luni, 29 aprilie 2013

DINCOLO DE NISIPURI



DINCOLO DE NISIPURI

            Fănuş Neagu, autorul vol. de nuvele Dincolo de nisipuri, Cantonul părăsit, Vară buimacă şi al romanelor Îngerul a strigat, Scaunul singurătăţii, Frumoşii nebuni ai marilor oraşe, este un narator excelent, un creator de atmosferă, cu talent real în notaţia metaforică şi sugestivitatea poetică a evenimentului epic. Intruziunea brutală a misterului în real include Dincolo de nisipuri în proza fantastică. Dintre particularităţile fantasticului, în Dincolo de nisipuri se observă: a) neliniştea personajelor care nu găsesc o explicaţie logică pentru evenimente; b) ezitarea  lor şi a cititorilor; c) compoziţia gradată a naraţiunii; d) finalul ambiguu; e) estomparea reperelor de timp şi de spaţiu la apariţia iluziei / autoiluziei. Dacă adăugăm la intruziunea fantasticului particularităţile proprii oricărui tip de nuvelă (1. momentele subiectului; 2. existenţa mai multor moduri de expunere; 3. proporţiile textului; 4. spaţiul şi timpul acţiunii; 5. numărul de personaje) observăm că Dincolo de nisipuri este o nuvelă fantastică, deşi incipitul / expoziţiunea este al (a) unei nuvele realiste: „Era în 1946, an de secetă cumplită. Şuşteru nu mai văzuse pic de tutun de patru zile. Ca să fumeze, într-o zi rupse un smoc de frunze de iederă din rugul care îmbracă faţa casei, le fărâmă între degete şi-şi umplu luleaua. Avea ochii cârpiţi de somn, fiindcă, deşi         era trecut de amiază, abia se sculase din pat. «Al dracului, se gândi, pierzi o noapte la priveghi şi nu-ţi mai vii în fire pe urmă două zile.» Nevasta, soacra, copiii lipseau de acasă. «Sunt după mâncare, îşi zise, s-au împrăştiat prin sat ca făina orbilor.» Şi ieşi în drum, mic şi slab, cu cămaşa atârnându-i peste pantaloni.” Viziunea asupra satului pare obiectivă / impersonală. Naraţiunea la persoana a III-a sporeşte ambiguitatea întâmplărilor. Perspectiva impersonală, neimplicată, a naratorului este dublată şi de perspectiva personajului principal, om obişnuit, care trăieşte propria-i iluzie / teamă, stări specifice naraţiunii fantastice. Ezitarea între aparenţa realistă şi neobişnuitul / irealul impus ca o prelungire a realului aparţine atât cititorului, cât şi eroului. Expoziţiunea amplă, în care autorul interferează naraţiunea cu dialogul, monologul şi descrierea, pregăteşte, în prelungirea realului, intruziunea irealului, declanşarea intrigii: „Călăreţul zărit înainte pe movilă se apropie în goană mare de sat. / – E nebun, zise Şuşteru vânturând mâinele, omoară calul dac-o ţine tot aşa până la pod… Observându-l, călăreţul cârmi spre el şi strigă, arătând cu braţul îndărăt, că vine gârla. A plouat la munte şi vine gârla. Vine Buzăul.” Tematica nuvelei (idealul, visul, iluzia, autoiluzia, căutarea, speranţa, credinţa) prin corelarea cu titlul (nisipul simbolizează deşertăciunea, fragilitatea, nestatornicia ) şi cu motivul apei (simbol al regenerării, al izvorului vieţii) prefigurează ieşirea din timpul istoric, linear şi ireversibil, şi trecerea într-un timp mitic, într-un spaţiu nedeterminat. După declanşarea intrigii, satul, contaminat de iluzia călăreţului (?) / a lui Şuşteru (?), se mută pe malul gârlei – metaforă a drumului spre ideal: „Când au bătut clopotele, satul s-a mutat pe malul gârlei. Bărbaţii au tăbărât cu sapele şi cu târnăcoapele să spargă movilele de pământ care astupau intrarea în