
2
A scrie o artă poetică în marginea propriei poezii înseamnă, pentru mulţi, a pune contraforţi de cărămidă unei construcţii de har.

3
Actul creaţiei este, din păcate, intermitent: din când în când, spiritul profan şi gospodăresc simte nevoia de a propti  bolţile  sacre, ca  şi  când   acestea  ar fi  materiale şi s-ar sprijini pe pământ. În asemenea momente, poetul – oricât (de genial – are conştiinţa că e un simplu meseriaş. Criză de modestie? Nu tocmai: poetul se simte meseriaş unic al unei bresle unice, – il miglior fabbro. Criză de orgoliu? Nu tocmai: nevoia de a-ţi explica opera trădează totuşi o uşoară lipsă de încredere în ceea ce faci. Nu izbânzile, ci eşecurile au nevoie de explicaţii...Din celebra şi ingenioasa „filozofie a compoziţiei”, înţelegem ce anume a vrut să fie Corbul pentru Poe, nu ceea ce este realmente pentru noi.

4
Şi totuşi, nu există artă poetică modestă. Conside­raţiile despre poezia sa nu reprezintă, pentru poet, con­statarea unei situaţii de fapt, ci expresia unui ideal, a unui „program” maximal de creaţie; oricât ar cuprinde indicaţii de ordin pur artizanal, amănunte şi procedee de laborator artistic, ea ţine în esenţă de strategia cu care Autorul atacă Gloria, nu de mărunta şi schimbătoarea tactică a succesului în viaţă. Arta poetică e scrisă, desigur, pentru contemporani, şi are un rol de îndru­mare („Contemporanii nu ştiu să citească”, zicea Mal­larmé), dar rostul ei major, nemărturisit, e acela de a asigura lectura postumă a Operei. De aceea, artele poetice nu se scriu nici marţea, nici miercurea (Marte şi Mercur nu-i iubesc pe poeţi), nici măcar joia – zi în care fruntea născătoare a lui Zeus plesneşte –, ci duminica: pe cât cu putinţă la amiază, când umbra se ascunde, sfioasă, sub lucruri, iar mărul străluceşte ca un rezumat al lui Apollo.

5
Uneori, caracterul pro domo, spiritul partizan al unei arte poetice e atât de pronunţat, încât un poet nu se poate afirma pe sine decât negând cu vehemenţă pe ceilalţi. Ion Barbu,   mobilizând împotriva poeziei lui Tudor Arghezi invective şi anateme de Mare Pontif al Verbului, realizează un fel de „artă poetică inversă”: arată cum nu vrea să fie propria sa  poezie.

6

Dacă n-ar constitui, fără voia Autorului, aseme­nea documente, artele poetice ar rămâne doar nişte simptome ale prezumţiei creatoare. Puţini sunt autorii care se cunosc cu adevărat pe ei înşişi; şi foarte puţini cei care, cunoscându-se bine, se abţin s-o spună, sau o spun absolut sincer. Într-un anumit fel, a-ţi divulga arta poetică înseamnă a cocheta puţintel cu tine însuţi, afir­mând în gura mare că semeni cu Maurul şi că nu-ţi lipseşte decât inelu-n ureche.

7
Teama de a nu intra în Parnas e însoţită întot­deauna de speranţa că măcar documentele de identitate literară (orice artă poetică se vrea un astfel de docu­ment) se depun şi vor figura mereu la arhiva nobilei instituţii a Muzelor. De aceea, numai cei foarte siguri că vor locui post mortem în incinta Legendei refuză să-şi pregătească, cu atenţie şi migală, intrarea în Istoria literară. Dar chiar şi aceştia permit artei lor poetice să se strecoare, subreptice, în corespondenţa particulară pe care o întreţin cu confraţii: e o formă mai vicleană, mai subtilă, poate mai puţin agresivă, de a forţa lectura posterităţii.

8
Izvorând dintr-un complex de autoneîncredere, o artă poetică declarată nu se poate sustrage unui rol in­grat: ea elucidează misterul esenţial al operei, servind criticii eticheta gata făcută pentru caracterizarea şi cla­sarea autorului, invitând-o mereu la o lectură comodă, în loc  de a lăsa cititorul ideal (dacă există aşa ceva) să ajungă el însuşi la miezul inefabil al Poeziei, şi să-1 recepteze ca atare, îi oferă un surogat: enigma rezol­vată a Versului. Care critic sau lector poate să reziste unei asemenea ispite? Corpul fix de idei al unei arte poetice ajută la înţe­legerea poeziei, exact aşa cum cadavrul de pe masa de disecţie pune bazele cunoaşterii ştiinţifice a corpului viu. „Spune-mi cum vei arăta mort – pare a zice criticul – ca să ştiu unde să te aşez!”, iar poetul, dornic să-şi ocupe locul în galeria Maeştrilor, îi oferă, docil, bule­tinul propriei sale autopsii.

