vineri, 3 mai 2013

MIORIŢA



MIORIŢA

Termenul de baladă, specie a epicii folclorice, în versuri, provine din fr. ballade, prin prov. ballada / cântec de joc, dans, din lat. ballare / a dansa, fiind pus în circulaţie, la noi, de Vasile Alecsandri prin Poezii poporale. Balade (Cântice bătrâneşti) adunate şi îndreptate, din 1852–1853, înlocuind denumirile populare cântec bătrânesc, cântec haiducesc sau cântec vitejesc.  După conţinut, baladele populare sunt: 1. fantastico-mitologice (Soarele şi luna, Iovan Iorgovan); 2. pastorale (Mioriţa, Dolca, Codreanu); 3. istorice (Constantin Brâncoveanu, Radu Calomfirescu); 4. haiduceşti (Toma Alimoş, Corbea); 5. familiale (Crăişor cu mult dor, Ghiţă Cătănuţă). Balada populară are caracteristicile operelor orale: anonimatul, oralitatea, caracterul colectiv, tradiţional, sincretic; se caracterizează prin epicitate, prin muzicalitate, prin redactarea în versuri scurte, prin interferenţa realului cu fantasticul. Mioriţa, tematic, propune o meditaţie asupra fatalităţii morţii. Motivele fundamentale – motivul transhumanţei, motivul complotului, motivul mioarei năzdrăvane, motivul testamentului, motivul alegoriei moarte nuntă, motivul măicuţei bătrâne – dezvăluie o identitate care depăşeşte – genetic, dar şi ontologic – graniţele poemului mioritic. Structural, cele şase motive se distribuie în trei părţi; întâia parte corespunde primelor două motive (motivul transhumanţei, motivul complotului); a doua parte corespunde celui de-al treilea motiv (motivul mioarei năzdrăvane); a treia parte corespunde ultimelor trei motive (motivul testamentului, motivul alegoriei moarte nuntă, motivul măicuţei bătrâne). Expoziţiunea evocă ritualul coborârii în infern: „Pe-un picior de plai, / Pe-o gură de rai, / Iată vin în cale, / Se cobor la vale / Trei turme de miei / Cu trei ciobănei.” Coborârea, justificată de motivul transhumanţei, reprezintă un sens adiacent morţii, fiind revelată temporal şi spaţial (apusul soarelui, câmpul), dar şi prin cifra trei. Transhumanţa, pendularea între munte şi câmpie, a generat modul dilematic de a fi al românului. A creat o fiinţă a contrastelor şi a nehotărârii, la mijloc de Rău şi de Bun, cum spune Ion Barbu, încât sufletul românului este călător sub zodii dulci – amare. Modul dilematic de a fi îi permite ciobanului să-i găsească un sens absurdului morţii şi să acorde o încredere necondiţionată atât destinului, cât şi fatalităţii. Această împletire dintre tragicul sentiment al sfârşitului şi extazul nunţii se numeşte simbolic spaţiu mioritic, oglindit în cultura şi în istoria românilor. Metafora spiritualităţii româneşti („Pe-un picior de plai, / Pe-o gură de rai”) păstrează reflexul dilematic al pendulării transhumantice care explică situarea eroului principal între DA şi NU, între agonie şi extaz, între profund şi derizoriu. Conflictul dintre ciobani şi hotărârea de omor reprezintă un arhetip, simbolizând conflictul dintre Cain şi Abel. Motivaţia este aceeaşi ca în Biblie: lăcomia, invidia, răutatea. Partea a doua a baladei Mioriţa este dramatică. Dramatismul se naşte din comportarea mioriţei: „Dar cea Mioriţă / Cu lână plăviţă / De trei zile-ncoace / Gura nu-i mai tace, / Iarba nu-i mai place.Comportamentul