sâmbătă, 19 martie 2022

Șerban CHELARIU, Zaruri și Clepsidre. Poeme [5]

  Șerban CHELARIU, Zaruri și Clepsidre

 


 

am suferit

 

am suferit

de hemeralopie

 

îmi cer scuze

 

termenul

este savant

 

nu îl știam

 

l-am citit chiar astăzi

într-o enciclopedie

 

dar să revin                                   

 

numai soarele beznă

geamănul orbitorului

îl mai vedeam

 

nimic altceva

 

nici stele

nici lună

 

nici norii

măcar

 

și dintr-o dată

ceva s-a schimbat

fotografiile albumului meu

de amintiri

 

alb negru

 

am început

să le visez colorat

 

soarele

îl văd acum

iar orbitor

 

dureros

de curat

 

cum văd

fără de cratere

luna

 

și stelele toate

neîntinate

 

de cel puțin un carat

 

numai geamănul

negru

 

sferic

intens

nu-l mai zăream

 

scăpasem

ce bucurie

 

de-aceste întâmplări

fără sens

 

doar de la un timp

 

prin labirintul cohleei

vital

am început iar să disting

 

strigătul surd

dureros

 

aproape imaterial

 

șerbane                          

sunt eu

mă auzi

 

colapsează-mă

încă o dată

 

mintal

 

 


zarul  cel mai

 

zarul cel mai

dintre zaruri

 

este sfera zar

din cub

 

prin clepsidra lui promisă

sare

cade

se rotește

 

mai dihai

ca un hulub

 

sau chiar șaibă

galaxie

 

pe axul

strunjit șurub

 

ce-n clepsidra cea mai mare

cade de o veșnicie

 

da-n clepsidra

cea mai mică

 

la mijloc

cam subțirică

 

se azvârle cel mai mic

 

zarul cuantic

punctul sferă

 

lumii noastre venetic

de străini având fobie

chiar privit când e un pic

 

numai eu

cu-a mea clepsidră

 

de-al ei zar

nu știu nimic

 

să aibă

vreo galaxie

sau vreun soare

microscopic

 

un șerban

gândind antropic

 

habar n-am

de-al lui tipic

 

doar atâta știu

că mama 

învelit în straturi multe

 

crezute sau nu

oculte

 

mi-a ascuns clepsidra

bine

să n-o știe chiar oricine

 

iar când m-a făcut mai mare

m-a scos

să mă vadă lumea

 

cu clepsidra gata plină

 

plină gata

prin buric

 

cât de plină

cin’ să știe

 

veți afla însă

desigur

 

dacă așteptați

un pic

 

 

 

 


măi clepsidră

 

măi clepsidră

cer culcată

 

mă întreb

oare mai știi

 

tu renaști

doar răsturnată

 

sau știai și ai uitat

de atâta cer ce-ai stat

 

și-acum multe rele crezi

de îmi ceri mereu dovezi

 

traiul tău

e-o veșnicie

viața ți-o dau

mărturie

 

doar din viață

m-am ivit

 

pulberi

sigur voi ajunge

 

clepsidra mea

cât de mică

 

peste cap s-o-ntorc

nu-i chip

 

cum pe tine te întoarce

ancestral

acel tertip

cin’ să vină să mă pună

nemișcat eu

praf și pulberi

 

de clepsidra ta lipit

 

cin’ să vină

nu e nimeni

 

chiar de-aștept o veșnicie

 

și de ar fi

aşa să fie

 

ce să fac o veşnicie

 

când și tocul și penelul

o s-ajungă   

praf și pulberi

 

voi găsi eu

după

alții

 

plini de versuri

și culori

 

să-mi încânte-acei prieteni

viitorii

 

chipuri

ca și noi

de lut

 

toți

inimi înflăcărate

care

măi prieteni

ce ciudat

 

tot la poarta ta

clepsidră

 

şansă crezând că au

bat

 

 


fiecare fir

 

fiecare fir

haihui

de neant

 

prin spaţiul clepsidră

 

are înăuntru o sferă

cu un zar interior

 

care odată răsturnat

 

îi măsoară instantaneu

firului de neant

probabilitatea de a deveni

fir de nisip

sau clipă

 

în momentul în care

este gata să sară

 

din realitatea cuantic latentă

interioară

 

în realitatea

 

macrocosmic exterioară

realităţii cuantice

 

•••

 

fiecare zar

care-i măsoară firului de neant

curgând prin spațiul clepsidră

 

probabilitatea de a deveni

instantaneu

fir de nisip

sau clipă

 

are un alt zar

sferic

în interior

 

care

odată de zar răsturnat

 

îi măsoară zarului

probabilitatea de a sări

 

din realitatea latentă

pre cuantic

interioară

în realitatea cuantică

 

realităţii pre cuantice

macrocosmic

exterioară

 

pentru a-i măsura

firului de neant

probabilitatea de a deveni

instantaneu

fir de nisip

sau clipă

 

•••

 

și tot așa

 

anotimp

după anotimp

 

vine rândul

zarului pre primordial

 

care-i măsoară

primordialului spațiu

clepsidră

 

conform teoriei probabilităţii

pre primordiale

 

probabilitatea

de a se da peste cap

 

răsturnând firele neantului

 

cu propriile lor zaruri

interioare

 

care din nevăzutul infiniturilor

din ce în ce mai mici

 

erup unde de șoc

 

înspre infiniturile

din ce în ce mai mari

 

vizibile

 

sau

devenind invizibile

după un timp definit

 

