vineri, 3 mai 2013

ALEXANDRU LĂPUŞNEANUL



ALEXANDRU LĂPUŞNEANUL 

            Negruzzi este considerat părintele nuvelei istorice româneşti şi primul scriitor care s-a inspirat din Letopiseţul Ţării Moldovei de Grigore Ureche, pentru imaginea personalităţii lui Alexandru Lăpuşneanu, dar şi din Letopiseţul lui Miron Costin, de unde prelucrează, după scena uciderii lui Batişte Veveli, episodul omorârii lui Moţoc. Nuvela Alexandru Lăpuşneanul are toate trăsăturile acestei specii literare: 1. construcţie riguroasă – cele patru capitole par a fi acte ale unei piese de teatru; 2. fir narativ central; 3. intrigă concisă; 4. tendinţa de obiectivare a perspectivei narative; 5. verosimilitate; 6. personaje puţine, caracterizate direct şi indirect. Realizarea artistică de excepţie şi tematica, amintind de Shakespeare, îi asigură nuvelei actualitatea. Supratema nuvelei – istoria Moldovei (cea de-a doua domnie a lui Alexandru Lăpuşneanu: 1564 – 1569) conciliază, într-o muzică tragică, teme de circulaţie în literatura europeană: despotismul, trădarea, căsătoria din raţiuni politice, puterea şi efectele ei dezumanizante asupra omului, crimele comise din raţiuni politice, cameleonismul feţelor bisericeşti, nebunia, psihologia gloatei, psihologia tiranului, frica, singurătatea conducătorului, arta manipulării, pierderea autorităţii, morala din spatele uşilor închise. Naratorul omniscient, sobru, predominant obiectiv, subiectivează, din când în când, textul prin epitete caracterizatoare („tiran”, „curtezan”, „deşănţata cuvântare”, „mişelul boier”). Naraţiunea la persoana a III-a se desfăşoară linear, cronologic, prin înlănţuirea secvenţelor narative şi a episoadelor. Caracterul dramatic este dat de rolul capitolelor în ansamblul compoziţional, de realizarea scenică a secvenţelor narative, nuvela putând fi dramatizată,  de utilizarea predominantă a dialogului, de minima intervenţie a naratorului. Naraţiunea şi descrierea, ca moduri de expunere, sunt folosite cu economie. Echilibrul compoziţional este realizat prin segmentarea „istoriei” celei de-a doua domnii a lui Alexandru Lăpuşneanu în cele patru capitole care fixează momentele subiectului. Capitolele poartă câte un motto semnificativ exprimând ideea centrală. Capitolul I („Dacă voi nu mă vreţi, eu vă vreu…”) cuprinde expoziţiunea (întoarcerea lui Lăpuşneanu la tronul Moldovei, în 1564, întâlnirea cu solia formată din cei patru boieri trimişi de Tomşa: Veveriţă, Moţoc, Spancioc, Stroici) şi intriga (hotărârea voievodului de a-şi relua tronul şi dorinţa sa de răzbunare);  motto-ul „Dacă voi nu mă vreţi, eu vă vreu…” exprimă voinţa de neclintit a domnitorului căruia solii îi ceruseră să părăsească Moldova, pentru că „norodul” nu îl vrea: – Dacă voi nu mă vreţi, eu vă vreu, răspunse Lăpuşneanul, a căruia ochi scântieră ca un fulger, şi dacă voi nu mă iubiţi, eu vă iubesc pre voi şi voi merge ori cu voia, ori fără voia voastră. Să  mă-ntorc? Mai degrabă-şi va întoarce Dunărea cursul îndărăpt. Capitolul al II-lea („Ai să dai samă, Doamnă!