vineri, 28 octombrie 2016

MIRCEA CIOBANU, POVESTITORUL, PICTORUL ŞI MODELUL




MIRCEA CIOBANU, POVESTITORUL, PICTORUL ŞI MODELUL 

Peste nişte ceasuri a  intrat în atelier o femeie între două vârste. Când a văzut-o, cel dintâi gând al său a fost că caute pe faţa ei acel însemn particular pe care ochiul celorlalţi pictori nu-l descoperise. Arta lui nu trebuia în ruptul capului să fie dată de ruşine – şi, amuţit de îndârjire, se întreba cum Dumnezeu s-a întâmplat că un chip ca oricare altul nu s-a lăsat zugrăvit atâta amar de ani şi, mai ales, cum pictorul de dinaintea lui n-a fost în stare să-l  aştearnă pe pân­ză? Doamna N. fusese, fără îndoială, şi tânără, şi frumoasă. Acum douăzeci de ani oricărui artist i-ar fi tremurat mâna în faţa ei – nu din pricina fru­museţii, ci pentru că, lucru ştiut, lipsesc de pe chipul fiinţelor tinere acele înscrisuri ale timpului  pe care pensula îşi sprijină trăsătura de asemănare. Acum douăzeci de ani – dar acum  un an, dar astăzi, când, atins de veştejire, nu mult, destul însă ca liniile lui să poată fi  urmărite până la una din vârful grafitu­lui, obrazul femeii chiar şi un artist de bodegă  i l-ar fi putut zugrăvi între două halbe de bere.  