începând cu seturile

infiniturilor superioare

 

spinul clepsidrei

nemișcat țintuindu-l

pe absolutul

de sprijin

punct loc

 

prin meleagurile fermecatelor

împărății crepusculare

 

în timp ce universul

cu fața nevăzută a lunii

 

pentru o clipă

dispare

 

și numai tu rămâi

pământule

 

cu apa

cu focul

văzduhul

 

privit de jumătatea

de lună

 

și dorul inimii mele

 

revărsându-mi orbitor

 

intensul laser

verde căprui

 

prin luminile stinse-ale

ochilor

 

nerăbdători să te caute

pretutindeni

 

iubito

 

sub cerescul talaz

rostogolindu­-şi peste

 

albastrul imens

 

pe faţa văzută a lunii

 

peste nemărginirea mărilor

perle de spumă

valuri săltând

în suspens

 

sau de-a lungul

şi latul

cămăşilor tectonice

 

învelind cosmic

 

piatra hotarului

dintre lumi

 

montată în coroana reginei

 

care ar fi putut

 

cu o singură sprânceană

ridicându-şi arătătorul

 

bigbangul să-l poticnească

 

jindul dorului

pe loc

să ni-l împlinească

 

dăruindu-ne dragostei

trupul de carne

cu nevăzutul diamant

al sufletului

 

clar de lună

tăiat

 

din nepătata inimă

a eternităţii

 

cercel

 


cerule

 

vine goga să mănânce

şi de unde să apuce

de-aici de-aici de-aici

 

(cântec de-al bunicii)

 

cerule

vale adâncă

 

cu dâmburi strălucitoare

 

stânci

cărări

 

și grohotișuri

 

cu luciri

nemișcătoare                                        

 

negru dens

îi schimbi culoarea

 

verde-albastrului

târziu

 

într-un dulce

de-nserare

 

arc de foc

cu orizontul

 

clocotind

a sângeriu

 

și-n brațe

când strâng iubita

joacă-n minte

dansând pripa

 

precum picături

pe plita

 

foc și pară

înroșită

 

și mă pierde-n visuri

clipa

 

felului

cum se-alipește

 

printre buze

cu sărutul

 

părul ei

dragostea

dorul

 

mă întind pe iarba grasă

lângă dânsa

mai frumoasă

 

duhnind sublunar

a stele

 

din adâncuri

privim cerul

pâlpâinde-s

fără număr

 

împânzind dens

absolutul

pas cu pas

le gândim calea

 

umăr lângă

peste umăr

 

coapsă-n coapsă

mână-n mână

 

dar ceva tot uit

limbutul

 

pân’ la trei

încep să număr

 

dar nu-n grabă

cu răbdare

 

să te mângâie știutul

 

spunându-ți

pitit

vicleanul

 

vine goga

cu sărutul


nu-ți alegi zarul

 

nu-ți alegi zarul                

n-ai cum

 

nici clepsidra

 

deși

poți să-i schimbi

câte ceva

 

ici

colo

 

sticla fără să îi crape

 

dar un strop

în plus

de nisip

 

nicidecum

 

chiar dacă un vârf

de cuţit

sau mai mult

 

ar mai încape

 

numai când vine

cum vine mereu

acel apus

 

peste mări şi ţări

 

sau desluşit

mai aproape

soarelui soare

 

scânteia din piept

ne-o dăruim

 

trupul

ţărânii

 

prin care tectonic

începem să călătorim

 

într-un

de lemn

submarin

 

fără motoare

torpile

 

sau periscoape

 


vine seara

 

vine seara

de cu seară

                       

trasă nevăzut

pe-o sfoară

                       

ba de lună

ba de soare

 

ba de steaua-n cer

polară

 

și mai vine

dumneaei

                       

după mine

cu cercei

 

noapte

peste înserat

 

prăvălind

negru cabrat

 

părul

dragostei altar

 

frisonului

drag viespar

 

oh

 

cu palme

de olar

trupul mângâi

 

sold

și sâni

 

poți să crezi

din praf și pulberi

 

că-s făcuți

acești stăpâni

 

 

 

 

 

 

 

 


inocența

 

inocența

se cam pierde

 

la maturi

de-un scut blocată

 

glaucom

sau cataractă

 

nu a ochiului

a minții

 

din ce-au fost

copilărie

 

amintire inexactă

 

albului

pașii spre negru

 

îi scoatem

de când începem

 

să eliminăm

că-s griuri

 

pașii care

nu-i pricepem

 

sunt destule

nu prea multe

 

legile

stând în picioare

înainte

sau la dreapta

 

înapoi

la stânga

oare

 

credem că ne știm cătarea

dar de nas ne duce

dânsa

 

cu dânsul

 

și arătarea

 

 

 

 

 

 

 

 

 


dragă-mi ești

 

dragă-mi ești

și-ți spun din nou

 

nu că nu ți-am spus

vreodată

 

ci c-aud

până la os

 

prin carne

cum mă imită

întregul sistem nervos

 

am

șoptesc

stoluri sub piele

 

pe ososul trunchi

cu crengi

 

și cuantic

râzând de mine

 

miliarde am

celule

 

plus viscere cu tălăngi

 

dar tu cine crezi că râde

pân’ la urmă cel mai tare

 

crede-mă

nu-i gelozia

mereu

din somn o trezeşte

 

semnul meu

de întrebare

 

ce pot face-n

carne oase

 

are mare căutare