…” – avertismentul pe care văduva unui boier decapitat îl adresează doamnei Ruxanda, pentru că nu ia atitudine faţă de crimele soţului său) corespunde, ca moment al subiectului, desfăşurării acţiunii, cuprinzând evenimentele declanşate după reînscăunarea lui Lăpuşneanu: fuga lui Tomşa, incendierea cetăţilor, desfiinţarea armatei pământene, confiscarea averilor boiereşti, uciderea unor boieri, intervenţia doamnei Ruxanda pe lângă Alexandru Lăpuşneanu pentru a înceta cu omorurile, promisiunea acestuia. Capitolul al III-lea („Capul lui Moţoc vrem…” – cererea vindicativă a norodului care pentru nemulţumirile sale îl găseşte vinovat pe Moţoc) corespunde punctului culminant al subiectului; conţine secvenţe semnificative şi simbolice (participarea şi discursul domnitorului la slujba duminicală de la biserică, ospăţul de la palat, uciderea celor 47 de boieri, omorârea lui Moţoc de către norod, „leacul de frică” pentru Ruxanda: o piramidă de patruzeci şi şepte de căpăţine). În capitolul al IV-lea („De mă voi scula, pre mulţi am să popesc şi eu…”ameninţarea rostită de domnitor, care, bolnav, fusese călugărit şi pierduse puterea domnească) este narat, lapidar şi obiectiv, deznodământul: moartea tiranului prin otrăvire. Despotul se retrage, bolnav de friguri, în cetatea Hotinului, fiind călugărit, după obiceiul vremii; când îşi revine, ameninţă să-i ucidă pe toţi, inclusiv pe propriul fiu; pentru a-i anihila acest acces de nebunie, doamna Ruxanda, sfătuită de boieri şi cu sprijinul tacit al mitropolitului Teofan, îşi otrăveşte soţul. Conflictul exterior, lupta pentru putere între domnitor şi boieri, impunerea autorităţii centrale, este potenţat de conflictele interioare ale personajelor. Timpul şi spaţiul, bine precizate, conferă verosimilitate naraţiunii. Personajele sunt tipuri etern-umane. Alexandru Lăpuşneanu, personajul principal al acestei nuvele, întruchipează tipul tiranului bolnav de putere, fiind caracterizat direct – de către narator, de către alte personaje, autocaracterizare – şi indirect ( fapte, limbaj, comportament, gesturi, vestimentaţie, relaţiile cu celelalte personaje). Lăpuşneanu are o psihologie complexă: este crud, hotărât, inteligent, viclean, disimulant, diplomat, ipocrit, perseverent, cameleonic, într-un cuvânt, un personaj „rotund”. Doamna Ruxanda, personaj secundar construit în antiteză cu Alexandru Lăpuşneanu, este tipul femeii sacrificate din raţiuni de stat atât de tatăl ei, Petru Rareş, cât şi de către soţ; fiind tipul omului fără voinţă, suportă consecinţele de rigoare; nu acţionează din proprie voinţă nici când îi cere soţului să înceteze  cu omorurile, nici când îl otrăveşte. Vornicul Moţoc, personaj secundar, este tipul trădătorului viclean, laş, intrigant, linguşitor. Spancioc şi Stroici, personaje episodice, au rol justiţiar; fiind prevăzători, anticipează mişcările domnitorului, salvându-şi viaţa. Implicarea personajului colectiv în acţiune îi va oferi lui Alexandru Lăpuşneanu prilejul să îşi demonstreze capacitatea de manipulare şi de dominare a gloatei, orientând mişcarea haotică a mulţimii spre exprimarea unei dorinţe, moartea lui Moţoc: – Am rămas săraci! – N-avem bani! – Ne i-au luat toţi Moţoc! – Moţoc! Moţoc! El ne beleşte şi ne pradă! – El sfătuieşte pre vodă! – Să moară! – Moţoc să moară! – Capul lui Moţoc vrem! Stilul narativ se remarcă prin conciziune, sobrietate şi claritate, prin echilibru între termenii arhaici şi termenii neologici, prin frecvenţa gerunziului şi prin topică simplă. Cea mai exactă evaluare a acestei capodopere literare aparţine lui George Călinescu: „Numele lui C. Negruzzi este legat de obicei de nuvela istorică Alexandru Lăpuşneanul, care ar fi devenit o scriere celebră ca şi Hamlet dacă literatura română ar fi avut în ajutor prestigiul unei limbi universale.” (George Călinescu, Istoria literaturii române de la origini până în prezent)
ITEMI DE EVALUARE

