luni, 31 octombrie 2016

ŞTEFAN AUG. DOINAŞ, POEZIA CA UNIVERS (I)



ŞTEFAN AUG. DOINAŞ, POEZIA CA UNIVERS (I)

Înainte de a fi întrebare sau răspuns – mai bine zis, acel complex inextricabil afirmativ-interogativ care-i constituie fizionomia aparte –, poezia e un ordin: o somaţie adresată realului. Numind lucrurile din jurul său, poetul le face să apară, să se impună ca o prezenţă. Din devălmăşia haotică şi atât de diversă a realităţii, actul de a numi cheamă în faţa văzului nostru interior o seamă de elemente care actualizează pregnant celă­lalt termen al unei relaţii esenţiale: realul ca partener al eului. Parcă desprinse de pe un vag fundal, care rămâne undeva departe, câteva lucruri înaintează spre noi, intră într-o zonă de lumină puternică şi aşteaptă un fel de decizie: Arc, deasupra zilei clare,/ îndesat azur tronează./ E suprema-ncoronare / A splendorilor: amiază./ Totul e cupolă. Roza,/ Centru fără voie, loza / Unui soare fix şi-o pleacă./ Şi-i atât de-adânc fiorul / De prezent, încât piciorul / Simte-n mers planeta-ntreagă.  (Perfecţiune) De multe ori, ca în această poezie a lui Jorge Guillen, decizia finală, ordonatoare a fost dată odată cu titlul: elementele naturii s-au grupat într-un fel anume, acela care ilustrează cel mai bine sugestia unui univers per­fect, a unui cosmos rotunjit ca o cupolă. Ar fi greşit să înţelegem, de aici, că datele realului ar fi doar figurile permutabile ale unui fundal, recuzita oarecare a unui spaţiu anume, pe care poetul ar mane­vra-o în funcţie de o semnificaţie prealabilă. E destul să citim cu atenţie Peste vârfuri ori Sara pe deal, pen­tru a ne da seama că reperele naturale (vârfuri de copaci, lună, codrul, frunza, ramuri de arin, cornul de vânătoare; şi respectiv: sara, buciumul, turmele, stele, cale, apele, fântâne, salcâm, luna, frunza cea rară, bolta etc.) au ieşit din ordinea obiectuală, a lucrurilor neînsufle­ţite, şi au devenit adevărate personaje, la fel de pre­zente şi active ca şi eul liric care le-a somat să apară. Între ele şi cel ce vorbeşte, între natură şi eul liric, a intervenit un fel de conivenţă, o complicitate plină de sens: aceea a unui raport sui generis a cărui finalitate stă în propria sa expresie. Toate substantivele, verbele şi adjectivele ce circumscriu un aşa-zis pastel, adică acelea care „decupează” lucruri şi acţiuni din natură, constituie nu simpli figuranţi pe o scenă oarecare, ci chiar protagoniştii unei drame existenţiale, în care da­tele naturale sunt angajate datorită unei selecţii prefe­renţiale a creatorului. O lectură adecvată nu e menită să înregistreze, să inventarieze elementele unui peisaj liric, ci să simtă prezenţa sa globală, încărcată de o anume tensiune lăuntrică, adică să se simtă în faţa unui spectacol pe care universul, la somaţia poetului, îl joacă pentru fiecare cititor. Ce anume prezidează la selectarea elementelor naturale – care, somate, se prezintă dintr-o dată în faţa noastră – e greu de spus. Dinamica actului creator angajează până-n străfunduri fiinţa poetului, punând în mişcare resorturi nevăzute şi tulburând zone abisale, stârnind reacţii imediate sau extrem de întârziate. Re­zervorul cel mai important din care sunt luate aceste date îl formează, fără îndoială, experienţa directă de viaţă a poetului, lucrurile pe care le-a văzut, faptele pe care le-a trăit, înmagazinate în memoria sa senzo­rială. Rilke avea dreptate atunci când recomanda „unui poet tânăr” un întreg repertoriu de evenimente şi stări ale naturii şi societăţii. Puterea  de observaţie, chiar dacă roaldele ei apar abia mai târziu, joacă aici un rol im­portant. Dacă primele volume ale lui Gottfried Benn se întitulează Morgă, Creieri, Carne, şi dacă poeziile sale pornesc de la datele unor observaţii clinice, aceasta se dator este faptului că autorul lor a fost medic. Experienţa profesională determină, în cazul lui Benn, nu numai ale­gerea „subiectelor”, ci şi modalitatea de a le trata: rece, obiectivată, străbătută de un uşor cinism, împingând observaţia realistă până la naturalism. În general, expre­sioniştii pornesc de la datele unei societăţi şi civilizaţii occidentale urbane, pe care vor să le denunţe ca strivi­toare ale personalităţii umane, ca motive ale alienării, împotriva cărora se revoltă. Fundoianu face aproximativ acelaşi lucru faţă de „priveliştile” copleşite de mizerie şi melancolie, înroşite de amurguri epuizante şi anulate de greutatea unei banalităţi iremediabile, ale unui târguşor moldovenesc, dar fără stridenţele şi violenţa care există la un Stadler, Heym sau Benn. Natura emines­ciană ţine, şi ea, de un anumit peisaj văzut, cândva, în împrejurimile Ipoteştilor; dar amintirile lui Eminescu nu epuizează gama atât de variată a tablourilor sale de natură, şi s-a remarcat, de atâtea ori, că complexul geo­grafic lac-codru-munte-mare, atât de frecvent la el, ţine de o „natură ideală”, fiind o proiecţie, o viziune de sinteză imaginară. În anumite cazuri – la Hölderlin, de pildă –, această proiecţie este hrănită de cultură: pla­iurile natale, malurile cu coline, dumbrăvi şi insuliţe ale Neckarului sau Mainului, se suprapun peisajelor idea­lizate ale Eladei, ca peste un spaţiu spiritual care le dă o strălucire şi vibraţie singulară, care le conferă o altă semnificaţie: La voi, poate, Insule,-ajunge-va totuşi cândva / Un bard fără patrie; căci i-e calea sortită / Mereu din meleag în meleaguri, şi chiar / Pământul, cel liber, trebuie vai! Să // Îi ţină de Patrie loc, câtă vreme e viu, / Iar când va muri – dar nicicând, oricât de departe / Aş merge, o! Main minunat, n-am să uit / De tine, de ţărmii tăi, fericiţii! (Râul Main) Ceea ce intră, cu titlu de peisaj, într-o poezie nu este un loc anume, determinat în spaţiu şi timp, cât mai ales o putinţă a  naturii de a îmbrăca, la somaţia poetului, o anumită înfăţişare, de a răspunde într-un anumit fel, printr-o anumită configurare a elementelor sale, demer­sului afectiv al eului creator. Dacă poetul îşi ţine ochii deschişi spre tot ceea ce-l înconjoară, sau spre un loc şi un moment precis al realului, privirea lui nu urmă­reşte ceea ce deja se vede, ci – aşa cum spune Pedro Salinas – ceea ce există, virtual, dincolo de cele văzute. Natura văzută de poet e o posibilitate a Naturii, proiec­ţia unor obsesii sau năzuinţi foarte adânci care-l singu­larizează pe creator. Pentru orice om civilizat, lumea şi lucrurile din jurul său nu formează un morman inform, o adunătură eteroclită de obiecte, ci se constituie într-un cosmos, posedă o „figură” bine determinată. Este „figura" pe care ne-au inculcat-o educaţia şi instrucţia noastră, ima­ginea mai mult sau mai puţin ştiinţifică a lumii şi lu­crurilor, aceea care stă la baza tuturor acţiunilor noastre asupra realului, aceea care se verifică de fiecare dată în activitatea noastră practică. Necontenit „corectată" în conştiinţa noastră, începând din copilărie şi sfârşind în pragul maturităţii, dacă nu odată cu noi înşine, această „figură" a lumii este un standard, o imagine tip, comună tuturor oamenilor civilizaţi; ea este, în acelaşi timp banală, deoarece o întâlnim clipă de clipă, ne culcăm şi ne trezim cu ea în faţa ochilor, şi stă ca un fundal lip­sit de culoare, ca o schemă riguroasă, care permite „priza” noastră asupra realităţii. Orice act al nostru îşi cântăreşte şi îşi  verifică şansele în funcţie de această imagine: adevărul ei este adevărul tuturora, pentru că e adevărul bunului-simţ (chiar dacă, din când în când o ultimă descoperire ştiinţifică vine să-l amendeze parţial). A vedea dincolo de ceea ce se vede înseamnă tocmai a străbate densitatea acestei imagini, a descoperi îndărătul „figurii lumii” faţa ascunsă a ei, a institui în lucruri un sens inedit, surprinzător, pe care imaginea lor convenţio­nală îl ignora. N-are rost să insist, acum şi aici, asupra