anormal, zbuciumul rău prevestitor se potenţează prin personificarea mioarei, prin utilizarea dialogului ca modalitate fundamentală de expresie. Oaia năzdrăvană îi aduce la cunoştinţă stăpânului existenţa unui complot, hotărârea de omor luată de „Baciul ungurean / Şi cu cel vrâncean”; tensiunea dramatică este gradată ascendent; limbajul afectiv prezent în dialogul fabulos, diminutivele îmbinate cu dativul etic, eufonia afectiv-mângâietoare sporesc comunicarea, substanţa dramatică a motivului mioarei: – Mioriţă laie, / Laie, bucălaie, / De trei zile-ncoace / Gura nu-ţi mai tace! / Ori iarba nu-ţi place, / Ori eşti bolnăvioară, / Drăguţă Mioară? // – Drăguţule bace! / Dă-ţi oile-ncoace / La negru zăvoi, / Că-i iarbă de noi / Şi umbră de voi. / Stăpâne, stăpâne, / Îţi cheamă ş-un câne, / Cel mai bărbătesc / Şi cel mai frăţesc, / Că l-apus de soare / Vreau să mi te-omoare / Baciul ungurean / Şi cu cel vrâncean! Testamentul, ca motiv poetic, este prezent în colinde, în balade eroice, în lirica erotică, în blesteme; dacă primele două părţi ale baladei au caracter epico-dramatic, partea a III-a (monologul ciobănaşului) are caracter liric. Testamentul marchează trecerea progresivă de la planul uman real la planul natural alegoric. Înmormântarea este încredinţată ciobanilor vrâncean şi ungurean (plan uman); fluierele sunt puse la capul mortului de către mioara năzdrăvană (plan ambiguu: uman / natural); bocetul mortului este săvârşit de oi (plan natural). Motivul următor, alegoria moarte nuntă, concentrează substanţa lirică a baladei Mioriţa, relevă poezia morţii căsătorie cu a lumii mireasă. Sentimentul eternizării este transfigurat printr-o dublă alegorie: 1. alegoria integrării telurice (– Oiţă bârsană, / De eşti năzdrăvană / Şi de-a fi să mor / În câmp de mohor, / Să-i spui lui vrâncean / Şi lui ungurean / Ca să mă îngroape / Aice pe-aproape, / În strunga de oi, / Să fiu tot cu voi; / În dosul stânii, / Să-mi aud cânii; / Aste să le spui, / Iar la cap să-mi pui / Fluieraş de fag, / Mult zice cu drag! / Fluieraş de os, / Mult zice duios! / Fluieraş de soc, / Mult zice cu foc! / Vântul când a bate, / Prin ele-a răzbate / Ş-oile s-or strânge, / Pe mine m-or plânge / Cu lacrimi de sânge!); 2. alegoria integrării cosmice („Iar tu de omor / Să nu le spui lor. / Să le spui curat / Că m-am însurat / C-o mândră crăiasă, / A lumii mireasă; / Că la nunta mea / A căzut o stea; / Soarele şi luna / Mi-au ţinut cununa, / Brazi şi paltinaşi / I-am avut nuntaşi, / Preoţi, munţii mari, / Paseri, lăutari, / Păsărele mii / Şi stele făclii!”) Contradicţia dintre integrarea telurică (acceptarea aparent senină a morţii) şi integrarea cosmică (seninătatea este dublată opoziţional de sentimentul tragic al sfârşitului inexorabil) sugerează eterna tragedie a omului, fiinţă finită, care are sentimentul şi conştiinţa infinitului. Tragismul este amplificat de motivul măicuţei bătrâne („Iar la cea măicuţă / Să nu-i spui, drăguţă, / Că la nunta mea / A căzut o stea, / C-am avut nuntaşi / Brazi şi paltinaşi, / Preoţi, munţii mari, / Paseri, lăutari, / Păsărele mii / Şi stele făclii!