9

Poetul se închide de bună voie în gogoaşa trans­parentă a artei sale poetice; dar nu izbuteşte să iasă din ea decât condus de cultură. Odată scăpat din această temniţă de concepte, el îşi dă seama că artele poetice nu sunt judecăţi, ci prejudecăţi limitative asupra fenomenu­lui poetic. Numai că asemenea prejudecăţi, formulate de la înălţimea misiunii sale, îi confirmă tocmai la gloire ardente du métier, şi-i stimulează elanul creator, aşa cum, cu secole în urmă, bulele de aur împărăteşti con­firmau privilegiile şi încurajau excesele nobilimii.

10

Între ceea ce un poet într-adevăr este (poezia lui) şi ceea ce ar vrea să fie (arta lui poetică) există întot­deauna destul loc pentru ca jocul subtil al sorţilor să decidă genialitatea sau eşecul.

11

Pseudo-normă a criticii: să evalueze un poet ex­clusiv în funcţie de arta lui poetică – pe Poe în lumina unei „filozofii” lucide a actului creator, pe Mallarmé în măsura în care şi-a realizat aspiraţia de a „revirginiza” limbajul poetic. Perfect... Dar care este, atunci, situaţia atâtor poezii ale lui Ion Barbu, şi anume acelea care nu se înscriu în poetica „jocului secund”? Ce reprezintă ele: eşecuri nemărturisite ale „programului” poetic iniţial? Izbânzi imprevizibile, laterale esteticii sale predilecte? Simple exerciţii verbale? Sau, în fine, reuşite categorice, con­ştient acceptate, dar de pe poziţiile unei arte poetice diferite, la care poetul a aderat, tacit, mai târziu?

12

Ca orice explicaţie cosmogonică (adevărata Operă e întotdeauna un Univers), o artă poetică demnă de nu­mele său tinde spre mitologie. Ea legiferează un mit al Poeziei şi – oricât de aplicată, de artizanală ar fi – con­feră poetului virtuţi demiurgice. Cu cât arta poetică e mai modernă, cu atât erupţia funcţiei mitopoetice e mai spectaculoasă. Iată un exemplu concludent.  Înainte de 1920 – deci încă în plin Expresionism –, Gottfried Benn a publicat o poezie de trei strofe – Der Sänger. După opinia poetului german, „cântăreţul” mo­dern încearcă să uite marea ruptură „zwisehen ich und du” care caracterizează lumea modernă. Amestecând în sângele său elemente şi fiinţe de o mare heterogeneitate, reale şi imaginare („Keime, Begriffsgenesen, / Broad­ways, Azimut, / Turf-und Nebelwesen...”), mereu stăpânit de luciditate, el ar avea un rol precumpănitor negativ – acela de „a scinda”, de „a despica” („heute ist er Zersprenger / mittels Gehirnprinzip”). Iată, extrem de succint, în ce constă „programul” său: „stündlich webt er im Ganzen / drängend zum Traum des Gedichts / seine schweren Substanzen selten und langsam ins Nichts.” Nu e prea greu de observat în ce măsură o asemenea artă poetică face din Benn un discipol al lui Mallarmé în realitate, nici în perioada când a scris această poezie, dar nici mai târziu, poetul german n-a urmat cu consecvenţă preceptele pe care le-a enunţat. „Cântăreţul" său este fără îndoială o fiinţă pur mitologică – imaginea ideală unui poet-taumaturg, care vindecă noul „mal du siècle” prin „neantizarea” Cuvântului.

13

Poeţii care s-au ferit să scrie măcar un rând de artă poetică sunt ori mari strategi ai candorii (ei se prefac a nu şti nimic despre poezia lor sau chiar despre Poezie în genere, tocmai pentru a lăsa astfel intacte şansele lirismului lor de a se impune exclusiv prin sine) ori apostoli ai sublimei ignoranţe. Să nu uităm însă că, mărturisite conştient, şi candoarea şi ignoranţa devin automat artă poetică! Scriind versul „Ich singe wie der Vogel singt”, Goethe recunoaşte, fără să vrea, că spon­taneitatea lui e programatică... Există, oare, o ierarhie a artelor poetice? Spiritul timpului, căruia suntem adesea înclinaţi să-i plătim mai mult decât îi datorăm, ne sugerează că „De la musique avant toute chose” ar fi indicele unui „program” poetic superior celui cuprins în vechiul dicton: Ut pictura poesis. În realitate, avem de a face cu două aspiraţii la fel de fatale Poeziei: proliferarea componentei vizuale este la fel de fertilă sau de pernicioasă pentru lirism ca şi proliferarea componentei auditive. E adevărat că trăim o „civilizaţie a ochiului”, şi că ultimele experi­mente poetice s-au produs în sensul „vizualizării” liris­mului; dar nimic nu dovedeşte că acestea ar fi superi­oare unor experimente ce s-ar face în direcţia „sonori­zării” lui... Nici măcar dezideratul „Donner un sens plus pur aux mots de la tribu”, care insistă asupra esenţei verbale a poeticului, nu scuteşte Poezia de riscul inerent oricărei tendinţe ce exagerează unul din elementele ei, aici purismul: sombrarea în Neantul verbal, în Tăcerea care asediază şi locuieşte, de la început, în orice grai.