şanţuri. Femeile n-au coborât, se îngrămădiseră sub un oţetar şi ţineau copiii lângă ele, fiindcă valurile puteau să-i tragă în vâltoarea lor, din care nu mai e scăpare. Nu se ştie de ce aveau credinţa că gârla, pornind  de la munte, se lasă la vale însoţită de un vânt rău, aspru, ca de îngheţ, şi se înfiorau dinainte, ca jivinele plăpânde când simt că se apropie iarna grea. Două dintre ele rostogoliră cu mâinile până-n gura vadului un pietroi mare, cât o buturugă, ca să fie acolo pentru spălat rufele.” Psihologia personajului colectiv contaminat de iluzia sădită de Şuşteru este gradată prin tehnica epicului dublu; iluzia născută din necesitate ia locul realului; Şuşteru, căutătorul de absolut, crede necondiţionat în idealul său, care este şi al satului (metaforă vie a umanităţii), încât ceilalţi îl urmează convinşi: „Trebuiau să aducă gârla, altfel piereau.” Până în punctul culminant, acţiunea va fi gradată prin tehnica epicului dublu: reprezentarea veridică a realităţii este dublată de simbolizarea ei. Starea dominantă a personajelor, a personajului colectiv este frica de a nu pieri de foame; frica alimentează iluzia individuală şi iluzia colectivă; tot frica de a nu găsi apa naşte resemnarea, renunţarea. Deziluzia, ca şi iluzia, contaminează repede satul; cu excepţia lui Şuşteru, toţi îşi părăsesc iluzia: „Se năpustiră în galop printre malurile abrupte până la stăvilar, unde descălecară. Iazul, ca şi cel dinainte, era gol, iar jgheaburile – pline până la jumătate cu ţărână. Nici un fir de apă nicăieri. Oamenilor nu le venea să creadă. Clătinându-se, trecură podul ce ducea în moară. Un viţel culcat pe cărare mugi prin somn. Înăuntru lătră un câine. Auziră şi-o tuse înfundată, hârâită şi un zgomot de zăvoare. Stăpânul se speriase, îi credea hoţi. Se întoarseră la cai fără a scoate o vorbă. Şuşteru rupse cel dintâi tăcerea. / – N-au ţinut apa aici, zise. Mai în sus, la morile celelalte, acolo să mergem. / Patru inşi se desprinseră din ceată şi o cotiră în jos. Topoarele le atârnau înfipte la brâu. Ceilalţi  îl însoţiră pe Şuşteru până la locul unde albia râului se vedea întinzându-se drept înainte – o dâră de cretă ce nu se mai isprăvea nicăieri. Atunci îl părăsiră şi ei.” Caracterizate preponderent indirect (nume, comportament, exprimare, capacitate de a se iluziona, voinţă, credinţă, fizionomie, vestimentaţie) personajele se află în căutarea adevărului. Metafora drumului („Satele din sus erau departe.; „Drumul era greu.”) oferă cheia interpretării nuvelei Dincolo de nisipuri. Drumul călăreţilor, în frunte cu Şuşteru, este însuşi drumul destinului Omului, adică un drum al cunoaşterii şi al iniţierii, al devenirii şi al transformării. Himera lui Şuşteru („Mai în sus, la morile celelalte, acolo să mergem.”) are, în acelaşi timp, ceva din „Himera văzduhului”, fiindcă zburăm cu aripile idealului / iluziei, dar şi din „Himera pământului”, întrucât necesitatea naşte visul / idealul. Dimitrie Paciurea transfigurează în cele două „Himere” relaţia condiţie dată – condiţie dorită. Mai importantă, în această ecuaţie existenţială, este condiţia dorită. În aceasta constă superioritatea lui Şuşteru faţă de ceilalţi. El simte „mereu în faţă răcoarea valurilor”, simte visul, idealul.  Poezia existenţei este arta de a simţi, sugerează Fănuş Neagu prin nuvela Dincolo de nisipuri. Omul care simte poezia căutării stă întotdeauna pe „scaunul singurătăţii”.