…”); momentul este dramatic prin excelenţă; arta portretistică este fără egal, prin conciziune, dinamism, expresivitate; portretul mamei (personificarea dragostei materne) este surprins în mişcare, într-o dramatică şi dureroasă căutare („Măicuţă bătrână / Cu brâul de lână, / Din ochi lăcrimând, / Pe câmpi alergând, / Pe toţi întrebând / Şi la toţi zicând”); dramatismul de situaţie – fiul moare înaintea mamei – potenţează tragicul existenţei. Portretul ciobanului este proiectat în lumina dragostei materne („Cine-au cunoscut, / Cine mi-au văzut / Mândru ciobănel / Trans printr-un inel? / Feţişoara lui, / Spuma laptelui; / Mustăcioara lui, / Spicul grâului; / Perişorul lui, / Pana corbului; / Ochişorii lui, / Mura câmpului!…”) Cele patru propoziţii eliptice de predicat, organizate metaforic, sub regimul unei perfecte omofonii de-a lungul celor patru distihuri, vizualizează, folosind ca modalitate compoziţională un paralelism enumerativ, un ideal de tinereţe şi de frumuseţe masculină. Succesiunea ritmică a unor forme gramaticale identice creează un melos baladesc (muzicalitate specifică) accentuat de repetiţia atributului pronominal „lui”, rimat cu articolul hotărât „lui”. Testamentul ciobanului în relaţie cu motivul măicuţei bătrâne conţine răspunsul românesc la întrebarea privind misterul vieţii şi al morţii. Meditaţia asupra morţii ipotetice interferează în baladă teme de circulaţie universală: iubirea mamă fiu, predestinarea, dizolvarea fiinţei umane în neant, creştinismul cosmic, invidia, mitul lui Abel şi Cain.

ITEMI DE EVALUARE

1. De ce Sadoveanu îşi deschide romanul Baltagul prin „Stăpâne, stăpâne, / Îţi chiamă ş-un câne…”, versuri preluate din Mioriţa? ♦ Exprimaţi-vă opinia în 5 – 7 rânduri.
2. „Iar dacă-i zări, / Dacă-i întâlni / Măicuţă bătrână / Cu brâul de lână, / Din ochi lăcrimând, /  Pe câmpi alergând, / Pe toţi întrebând / Şi la toţi zicând: / «Cine-au cunoscut, / Cine mi-au văzut / Mândru ciobănel / Trans printr-un inel? / Feţişoara lui, / Spuma laptelui; / Mustăcioara lui, / Spicul grâului; / Perişorul lui, / Pana corbului; / Ochişorii lui, / Mura câmpului!…»” (Mioriţa)
♦ Motivaţi, în 5 – 7 rânduri, funcţia poetică a gerunziilor şi a diminutivelor.
3. „Iar cel ungurean / Şi cu cel vrâncean, / Mări, se vorbiră, / Ei se sfătuiră / Pe l-apus de soare / Ca să mi-l omoare / Pe cel moldovan / Că-i mai ortoman / Ş-are oi mai multe, / Mândre şi cornute, /  Şi cai învăţaţi / Şi câni mai bărbaţi!…” – Mioriţă laie, / Laie, bucălaie, /  De trei zile-ncoace / Gura nu-ţi mai tace! / Ori iarba nu-ţi place, / Orie eşti bolnăvioară, / Drăguţă mioară? /  – Drăguţule bace! / Dă-ţi oile-ncoace / La negru zăvoi, / Că-i iarbă de noi / Şi umbră de voi. „Aste să le spui, / Iar la cap să-mi pui / Fluieraş de fag, / Mult zice cu drag! / Fluieraş de os, / Mult zice duios! / Fluieraş de soc, /  Mult zice cu foc!” (Mioriţa)
♦ Ce tipuri de rimă se actualizează în cele două secvenţe? ♦ Ciobanii vrâncean şi ungurean sunt duşmanii ciobanului moldovean? ♦ Complotul este un motiv pretext? ♦ Cei doi sunt agenţi ai destinului, predestinaţi, ca în mitul Cain şi Abel? ♦ Mioara, animal profetic, personificând premoniţia, dezvăluie oracular: Ce a fost hotărât a fost scris? ♦ Exprimaţi-vă opinia în 10 – 12 rânduri. ♦ Motivaţi, în 4 – 5 rânduri, funcţia dativului etic („Ca să mi-l omoare”).