în­rudirii de natură care există între tendinţa firească a copilului şi primitivului, între incapacitatea lor funciară de a recepta „figura” tradiţională a lumii şi a lucrurilor, pe de o parte; şi capacitatea poetului de a depăşi această imagine-standard, pe de altă parte; şi la unii, şi la alţii, exerciţiul lucid şi orientat practic al raţiunii este înlocuit cu zborul imaginaţiei, cu pătrunderea fulgerătoare a intuiţiei; şi la unii, şi la alţii, sensibilitatea ţâşneşte spon­tan, neîngrădită în formule, netocită de experienţa coti­diană, genuină şi pură. Istoria poeziei ne arată că există o infinitate de mo­dalităţi în care raportul eu liric-univers poate fi răs­turnat sau revirginizat. Lui Blaga, de pildă, natura lucru­rilor i se înfăţişează, la un moment dat, ca fiind foarte aproape de aceea a omului: A căzut pe lucruri rouă / sau e numai o părere? / Poate că le plânge faţa / de-o lăuntrică durere. / Bate-o inimă în lucruri? / Preajma ocupând-o-n pâlcuri / n-au şi ele, gânduri, patimi? / Fără ochi se uită-n lume / purtătoarele de tâlcuri, / născătoarele de lacrimi. (De rerum natura)  O asemenea viziune depăşeşte tradiţionala, simpla fi­gură poetică a personificării (care animiza un lucru sau altul), aruncând o nouă lumină asupra Totului, investind un sens  original în multitudinea atât de diversă a realu­lui ca atare.  Poate că sugestia nu este străină de cerce­tările unui om de ştiinţă indian, Chandra Bose, despre care poetul şi filozoful român a scris cândva cu o anu­mită încântare. Nu-i mai puţin  adevărat că ea modifică substanţial imaginea tradiţională ştiinţifică despre lume, şi că se potriveşte întregului fel organicist de a gândi şi de a simţi al lui Blaga. Abolind graniţa, secretă dar acceptată raţional, dintre fiinţa umană şi lucrurile ne­însufleţite, „figura” universului ni se dezvăluie dintr-o dată alta, harta uscată a realului începe să palpite mis­terios, strecurându-ne o emoţie nemaiîntâlnită. Raportul pragmatic cu întreagă această mulţime sensibilă a lucru­rilor care „se uită” la noi, „fără ochi”, înlăcrimate „de-o lăuntrică durere”, începe să ni se pară un inadmisibil ultragiu adus lumii: un prag magic s-a instalat între noi şi univers, mai apropiate – acum – lucrurile au devenit parcă mai înfricoşătoare, „proximitatea lor esen­ţială” ne înfige un fior straniu în inimă. La fel de surprinzătoare poate să fie viziunea, oarecum contrară, a lui Jorge Guillén, poet care simte că nu „figura” lumii depinde de eul său, ci – dimpo­trivă – acesta depinde de lucruri: Realul mă inventă, / Legenda lui sunt. Salve! Pentru poetul spaniol, extraordinarul, miraculosul, ine­ditul nu constituie o faţă ascunsă a lumii, ci chiar chipul ei de fiecare zi, extraordinarul rezidă în totalitatea va­riată, ireductibilă a existenţei: O, perfecţiune! Iată: / De-un dincolo total / Atârn, depind de lucruri./ Nu-n zvonul meu, ci-n sine // Există propunându-mi / Un nevisat volum, / Surpriză fericită / De-a fi în plină floare. // Depind în bucurie / De-un geam sticlind, de-această / Lucire ce-şi dă luciul / Râvnit cui îl răpeşte. Nu există obiect sau fiinţă din preajma sa, în care poetul să nu descopere „lumina primei grădini”: ...Şi-aici sclipeşte, / Pe faţa mea, pe-această / Floare,-n grădina-aceasta. (Mai   încolo, VI) Misteriosului palpit pe care Blaga îl descifra în lucruri,  sfielii pe care ne-o sugera în faţa lor, acelui dincolo de aparenţe care înălţa în faţa ochilor noştri obrazul tainic al Firii, Guillén îi opune sentimentul plenitudinar al pre­zenţei în mijlocul unui paradis format tocmai din lucru­rile banale care ne împrejmuie, natura lor esenţialmente aurorală. Tâlcul adânc al realului nu se  iveşte, aşadar, în măsura în care pătrundem dincolo de el (singurul dincolo total fiind ceea ce se află înafara conştiinţei, adică realul însuşi), ci în felul cum îl receptăm, în parti­ciparea noastră euforică la existenţa