Timpul presupunerilor se isprăvise. Pe scaun, îmbră­cată într-o rochie de tafta vineţie, Doamna N. dă­dea semne de nerăbdare. Nerăbdător era însuşi pic­torul şi, cum până la asfinţitul soarelui mai avea câteva ceasuri bune, s-a apucat de lucru – dar uitând că jurase să şteargă pentru totdeauna surâsul de pe faţa domnului N.. În asfinţit, s-a înclinat înaintea modelului şi a început să-şi spele pensulele, semn că pentru el întâia şedinţă a luat sfârşit. Neliniştea i se risipise. Mulţumit de sine, uitase până şi faptul că ar trebui să se socotească umilit, ca orice om cu virtuţile încă puse la îndo­ială. A mâncat, şi-a făcut plimbarea de seară în to­vărăşia gazdei, a dormit fără griji – a doua zi, după micul dejun a intrat în atelier doar cât să-şi arunce un ochi spre şevalet şi să constate încă o dată că amintirile lui despre înfăţişarea doamnei N. nu contrazic întru nimic  imaginea schiţată pe pânză.  Şi până la cea de-a doua sa întâlnire cu modelul, cea­surile  s-au scurs de la sine. Când s-a deschis însă uşa atelierului şi doamna N. s-a arătat în prag, pictorul a simţit cum salutul de întâmpinare îi îngheaţă pe limbă. Privea când la model, când la pânză – şi, timp de o clipă, a crezut că dom­nul N., batjocoritorul domn N., a trimis pe altcineva în locul soţiei sale: într-atât de numeroase erau neasemănările dintre femeia de azi şi imaginea ei de ieri. Bănuiala aceasta n-a apucat să i se înrădăcineze în suflet. Important pentru el era să şteargă cât mai re­pede urma dovezilor lui de nepricepere! Un simţământ de vinovăţie i-a urmărit lucrul, de aceea şi până când asemănarea nu s-a înfiripat iarăşi sub pensulă, abia dacă şi-a lăsat răgazul să-şi potolească setea. Doamna N. sta liniştită în scaunul ei şi-l privea drept în ochi. Era, vezi  bine, deprinsă cu neclintirea. I se ceruse de atâtea ori să intre în atelier şi, aici, prezenţa ei se arătase de atâtea ori zadarnică, încât nu-i păsa de vremea pierdută sub ochii încă unui pictor. La răstimpuri ofta, dar nu de plictis – pictorul nostru, un bun cunoscător de oameni (şi nu fără temeiuri), putea să deosebească lesne semnele plictisului de sem­nele melancoliei, şi în sinea lui a mulţumit femeii pen­tru blânda ei lăsare la voia gândurilor. El însuşi îşi recăpătase calmul îşi, odată cu el, încrederea în sine. Neizbânda de ieri şi-o uita în fiece atingere de pensulă, mai mult – uitase chiar şi ameţitoarea clipă când i s-a dat să afle cum poate să-şi strice omul numele, şi toată ştiinţa lui cât de repede se clatină în faţa îm­prejurărilor! Lumina zilei scăzuse; obrazul doamnei N. se acoperea de nuanţe  grele, ale asfinţitului; încă puţin şi (aşa cum ştia el că se întâmplă cu lucrurile şi oamenii în plin amurg) acel obraz şi lucrurile ce-l împrejmuiau aveau să i se pară că răspândesc  lumina în loc s-o pri­mească: întâi o răspândesc şi apoi, încet pe-ncetul, se sting ca nişte vremelnice surse  de lumină. Acum a pus şi pictorul pensula deoparte, când cea dintâi   aşternere de umbră s-a lăsat peste obrazul modelului, acoperindu-l – dar tot acum i s-a năruit şi liniştea câtă o agonisise în orele din urmă. Căci, înclinându-se înaintea femeii, ca pentru despărţire, a privit-o încă o dată – şi parcă aşa cum o atinsese subţirele  amestec de umbră şi lumină ce flutura prin atelier semăna, dar izbitor! cu fiinţa de ieri. Era prea târziu: imaginea de ieri sta ascunsă sub re­prezentarea de azi, sub straturile ei  umede şi mirosi­toare a crud – şi doamna N. părăsise încăperea, n-o mai avea la îndemână ca să poată verifica de fapt cui seamănă ea? zugrăvelii de acum? amintirilor  lui, încă vii, despre chipul zugrăvit ieri? Ori totul este numai capriciul retinei lui istovite? Întunericul l-a prins în atelier, faţă în faţă cu un por­tret al nu se ştie cui şi, pe deasupra, neisprăvit. Noaptea şi o bună parte din ziua următoare şi le-a măcinat în aşteptare şi îndoială. Undeva, într-una din încăperile casei aceleia, o femeie i se arătase de două ori şi niciodată cu propria ei înfăţişare – ce se va întâmpla astăzi cu pânza lui? Şi a cutezat să deschidă uşa atelierului doar când paşii modelului s-au auzit pe treptele scării interioare. Mult ar fi vrut omul nostru să se fi înşelat şi îndo­ielile lui să fi fost doar ecoul prelungit al unei închi­puiri! Nu se înşelase. Ceea ce întrezărise el în as­finţitul zilei trecute ţinea de cel mai curat adevăr. Doamna N. i se uita drept în ochi – aceeaşi pentru oricare alt fel de-a privi lumea, nu însă şi pentru pri­virea unuia ca el, care trăia din observarea şi preţu­irea nuanţelor. Nu-şi recunoscu modelul – iar pânza, Doamne, pânza lui cât de jignitor semăna cu pânzele celorlalţi! «Mâine am să le scot afară!» şi-a zis deodată, ca ul­timul dintre superstiţioşi, de parcă însăşi prezenţa acelor multe nereuşite i- ar fi pângărit ochiul şi mâna. Până la căderea nopţii aşa a lucrat: fără bucuria de odinioară, dar, mai ales, cu felul acela de grabă în­spăimântată care-ţi înmulţeşte sub ochi greşeala din greşeală. «Cine eşti?» sta gata să exclame pictorul, ori de câte ori  pensula îi aluneca spre încă o – vai! – inutila nuanţă. Doar în asfinţit i s-a mai domolit  tulburarea. Tot atunci însă şi-a recunoscut el iarăşi modelul – or, în durata unui asfinţit ar fi avut răgazul doar să-l pri­vească: atât: să-l privească şi să-şi spună că pentru muritoarea aceasta, aşa cum îşi schimbă de pe o zi pe alta măştile, există şi un ceas al asemănării desăvârşite cu sine însăşi. Astăzi alcătuită parcă din pământuri dense şi grele; ieri din substanţe pietroase; la cea dintâi întâlnire – din materii limpezi şi reci; mâine doar Dumnezeu ştie din ce amestecuri avea să i se năzare că este făcută doamna  N.. Fusese, pe rând, fericită, gravă, posomorâtă – şi, totuşi, stările ei de suflet nu-i  preschimbaseră trăsăturile feţei: stările ei de suflet se întrezăreau înapoia trăsăturilor feţei ca dedesubtul unor suprafeţe perfect şlefuite: acolo, în adâncime, se înnoiau rând pe rând înfăţişările doamnei N.! Era ca şi cum i s-ar fi cerut să picteze una dintre acele pie­tre, ale giuvaergiilor, iar el să izbutească nu numai reprezentarea durelor, perfectelor netezimi, ci şi a li­niilor, a nuanţelor şi a capriciilor de cristalizare din interioarele lor – astăzi sub un cer înnorat, mâine sub soare, peste o vreme în lumina zăpezii.  