4. Mioriţa este un miracol artistic atât de profund tulburător, încât e un adevărat privilegiu să i te poţi dedica. E un miracol, şi pentru că e poezie şi cântec în starea binecuvântată de desăvârşire, dar şi deoarece exprimă întocmai modul nostru propriu de a fi în lume şi de a ne înţelege rostul de oameni ai acestor locuri. Ca mai toate adevăratele capodopere, şi Mioriţa e înconjurată de un larg cerc de umbră, de o largă zonă de tăcere, ceea ce, dacă îi sporeşte misterul, îi sporeşte şi demnitatea artistică.” (Adrian Fochi, Mioriţa [Texte poetice alese]; Prefaţă)
Ciobanul din Mioriţa nu gândeşte nici măcar extincţia, moartea fiind pentru el o închidere într-o groapă, o rămânere pe loc a lucrurilor ca-n ziua decesului. Tocmai această terestritate este poetică, fiindcă lasă sufletul în toată străvechea lui naivitate, fără nici o complicaţie a inteligenţei. Ciobanul care, gândind numai în timp şi spaţiu, se înmormântează lângă stână cu uneltele ciobăniei lui e totuna cu faraonul care perpetuează în bitum, cu alimentele lângă el, clipa hieratică a morţii.(George Călinescu, Opera lui Mihai Eminescu, 2)
♦ Credeţi în valabilitatea acestor afirmaţii? Exprimaţi-vă opinia în 10 – 12 rânduri.
5. „Pe-un picior de plai, pe-o gură de rai, / Zbuciumat se plânge fluierul de fag. / Inima mi-o strânge şi-mi pătrunde-n sânge / Acest cântec dureros şi drag. // Stelele făclii, păsărele mii, / Jalea îşi descântă-n fluierul  de os… / Tainic îşi frământă cadenţarea sfântă / Acest cântec trist şi luminos. // Se îngână lin linişti în arin, / Tremură la stână fluierul de soc. / Măicuţă bătrână cu brâul de lână, / Ce mai caţi bătutul de noroc? // Brâul tău din copcii s-a desprins – târzii, / Paşii ţi-i înseamnă pe cărări cu lună… / Pentru ce şi astăzi lăcrămezi şi vii / Când la stână fluierele sună? // El, cu ochi ca mura, tras ca prin inel, / El, cu plete negre-n vânturi scuturate, / N-are să mai poată mândrul ciobănel / Înaintea ta să se arate…// Ochilor tăi tulburi pentru veci li-i dat / Legănat pe triluri, palid, să îl vadă, / Paşilor să-l cate pentru veci li-i dat / În pădurea lungă de baladă… // Osteneşti… o clipă numai să te-opreşti. / Odihneşte-ţi ochii în afund de zare… / Vai, pe zare-s nouri – turmele cereşti – / Şi-auzi glasul tragicei mioare… // De ce fugi pe câmpuri, după ce chemări? / Despletit ţi-i părul – albă vâlvătaie… / Vezi, de vânturi dusă, s-a topit sub zări / Mioriţa laie, bucălaie… // Pe-un picior de plai, pe-o gură de rai, / Stau câteodată împieterit şi mut / Să-nţeleg o clipă nenţelesul grai / Plin de jalea unui veac trecut…” (NICOLAE LABIŞ, Mioriţa)
Comentaţi, în 18 – 20 de rânduri, Mioriţa de Nicolae Labiş, relevându-i, în raport cu balada populară Mioriţa, semnificaţiile, asemănările şi deosebirile.
PETRE ISACHI