ITEMI DE EVALUARE 
1. „Albia râului se întindea în sus ca o omidă cenuşie. Nisipul şi petele galbene de lut pietrificat luceau pustii în soare. Rădăcini putrede atârnau în peretele malului dinspre sat. Dincolo, pe islaz, aliorul se încolăcea de căldură. Pe un muşuroi de ţărână, alături de o tufă neagră de mărăcini, ţistuia un hârciog. Departe, pe vârful unei movile, se zărea un călăreţ.” (Dincolo de nisipuri) „Drumul era greu. Copitele se înfundau în nisip. Un cal se poticni şi necheză. Stăpânul îi dădu în cap cu pumnul. În faţă răsărise luna. Era galbenă şi vălurită ca obrazul unei bătrâne. Nisipul scânteia. Dunga lui albicioasă, ca de sidef, se isprăvea în lună. Sau poate de-acolo curgea în albia râului. Şuşteru călărea în frunte.” (Dincolo de nisipuri) ♦ Care este modul de expunere ilustrat prin aceste secvenţe? ♦ Care este / sunt funcţia / funcţiile acestui mod de expunere în structura textului epic? ♦  Exprimaţi-vă opinia în 5 – 6 rânduri.
2. – Ei, gata, am înţeles, zise bătrânul, liniştit, le iau. Da urli degeaba. Tu nu ştii că peştele merge numai în susul apei? Întâi să ajungă Buzăul la Siret şi pe urmă vine peştele aici. / – Asta aşa este, recunoscu Şuşteru, uitasem. Poţi să le laşi. / – Le las, răspunse bătrânul, că cine ştie, poate tot pică vreun baboiaş. În groapa asta am prins odată un somn cât un porc. / – Pune mâna şi scoate-le, răcni Şuşteru, înfierbântându-se din nou. (Dincolo de nisipuri) ♦ Ce mod de expunere se actualizează prin acest fragment? ♦ Care este / sunt funcţia / funcţiile acestui mod de expunere în textul epic? ♦ Exprimaţi-vă opinia în 5 – 6 rânduri.
3. „Jos, într-o groapă, un bătrân întindea cârlige de undit, legate de o sfoară prinsă de un ţăruş înfipt în buza malului.” ♦ „O fată se pieptăna, ridicându-şi părul castaniu în lumina soarelui,  şi zicea un cântec trist ce aducea a bocet.” ♦ „În toiul lucrului, bărbaţii se opreau o clipă şi-şi suflecau pantalonii până mai sus de genunchi, ca să nu li se ude mai târziu îmbrăcămintea.” (Dincolo de nisipuri) În descrierea satului adunat pe malul gârlei, naratorul include secvenţe comice / absurde, dacă avem în vedere drama în care erau implicaţi sătenii. Care credeţi că este funcţia secvenţelor de acest tip? ♦ Exprimaţi-vă opinia în 5 – 6 rânduri.
4. Nuvela Dincolo de nisipuri oferă un model de final deschis: „Ceilalţi îl însoţiră pe Şuşteru până la locul unde albia râului se vedea întinzându-se drept înainte – o dâră de cretă ce nu se mai isprăvea nicăieri. Atunci îl părăsiră şi ei. Şuşteru nu-i chemă. Privi luna ce se ofilea pe muchia aceluiaşi deal, ridică braţul fără mâneci şi lovi calul pe gât, cu dârlogii. Simţea mereu în faţă răcoarea valurilor.” (Dincolo de nisipuri) Ce vă comunică acest tip de deznodământ? Dar singurătatea căutătorului de ideal? Motivaţi-vă opinia în 6 – 8 rânduri.
5. Astăzi multă lume leagă numele lui Fănuş Neagu de acest stil poetic, înflorit, metaforic, ca al lui Ionel Teodoreanu înainte de război. Însă cele dintâi povestiri, scrise într-o limbă îngrijită, ca şi acelea ale lui Sorin Titel ori Nicolae Velea, sunt valabile epic şi psihologic, şi au mereu un miez dramatic, mascat de pitoresc şi de melancolie.” ♦ „În volumele din anii ’60, poezia este mai puţin a limbii şi mai mult a locurilor, a peisajelor, a climatului natural.” ♦ „Cele mai izbutite povestiri au un marcat fond etnografic: raporturi umane specifice, cutume, superstiţii, limbaj.” ♦ „Viaţa e dură, dar şi idilică, într-o proporţie al cărei secret îl deţine scriitorul.” ♦ „Descrierile ori sugestiile psihologice vor împrumuta de aici încolo tot mai des acest mod înflorit şi preţios de exprimare de care originalitatea lui Fănuş Neagu se va lega definitiv.”
(Nicolae Manolescu, Istoria critică a literaturii române)
▲ Comentaţi, în 14 – 16 rânduri, afirmaţiile lui Nicolae Manolescu, raportându-vă şi la nuvela Dincolo de nisipuri. 
PETRE ISACHI