– Dacă aş fi iubit-o, mărturisea cu amărăciune pic­torul, m-aş fi mulţumit s-o privesc. De ce n-ar fi şi asta o preocupare: să numeri câte înfăţişări se pe­rindă într-o viaţă pe sub un obraz de femeie, el în­suşi supus schimbării. Eu însă nu de-aceea fusesem chemat. Eu trebuia să fac un portret. Cine ştie dacă nu cumva şi domnul N. istovise în căutarea chipului adevărat al soţiei lui! Dacă nu cumva portretul aces­teia, odată isprăvit, n-ar fi preţuit şi pentru el cât un enorm oftat de uşurare? «Cum merge lucrul?» m-a întrebat după o săptămână – şi eu i-am răspuns cu o înălţare din umeri. Ce ar fi trebuit să-i mai înşire pictorul nostru? Că doamna N. este o femeie ca oricare alta doar pentru cel ce se uită în treacăt la ea? Da, dar îndeletnicirea lui sta tocmai în refuzul acestui fel de privire pe dea­supra. Lui i se cerea s-o cunoască şi, iată, faptul de-a o fi cunoscut îi împiedica mişcările şi făcuse din el un pictor de trei parale.

– Atunci am înţeles, povestea pictorul, că pot să părăsesc atelierul învins!

Găsise numitorul comun al tuturor imaginilor ce se perindau, în necontenită prefacere, pe sub înfăţişarea altminteri obişnuită a doamnei N. – dar, ca să-l aştearnă pe pânză, ar fi însemnat să accepte că trufia lui se mulţumeşte cu foarte puţinul unei reducţii: chipul mereu schimbător al doamnei N. exista pentru a fi contemplat şi pentru a naşte în cel ce-l contemplă fericita umilinţă de-a nu izbuti să-l zugrăvească niciodată.

– Cum merge lucrul? a întrebat după încă o săptămână domnul N..

Iar pictorul, fiindcă optase pentru neştirbirea faimei lui, a răspuns:

– Peste câteva zile veţi avea portretul! – cu o mâhnire de al cărei gust avea să-şi aducă multă, foarte multă vreme aminte.

Spusese: «îl veţi avea!» de parcă s-ar fi sfiit să recu­noască altminteri că pentru o fiinţă născută să rămână liberă a dibăcit cea mai potrivită carceră din câte pot fi născocite. A doua zi, în zori, a ieşit în oraş, ca să întrebe de locuinţa ţesătorului Cutare.

L-am găsit repede, şi-a urmat pictorul relatarea. Insul era din fire tăcut şi lipsit cu totul de meteahna curiozităţii. Nu m-a întrebat de ce am nevoie de-o ţesătură aşa şi aşa, lungă de-atât şi lată de-atât! Şi-a luat creionul de după ureche, şi-a notat ceva pe o hârtie şi m-a jupuit de bani cu o fermitate ce dove­dea pricepere la oameni. Ciudăţenia comenzii mele nu-i scăpase. Cerusem o pânză de mătase în felul ma­ramelor sau, dacă vreţi, în felul vălurilor de mare doliu – o pânză dintre cele mai subţiri, cu adaosul că  nuanţa ei ţineam să se păstreze, atunci când o voi privi în bătaia luminii, fumurie. Dar  dacă ţesătorul a ridicat preţul – şi eu am ştiut că aşa o să se întâmple de-ndată ce l-am văzut că notează ceea ce ar fi putut să-şi aducă aminte oricând! –, dacă a ridicat preţul a fost pentru că, după ce i-am precizat dimensiunile, am adăugat: Şi totul dintr-o singură bucată! O imprudenţă, căci nici ţesătorul nu înţelesese altceva. Din acest inutil spor de exactitate şi un prost ar fi ghicit că sunt la strâmtoare. Şi ca să-mi pedepsească buimăceala, în loc să mă cheme peste o zi sau două – vezi bine, nu primise te miri ce comandă pe te miri ce preţ!, ca să mă pedepsească, zic, mi-a făcut semn să aştept şi-a dispărut după o perdea, în vu­ietul războaielor de ţesut. Când a revenit, ţinea în palma dreaptă un pachet mic. Mi l-a întins, apoi m-a luat uşurel  de braţ şi m-a petrecut până la  ieşire. Şi nici nu-mi aduc aminte când m-am pomenit singur. Eram în stradă, dintr-odată sărac şi cu auzul plin de zgomotul unei uşi trântite undeva, înapoia mea. De ce amănunţise pictorul acest episod al istorisirii lui – nu ne-am dat seama decât puţin mai  târziu, când i-am desluşit în glas vibrarea unei ciudate păreri de rău. Da, pictorului îi părea rău că nu-şi ţinuse istorisirea printre cele nemărturisite ale cugetului! Încă nu  isprăvise şi mâhnirea de-a fi aruncat mărgăritare în gura porcilor îl şi cuprinsese. Parcă  ar fi vrut să nu-şi mai adune puterile pentru capătul relatării, ci să şi le irosească printre detalii fără însemnătate. Esenţialul fusese rostit: aflaserăm că portretul femeii urma să fie încheiat şi, după dispreţul amar ce-l pusese în cuvintele despre trufia lui, înţeleseserăm, în plus, că portretul există şi că spânzură la loc de cinste pe unul dintre pereţii casei N.. A intrat aproape fugind în atelier. Aşa ne-a făcut pic­torul să credem în timp ce, cu un efort, îşi apropia deznodământul întîmplării: că a intrat aproape fugind în  atelier şi că, tot aşa, în fugă, neajutat de nimeni, a întins marea ţesătură între şevalet şi scaunul unde avea să se aşeze, curând, doamna N.. Şi, dintr-odată, latura cealaltă a camerei s-a văzut, prin mijlocirea pânzei fumurii, ca năpădită de umbra şi ceţurile unui amurg. Era a câta zi de aşteptare când doamna N. s-a aşezat pe scaunul ei, ca pe un scaun de osândă?