1. „Iar Negruzzi şterge colbul de pe cronice bătrâne, / Căci pe mucedele pagini stau domniile române, / Scrise de mâna cea veche a-nvăţaţilor mireni; / Moaie pana în coloarea unor vremi de mult trecute, / Zugrăveşte din nou iarăşi pânzele posomorâte, / Ce-arătau faptele crunte unor domni tirani, vicleni.” (Mihai Eminescu, Epigonii) ♦ Comentaţi, în 5 – 6 rânduri, aceste versuri.
2. „Când intră în sală, ea era îmbrăcată cu toată pompa cuvenită unei soţii, fiice şi surori de domn. Peste zobonul de stofă aurită, purta un beneşel de felendreş albastru blănit cu samur, a căruia mânice atârnau dinapoi; era încinsă cu un colan de aur, ce se închia cu mari paftale de matostat, împregiurate cu petre scumpe; iar pe grumajii ei atârna o salbă de multe şiruri de margaritar. Şlicul de samur, pus cam într-o parte, era împodobit cu un surguci alb şi sprijinit cu o floare mare de smaragde. Părul ei, după moda de atuncea, se împărţea despletit pe umerii şi spatele sale.” (Alexandru Lăpuşneanul)
♦ Ce mod de expunere apare în acest fragment?
♦ Care este funcţia lui în structura textului epic? ♦ Exprimaţi-vă opinia în 6 – 8 rânduri.
3. Atât Alexandru Lăpuşneanu, cât şi Ruxanda comit crime; Alexandru, din raţiuni politice şi din răzbunare, Ruxanda, din raţiunile inimii, văzându-şi fiul ameninţat cu moartea, dar şi la îndemnul boierilor Spancioc şi Stroici, invocând pericolul condiţionalei: „De mă voi scula, pre mulţi am să popesc şi eu…” ♦ Pot fi justificate aceste crime în faţa lui Dumnezeu? Dar în faţa legii? ♦ Mulţimea, prin moartea lui Moţoc, a făcut o crimă. ♦ Gloata este mai puţin vinovată decât cei doi? ♦ Motivaţi-vă opinia în 10 – 12 rânduri.
4. – Ticălos nu poate fi acel ce s-au învrednicit a se numi unsul lui Dumnezeu, zise Veveriţă. / – Au doar nu sunt şi eu unsul lui Dumnezeu? Au doar nu mi-aţi jurat şi mie credinţă, când eram numai stolnicul Petre? Nu m-aţi ales voi? Cum au fost oblăduirea mea? Ce sânge am vărsat? Care s-au întors de la uşa mea, fără să câştige dreptate şi mângâiere? (Alexandru Lăpuşneanul) – Şi cu ce vei sătura lăcomia acestor cete de păgâni ce aduci cu măria-ta? adăogi Spancioc. / – Cu averile voastre, nu cu banii ţăranilor pre care-i jupuiţi voi. Voi mulgeţi laptele ţării, dar au venit vremea să vă mulg şi eu pre voi. Destul, boieri! (Alexandru Lăpuşneanul) „Boieri dumneavoastră! De la venirea mea cu a doua domnie şi pănă astăzi, am arătat asprime către mulţi; m-am arătat cumplit, rău, vărsând sângele multora. Unul Dumnezeu ştie de nu mi-a părut rău şi de nu mă căiesc de aceasta; dar dumneavoastră ştiţi că m-a silit numai dorinţa de a vedea contenind gâlcevirile şi vânzările unora şi altora, care ţinteau la răsipa ţării şi la pieirea mea. Astăzi sunt altfel trebile. Boierii şi-au venit în cunoştiinţă; au văzut că turma nu poate fi fără păstor, pentru că zice Mântuitorul: «Bate-voi păstorul, şi se vor împrăştia oile.» Boieri dumneavoastră! Să trăim de acum în pace, iubindu-ne ca nişte fraţi, pentru că aceasta este una dintre cele zece porunci: să iubeşti pre aproapele tău ca însuşi pre tine şi să ne iertăm unii pre alţii, pentru că suntem muritori, rugându-ne domnului nostru Iisus Hristos – îşi făcu cruce – să ne ierte nouă greşalele, precum iertăm şi noi greşiţilor noştri.»” (Alexandru Lăpuşneanul) – Dar, milostive doamne, nu-i asculta pre nişte proşti, pre nişte mojici. Pune să deie cu tunurile într-înşii… Să moară toţi! Eu sunt boier mare; ei sunt nişte proşti! / – Proşti, dar mulţi, răspunse Lăpuşneanul cu sânge rece; să omor o mulţime de oameni pentru un om, nu ar fi păcat? Judecă dumneata singur. Du-te de mori pentru binele moşiei dumitale, cum ziceai însuţi când îmi spuneai că nu mă vrea, nici mă iubeşte ţara. Sunt bucuros că-ţi răsplăteşte norodul pentru slujba ce mi-ai făcut, vânzându-mi oastea lui Anton Sechele şi mai pe urmă lasându-mă şi trecând în partea Tomşii. (Alexandru Lăpuşneanul) – Destul! strigă Lăpuşneanul, nu te mai boci ca o muiere! fii român verde. Ce să te mai spovedeşti? Ce-i să spui duhovnicului? Că eşti un tâlhar şi un vânzător? Asta o ştie toată Moldova. Haide! luaţi-l de-l daţi norodului şi-i spuneţi că acest fel plăteşte Alexandru vodă celor ce pradă ţara. (Alexandru Lăpuşneanul) „Ca să sece influinţa boierilor şi să stârpească cuiburile feudalităţii, îi despoia de averi sub feluri de pretexte, lipsindu-i cu chipul acesta de singurul mijloc cu care puteau ademeni şi corumpe pre norod. Dar nesocotind de ajuns planul acesta, îi omora din când în când.” (Alexandru Lăpuşneanul) – Ce zici, părinte? zise sărmana femeie, înturnându-se cu ochi lăcrâmători spre mitropolitul. / – Crud şi cumplit este omul acesta, fiica mea; Domnul Dumnezeu să te povăţuiască. Iar eu mă duc să gătesc tot pentru purcederea noastră cu noul nostru domn; şi pre cel vechi, Dumnezeu să-l ierte şi să te ierte şi pre tine. (Alexandru Lăpuşneanul) – Ce, vrei să nu ne mai vezi? ziseră boierii. Ba, se cade spre osânda ta să ne priveşti; învaţă a muri, tu care ştiai numai a omorî. (Alexandru Lăpuşneanul)
▲ Pornind de la fragmentele propuse, realizaţi, în 20 – 25 de rânduri, caracterizarea personajului literar Alexandru Lăpuşneanu.

PETRE ISACHI