sâmbătă, 19 martie 2022

Șerban CHELARIU, Zaruri și Clepsidre. Poeme [7]

  Șerban CHELARIU, Zaruri și Clepsidre

 


 

cuvinte           

 

cuvinte

petrec prin limbă

 

precum limba

prin mâncare

 

să le-amestece

nu-n pripă

 

în cete

sau fiecare

 

până izul și-l preschimbă

 

și apare-n vers

o alta

 

mult mai dulce

decât fost-am

 

până-acuma eu

în stare

 

numai dânsa

își permite

 

gustă

mestecă

înghite

 

versul

cuvântul când linge 

 

morfolindu-l chiar

de-i place

 

să-l prefacă legătură

de buloane                 

cu sudură

 

guseu gros

întăritură

 

să salte-n el

poezia

 

ritm

esențe

sloi

căldură

 

lamă

brici

şuriu

custură            

 

necesară

și obscură

 

cutremur

scuturătură

 

trăgând chiar

și-o strigătură

 

nu sfios

 

în gura mare


galaxie                   

 

galaxie

dumneavoastră

 

de sub balta-n cer

albastră

 

coboară-mi

spre cristaline

 

universul

prin fereastră

 

nu tot

pasăre sihastră

 

doar ne-atinsa

încă

parte

 

de puterea noastră

clară

 

de-a da

peste tot năvală

 

doar curata-n

arhipline

 

balcoane

și strapontine

 

forfotind dorul de dragul

întrupărilor steline

 

pătimașe în reacții

de-ntregire

cu atracții

 

necuantificabile 

 

înecat în el

m-aș vrea

 

toată viața

de-aș putea

 

sau măcar

de-acum în colo

 

departe de-această lume

 

slabă-n tâmple

lapte-n gură

 

dorind numai prăjitură

 

vreau tăcut

să-mi trăiesc anii

 

n-am

să-mi număr

gologanii

 

doar mai scriu o poezie

 

pictez luna

argintie

 

treaz

visez filozofie

 

îmi cuprind

nepoții-n brațe

sau draga

la garagațe                          

 

până brazda

plugul vieții

 

peste mine-o să răstoarne

 

destrămându-mi componenţii

ţoalei

alterabile

 

pământ

semănându-mi trupul

 

dându-și pentru viață

duhul

 

în brațe să-l strângă

iară

 

dragostea primordială

 

cu neantul

și văzduhul


cu pământu-n laț

 

cu pământu-n laț

balanță

cratere

soarele-nalță

 

prin desimea nopților

 

peste nori

călcând pe mare

sferică

și-n depărtare

 

dintre ape

peste ape

pas cu pas

tot mai aproape

 

tăcere

stinsă lucire

 

cerul zvelt

fermecătorul

 

îl învăluie tristeţii

 

tihna curând

să-i destrame

încurcând prin gânduri

dorul

 

inimii

să-i adumbrească

plin iar de lumini

 

pridvorul 

 

pritocind

cum să împartă

nemișcarea

zbatere

 

firea iar

să ne privească

 

existența cratere

 

•••

 

domnișoara mea

bătrână

 

dragostea

ne ia de mână

 

de la firul verde-al

ierbii

 

pân’ la cerul

între coarne

săltat

 

plini de dorul vieții

 

cum o fac mugind

doar cerbii

 

din izvorul ei

m-adap

 

dacă nu mă crezi

găsește

 

pe internet

al ei app

 

şi-oi vedea

cum se iubește

 

pielea

buzele

și șoldul

 

dragostea

când drișcuiește

 

și-oi vedea

cum ne iubim

îndrăgindu-ne

imboldul

 

viața când adeverim

 

și-oi vedea

ce n-ai crezut

de dragoste-un cer umplut

 

stelele-i sclipesc fiorii

cuasarii-i sunt cântăreții

galaxiile

tarafuri                

prin împărăția vieții

 

reamestecând lumina

zâmbetului neștiut

 

să tresară-n anorganic

organicul gust de dor

 

palma timpului să-nvie

olărind trup

cu glazură

 

sufletului

zvelt ulcior

 

cărnos de vremelnicie

izvorâtă-n veşnicie

 

unde fost-am început

 