– De data aceasta, a oftat pictorul, femeia încăpuse în mâinile mele. Ceea ce mi  se arăta prin văl zărisem în asfinţitul fiecărei zile. Nu vă mai spun cât de greu mi-a fost să nu fac un pas şi să nu înlătur obstacolul dintre mine şi ea! Mă obişnuisem să tresar ca îna­intea unei străine ori de câte ori o zăream în pragul atelierului şi, de ce n-aş fi drept, în tresărirea mea de uimire începusem să găsesc o adevărată plăcere, in­comparabil mai vie decât teama că o să-mi pierd re­putaţia.  

Doamna N. încăpuse în mâinile lui. Ca să pricepem de ce se socotea însă de pe-acum un învins, de ce încă de pe-acum nu dădea doi bani pe viitoarele laude ale  Domnului N. – ne-a mărturisit că în după-amiaza aceea, lucrând, a trăit cu sentimentul mai umi­litor decât oricare altul al imposturii. Nu picta o făp­tură în carne şi oase, ci un  portret. Executa (acesta este cuvântul!) o copie după o imagine nemaisupusă schimbării.  Dincolo de pânza fumurie viaţa amuţise cu totul. Celălalt chip, de dincolo de chipul văzut  al fe­meii, nu se mai bănuia. Peste suprafeţele altcândva transparente, se aşternuseră negura şi opacul – şi dacă pictorul n-ar fi ştiut că totul se datorează unei mistificări, s-ar fi bucurat, poate, că la fiece atingere a pensulei asemuirea dintre lucrul mâinilor lui şi mo­del se încheagă! Ca niciodată mai trist şi mai dornic să piardă, omul picta  dezbărându-se cu bună-ştiinţă de tot ceea ce aflase în durata câtorva săptămâni despre doamna N.. Portretul începea, în sfârşit, să aparţină unei femei de patruzeci de ani. Un obraz cândva auriu şi acum pa­lid; o privire cândva surâzătoare şi acum severă, um­brită de-o anume delăsare a pleoapelor de sus; un nas cu nările mici şi neliniştite cândva şi acum atins, între arcade, de tăietura decisă a câtorva semne de în­cruntare; o gură arcuită de un zâmbet viu şi acum strânsă în sine, a tăcere şi a refuz – numai cu atât trebuia să se mulţumească pictorul pentru ca trufia lui să se sature: cu zugrăvirea unui obraz despre care oricine să poată afirma că odinioară a fost frumos şi că-şi va păstra multă vreme încă urmele frumuseţii.