lucrurilor. Aceste două raporturi lirice se situează, întrucâtva, ca două reacţii extreme. Între ele se insinuează o gamă infinită de nuanţe: de la sugestia unei naturi organice nivelatoare, acţionând cu un fel de râvnă indiferentă, care striveşte şi şterge cicatricile însângerate ale istoriei de pe faţa pământului (Iarba de Carl Sandburg): Faceţi grămezi înalte de trupuri la Austerlitz / şi Waterloo îngropaţi-le cu lopata / şi apoi lăsaţi-mă să lucrez – / Eu sunt iarba; acopăr totul. (Trad. A. E. Baconsky) până la viziunea paradoxală a brazilianului Manuel Bandeira, pentru care o ceremonie funebră nu reprezintă decât  „eliberarea” materiei de ferocitatea absurdă a vieţii (Moment):Şi totuşi unul dintre ei se descoperi încet, cu un gest larg / Privind îndelung spre sicriu / El ştia că viaţa e un zbucium feroce şi fără scop / Că viaţa e trădare / El saluta materia care trece / Eliberată pe totdeauna de sufletul stins. (Trad. A. E. Baconsky) A antropomorfiza lucrurile, reducând astfel distanţa dintre materie şi conştiinţă; sau dimpotrivă: a vedea lu­crurile ca un dincolo total, afirmând astfel prăpastia de ne­trecut dintre conştiinţă şi materie; a socoti că materia nivelează marile piscuri ale conştiinţei istorice; sau dim­potrivă: a considera că materia este aceea care se „elibe­rează”, odată cu moartea, de toate suferinţele pe care i le-a creat conştiinţa de a trăi – iată patru moduri de a lumina diferit, de a da semnificaţii diverse realului însuşi. Ni se pare evident că nici una din aceste viziuni nu se suprapune exact „figurii” obişnuite pe care o avem cu toţii despre lucruri, despre viaţă, despre istorie, ca rezultat al experienţei zilnice. În faţa acestor exemple, un cititor pripit ar putea trage concluzia că poezia comunică un anumit mesaj convertibil în termeni conceptuali despre lume şi viaţă: aşa, de pildă, poemul De rerum natura ar afirma că lucrurile simt şi sufăr ca noi, oamenii...". O asemenea lectură a poeziei e falsă. Ea se practică, din păcate, începând de la nivelul pregătirii şcolare şi constituie pri­cina care împiedică instrucţia culturală să devină, în acelaşi timp, o educaţie a gustului estetic, o bună ini­ţiere în lectura adecvată a poeziei lirice, singura în stare să reveleze substanţa adevărată a lirismului. Ceea ce poezia comunică – dacă ţinem să păstrăm acest cuvânt – nu este o idee despre lucruri, despre univers, ci un sentiment, o stare de suflet în faţa lucru­rilor, a universului. „Figura” realului, aşa cum apare în poezie, diferă mult de „figura” realului, aşa cum apare în înţelegerea noastră cotidiană. Diferenţa între cele două viziuni, şocul produs de incongruenţa lor acţionează ca un bici asupra afectivităţii noastre, trezind viaţa noas­tră sufletească din monotonia, din letargia, din stereo­tipia reacţiilor sale obişnuite. O altă imagine a lumii, propusă nouă de către poet, ca rezultat al unui alt ra­port între eul liric şi univers, invită imperios pe cititor să reacţioneze sufleteşte altfel în faţa operei estetice, îl obligă la o trăire originală a contactului cu obiectul estetic: o trăire pe care vechea imagine despre lume, convenţională, banală, extrem de utilă pentru activita­tea noastră practică, nu mai avea forţa s-o provoace, înţelegerea raţională a universului, în totalitatea lui, şi a lucrurilor din preajma noastră, în concreta lor indivi­dualitate, este dată o dată pentru totdeauna, şi nu se modifică decât în urma unor puternice traume psihice; ea întreţine, în noi, o dinamică previzibilă a reacţiilor sufleteşti, o adevărată mecanică afectivă care se înveci­nează cu indiferenţa. Este rolul superior al artei de a zgudui placiditatea afectelor noastre, de a împrospăta energiile ascunse ale sufletului, de a îmbogăţi sfera sensibilităţii şi imaginaţiei noastre prin punerea în contact cu o nouă faţă, posibilă, a lucrurilor, cu o nouă semni­ficaţie pe care până acum n-am bănuit-o.