şipot dulce

absolut

 

prin inimi

cumva pierdut

 

nu-l mai ştim

 

dar l-am ştiut


dintr-un zar

 

dintr-un zar

patru triunghiuri

 

infinit multiplicate

 

ajungi sferic zar

prin cub

 

puncte

fețele fixate

 

de-un cuantic

strunjit șurub

 

trei clepsidre

are într-însul

 

zarul clasic

zarul lud

 

clepsidre

cu șapte brațe

 

și multiple alte feluri

de-a decide la-ntâmplare

 

se includ

 

clepsidrele se complică

când zarul tinde spre sferă

 

cele șapte

standard brațe

infinite devin

mațe

parcă toate

încurcate

 

de-un crezut deștept

zălud

 

este zarul care ține

rulment legic

în mișcare

 

universul

 

cum vrea el

să-l învârtească

 

până la neprevăzut

 

cum să-l las să-mi hotărască

când să-mbrăţişez iubita

 

sete de mi-e

de-un sărut

 

prăvălit m-arunc prin iarbă

trupul dânsei peste mine

setea să îmi potolească

 

roua

buzele să-nvie

 

numai bună

sărutate

de băut


zar în zar

 

zar în zar

în zar în zar

 

până dau

de-abecedar

 

să mă-nvețe

cum să fac

 

complicat

elementar

 

șir de tumbe

în zigzag

 

să nu prindă dorul

cheag

 

inimos

incendiar

 

zar în zar

cu în zar zar

 

n-am cu cine

să-l compar

 

cu nimeni

nu-i similar

pare sferic

globular

 

peste cap

când se răstoarnă

totul însă-i

în zadar

 

cap pătrat

cu fețe

șase

 

pe șleau

nimic nu ne-arată

 

se aruncă

se dă și roată

 

scoțând legi

spectacular

 

de e bună

de-i nedreaptă

 

ce poți face

te așteaptă

 

victimă

colateral

 


chiar dacă universul

 

chiar dacă universul

nu ar mai avea rost

 

fără setul

pământ lună

 

sau setul

foc

aer apă

 

adorată stăpână

 

chiar dacă universul

nu ar mai avea rost

 

fără setul

petelor negre

din soare

 

sau setul părinților

cu băieții

băieți

 

și fetele

domnișoare

 

chiar dacă universul

nu ar mai avea rost

 

fără calea lactee

 

sau setul spațiului

prin timp germinând

 

nenumăratele lui feluri

de-a făptui

cosmic

bordeie

 

dorul ierbii

 

de adierea serilor

tainic înrourate

 

printre firele firii ei

unduindu-se

 

precum în şoaptă

secretele firii-şi răsfiră

 

surate

 

va năpădi iar şi iar

plaiurile eternităţii

 

cu ale dragostei datini

 

să nu se piardă vreodată

ţinute

 

sub primordiala cheilor

cheie


trece vremea

 

trece vremea

malul surpă        

 

unui timp prezent

mintal

 

prin nisipuri

își scufundă

 

valul

 

spumoasa secundă

 

secunda

spumosul val                              

 

adânc este-n noi

pământul

 

spre abisuri

vertical

 

s.o.s.-uri ne inundă

stele mor într-o secundă                    

 

și renasc

val

după val

 

valul saltă

o secundă

 

secunda

val după val

vine dânsa abisal

 

spune

 

la pas vin

și-o să rămân

 

frison rece

să-mi pătrundă

 

înspre tâmple

din călcâi

 

viaţă roasă

viaţă roasă

cerebral

 

sublunar

mă-ntreabă luna

 

cum mă-ntreba

şi-altădată

 

de ce nu eşti

şi tu sferic

 

nu-s ca tine-n cer

surată

 

viaţa-i

tot o galaxie

 

dar

dintr-altfel

material