– De-atâtea ori aş  fi vrut să-mi abandonez meseria, povestea el, dar nici unul  dintre motive nu mi-a smuls pensula din mână. Îmi dădeam seama repede dincotro vine îndemnul: toate motivele, oricât de subtil ar fi împrumutat ele veşmintele adevărului, le  născocea ne­voia mea de-a închide ochii şi de-a adormi, înspăimântat de mulţimea dificultăţilor. Acum se ivise un motiv puternic să mă dezbare de şevalet, de data asta,  însă, ca să renunţ la uneltele mele mi se oferea şi ceva în schimb: nu mai eram lăsat ca odinioară în faţa nimicului şi tocmai bun să mă reîntorc la pictură ca fiul rătăcitor la casa tatălui său; de data asta, întrezăream că pot să exist în contemplarea unei sin­gure fiinţe. Dar, mi-am spus, nu cumva cu fiecare om se produce acelaşi miracol? Gândului acesta nu trebuia să-i dau crezare, cel puţin câtă vreme nu înlăturam dintre mine şi model urzeala de mătase şi nu recu­noşteam (cum aş fi vrut!) că arta portretului trăieşte aşa cum s-a şi născut: din tăgăduirea nenumăratelor înfăţişări ce se perindă înapoia chipului omenesc. Prezenţa pânzei despărţitoare îl făcuse apatic. I se pă­rea că nu mai  vede şi că nu mai aude ca altădată. Pânza filtra imaginea femeii, reţinând orice nuanţă ne­liniştitoare: nu auzea bine, nu mai vedea ca altădată, dar era ca şi cum ar fi acceptat o  infirmitate ascunsă, ca să nu-şi trădeze o neputinţă mai mare – aceea de-a nu coborî până la ultimele consecinţe ale desco­peririi lui.

Lucra apatic, în schimb portretul devenea de pe un ceas pe altul ceea ce domnul N. ceruse de la el şi ceea ce el însuşi ştia că trebuie să obţină, ca să nu se dea de ruşine. Şi au fost clipe când şi-a invidiat co­legii de breaslă. Să nu fi observat ei ce se petrece în  asfinţitul zilei cu înfăţişarea femeii? Pictorului nostru îi era greu să presupună aşa ceva. Or, pentru că el singurul găsise o cale eficace de-a reduce la unu ne­număratele ei chipuri; pentru că silnicia aceasta nu-i aducea nici o bucurie – îşi închipuia, vinovat, că tuturor celorlalţi pictori le-a trecut prin gând să-şi aşeze modelul înapoia unui zăbranic fumuriu, dar că n-au îndrăznit s-o facă. Propria lor putere de recunoaştere i-a alungat  din atelier, spunea pictorul; iar ei recunoscuseră că nu chipul, ci adevărul despre doamna N. nu poate fi reprezentat. Pe mine m-a ţinut în atelier puterea de acţiune. Şi ce este, presupunea el, puterea de acţiune dacă nu învăţul mulţumirii cu puţin? Ca să picteze veşnic neliniştitul obraz al doamnei N. nu s-ar fi dat înapoi s-o ucidă. Aşa se gândea: că se prenumără printre cei ce s-ar mulţumi cu spectacolul unui cadavru, doar  pentru că, neclintit, oricând asemănător sieşi, cada­vrul se lasă fără să protesteze zugrăvit. O clipă de şovăială şi dorinţa de a-şi contempla mo­delul nemijlocit l-ar fi  pierdut. Căci aflase cât preţuieşte, peste trufia lui, să umbli rătăcitor printre fe­ţele fără  număr şi vii ale acelei femei. Pictorul a plecat bogat din casa domnului N.. Bogat şi însoţit de laudele tuturor – mâhnit însă şi fără să ridice ochii spre doamna N., nici spre ea, nici spre mult lăudatul portret.

Mi-am strâns repede lucrurile a dat el să-şi încheie istorisirea. Atelierul forfotea de oaspeţi. Strânsesem vălul din timp. Era pe undeva, pe aproape, şi n-aş fi vrut  să plec fără el. Din pricina înghesuielii, nu mai ştiam unde l-am pus. În timp ce-l căutam, stingherit la tot pasul de bătăile pe umăr ale confra­ţilor mei, căci trebuie să vă spun: o bună parte din invitaţi erau pictori, unii poate chiar dintre cei ce cunoscuseră, aici chiar, gustul înfrângerii – în timp ce-l căutam, zic, am simţit deodată, dar ca sub un deget  poruncitor, că trebuie să privesc spre domnul N. Îl uitasem. Cel puţin din ziua când adusesem ză­branicul în atelier şi lucrul începuse să-mi meargă din plin, îl uitasem. Mi- am îndreptat ochii spre el. Era fericit. Se uita spre portret ca spre un idol.

(Mircea Ciobanu, Istorii, III)