miercuri, 5 iulie 2017

ION CARAION, SONERIA



„DACĂ NAŞTEREA E O MOARTE, EXILUL E A DOUA“

 „Mă numesc Ion Caraion şi sunt unul dintre scriitorii care nu mai pot fi daţi afară din literatura română nici de vreun partid, nici de vreun dictator, nici de gloanţe, nici de canaliile şi otrepele din presa oficială.“  (Ion CARAION)

SONERIA

pentru noi nu-nseamnă ce-nseamnă pentru voi sonerie
pentru noi sonerie înseamnă poliţie
un grup de brute care năvălesc (de obicei noaptea)
peste viaţa şi coşmarele tale
îţi răstoarnă maţele, hârtiile şi casa pe dos,
sparg, te-njură, distrug, te pocnesc unde le vine,
scuipă, te jefuiesc, îţi pun ochelari negri şi te duc
te duc (moartea nu pleacă niciodată cu mana goală)
pe tine şi-i duc uneori cu tine pe toţi ai tăi
undeva de unde îndeobşte nu te mai întorci niciodată
e ca şi când ar veni în vizită moartea
şi n-ar mai pleca
iar asta de zeci de ani, sub nepăsătoarele priviri
(o! civilizaţie, ce gătită eşti, ce bine dormi..)
ale Europei şi-ale Americii (ferfeniţă
a ajuns libertatea pentru care atâtea popoare
au crezut în America) de-o vreme topindu-se bietele
de dragul Africii de Sud
cu noi târgul s-a terminat
numai că totuşi cei ce ne-au vândut şi ne vând în fiecare zi
se vând (este ceea ce se uită) în acelaşi timp şi pe ei
altminteri – luna şi doi bani jumate
iar asta, de zeci de ani
sub indiferentele priviri ale celor ce au ajutat
fascismului şi comunismului
să se-ntindă ca buba neagră şi ni le-au trimis pe cap
căci din Apus ne-au venit aceste molime
de care până la urmă noi am fost învinuiţi
O! civilizaţie, ce gătite ţi-s otrăvurile şi ce bine dormi.

AŞA SE FAC ÎNGERII

Limbute, pestriţe, cu ochii-ntredeschişi
(el habar n-are, dar toată lumea ştie)
femeile stau să prindă-n pălărie
ca pe-un fluture, omul de pe-acoperiş;
el habar n-are şi merge-nainte
pe marginea burlanului ca pe-o buză de-abis.
Nu poţi avea decât ceea ce ţi-i scris.

Dintr-o femeie cu coapsa fierbinte
(singurătatea a fost mare, lumea e mică)
peste Paris, peste Atlantic, peste-ncărcatul
secol în formă de explozibil, de pisică,
împroşcând pereţii şi acrobatul,
sângele-a ţâşnit ca un manifest.
Acum somnambulul se-ntoarce spre Vest.
Femeile-au rămas cu mâinile-n sus,
burlanul se clatină-n ritmul unei ciuturi,
o să plouă şi-o să le umple până la refuz
pălăria de apă, gura de fluturi,
subţioarele de dantelă şi părul de păsări...

EUFORIE

O scurtă
panteră cu puii în burtă,
trenul trece prin oraş, un oraş cu grădini –
de la fereastră te uiţi în vagonul restaurant
şi-n vagoanele de dormit

sau o fi aerul argăsit
al trecutului din care
pe gard ronţăie-o pisică
şoarecele ei de sânge şi frică
trenul trece printr-o minge de tenis şi printr-o piersică,
printr-o cutie de droguri, printr-o casă de bani,
printr-o seară de jazz ca un harbuz –
de la jumătatea munţilor te uiţi în jumătatea
ascunsă a paradisului regăsit

lacul va răsturna casele cu verandele-n sus
ca s-aducă la el pe masă
din clipă în clipă cerul care se ridică, se lasă
până la fund, purtat copilăreşte
încoace şi-ncolo de val,
pe-o aripă de peşte,
pe-un cal
de mare
trenul trece printr-o culoare
imaginară

EXIL

Ceaţa-i o linie. Spaţiul se termină într-un copac.
Tren de noapte. Pasăre undeva.
Din timp în timp, gări calcinate.
Atunci marea a întrerupt brusc timpul.
Nimic nu s-a mai deosebit de nimic.
Limbajul era o închisoare.

DUMNEZEU SAU ALTCINEVA

colibe de-nălţimea omului
speranţe de culoarea nisipului
păsările alungesc orizontul şi n-au umbră
poate nici oase
dumnezeu sau altcineva a retras vântul şi norii
oraşul mi se pare imaginar
ploaia dă linişte şi mătase
pletelor copacului de cinci ani n-a mai plouat
dinţii n-au cai colibele n-au sat
o patrie complexă în care vara arde
fără pic de sânge
pe-atunci nu credeam c-o să mi se urască pe lume
spaţiul e-o bibliotecă albă fără nume
o minge
veche ca paloarea
ca un ou limpede
nimic nu convinge
„salonul acesta l-a văzut dansând pe regele acela“
sau astfel de fraze...
ce suntem şi ce nu suntem
apa mării pare un ceai, însă mările au secat
vaze
aruncate

linişte fină ca sarea
femeile-şi taie rochiile să peticească stindarde
aici veacurile n-au identitate
hoarde
peste hoarde urmele şterse
ciuperci de praf, coduri, verze
veştede... sau poate
cineva a retras timpul relieful apa şi cerul
o patrie complexă de pepeni şi tomate
ruginite ca fierul

◊◊◊

Mă uit în lumea cealaltă
pe fereastra verii înaltă.
Apele care bat malul departe
se cască din viaţă în moarte.

Charon cu vâslă de fum
cui face semne şi-acum?

Am să vin. Aşteaptă. Sunt gata.
Cobor într-o goană cu roata
lui Ezechil pe umeri.
De-acuma poţi ca să numeri,

nebunie şi horă de vânturi
(ţărmul e-n urmă) cât vrei.
Această-ncetare de gânduri
E umbra morţilor mei.

Lumina-ntunericului s-a lăsat.
Vâsleşte! Nimic nu-i ciudat.
Pe-aici am mai fost, am mai fost,
Are şi amintirea un rost.

Ca luna, ca ploaia, ca pinii
de lacrimi ochi lin redeschişi,
o s-qjungem în besna luminii

Se uită la mine şi-n vid
(viaţa-i o ceaţă din care venişi)
două lumi idioate şi-un zid.
Un zid numai ochi, un freamăt ocult.

Am mai fost pe aici, dar nu de mult.