luni, 11 aprilie 2016

ŞTEFAN AUG. DOINAŞ, PSALMI



PSALMUL I

Cum să Te-ntâmpin, Doamne: cu ce rugă?
Ai fost copac: acum eşti buturugă.
Vrei să ma scol eu însumi din genunchi
să-Ţi fiu coroană verde, să-Ţi fiu trunchi?
S-aşez cu vârful degetelor mele
pe-aceleaşi bolţi de fum aceleaşi stele?
Eu, cel bolnav de bine şi de rău,
vrei să mă-nalţ aici în locul Tău?

Nu, Doamne! Sunt prea mândru ca s-accept
destinul Tău: să cântăresc ce-i drept
şi ce e strâmb – nimica nu mă-mbie.
Ursita creaturii-i să-L învie
pe Creator. Ca un ocnaş în zeghe
ce-aşteaptă graţierea, stau de veghe
lângă buşteanul Tău cu cioturi tari
până-Ţi vor creşte, Doamne, noi lăstari.

PSALMUL II

Te ştiu gelos, teribil de gelos
pe tot ce am, şi-adun, şi strâng în braţe
aici, când nu Te-mbrăţişez pe Tine.

În irisul iubitei Te descopăr,
şi flacăra Ta sumbră mă orbeşte.
Te simt prin degete alunecându-mi
ca o şopârlă cu solzi mici de aur.
Şi Te surprind întruna punând piedici
în spiţele-alergării mele. Doamne,
dar oare nu spre Tine-alerg întruna?
Şi nu te cheltuiesc mereu pe Tine?
Şi nu de focul Tău îmi ard vederea?

Deposedează-mă, Gelosule, de lume!
Dorinţa Ta sălbatică de-a mă avea
în felu-acesta – şchiop, sărac şi orb –
să mă-nsoţească peste tot, asemeni
unei iubiri ce pârjoleşte totul…

PSALMUL IV

La fiecare pas greşesc, şi sufăr
verdictul fiecărei clipe. Doamne,
de ce-Ţi rezervi iertarea pentru ziua
mâniei? Vezi, ca tot atâtea lanţuri
îmi port născarea, limba, felul, sexul, –
verigi de plumb şi abur ale unei
alegeri care, vai! nu-mi aparţine.
Născându-mă, m-aş fi dorit ca pruncul
ieşind din baie, curăţat de toate.
De ce să nu mă zbengui în delirul
cel binemeritat al inocenţei?

Dar Tu mă vrei ocnaş mereu în zeghe
dungată de păcate moştenite,
sleit, şi vinovat fără de vină.

Neînduratule! Ce-mi garantează
că mila Ta nu-i doar un basm, iubirea
un simplu zvon ce-anunţă-Apocalipsa?...

PSALMUL V

Doamne, aş vrea să-ţi spun Tu, cum i-aş spune
celui ce-mi pune povara lui groaznică-n spate.

Doamne, dezbracă-te-n ceruri de soare;
leapădă-Ţi luna şi stelele; vino să
batem pe jos amândoi în sudoare
ţara aceasta de cântec şi jale. Un rege
nu-şi stăpâneşte aievea regatul, decât
dacă-şi conduce pe cel mai din urmă supus în
sala reagală.
Sunt orbul Tău, Doamne!
Fii Tu ologul pe care îl port pe cocoaşă,
împrumutându-i picioarele mele în drum spre Emaus…

PSALMUL IX

Vai! chipul Tău şi-asemănarea Ta, –
cum mi s-au scurs de pe obraz… Cu cine
mai semăn eu acum? Sunt o maimuţă
a Domnului: fac gesturi creatoare,
invoc lumina, şi lumina vine,
alung din paradisul meu pe-acela
ce nu mi se supune, îmi duc fiii
pe Culmea Căpăţânilor, şi-acolo
îi bat în cuie şi-i împung în coastă;
dar nu mă simt în stare să iau partea
niciunuia dintre tâlhari, iar chipul
şi-asemănarea Ta îmi cad în pulberi...

Pleca-mă-voi cu fruntea în ţărână,
şi-aşa voi sta, până ce-o nouă faţă
– aidoma crescând ca-n ziua a şasea –
mă va învrednici să mă ridic...

PSALMUL X

Bogată-i valea Domnului, şi curge
cu vuiet paşnic, şi adapă turme
de vite şi de fiare, fâlfâire
de păsări albe, roiuri de lăcuste;
şi toate-şi recunosc în undă chipul,
şi, fericite, beau stingându-şi setea,
şi mare voluptate simt cu botul,
şi aţipesc apoi pe ţărmul apei.

Doar nouă, oamenilor, nu ne este
prielnică gustarea; numai nouă
oglinda ne aruncă-n faţă chipul
schimonosit. De ce, Stăpâne? Dintr-un
tufiş ce arde fără-a se scrumi, o voce
mi-a spus cu milă, şi-am recunoscut-o:

– Din valea Mea voi nu veţi bea, decât
făcându-i undele mai dulci cu lacrimi...

PSALMUL XI

M-am aninat de creanga Ta, şi creanga
s-a rupt. Prin văi Ţi-am urmărit talanga,
dar stâna nu Ţi-am prins-o nicăieri.
Din datoria Ta de har, făcută ieri,
nu cred c-ai să-mi plăteşti nici azi, nici mâine, –
deşi Ţi-amuşin zilnic ca un câine
mirosul pădureţ, tot mai discret,
care mă-nşală-adesea, – şi regret.

Regret că eşti neisprăvit în toate,
că braţul meu puternic nu mai poate
să-ţi întărească braţul, că eziţi
în cerul Tău cu stâlpii putreziţi.
De ce, Stăpâne?

Chiar dacă temeiul
puterii Tale-i spulberat ca meiul,
chiar dacă-n patru vânturi n-ai măcar
un crin care, de strajă la hotar,
să Te proclame-nvingător cu izu-i, –
pe Mine, Părăsitule, poţi să te bizui.


PSALMUL XIII

Asemenea călugărilor, care
la zarea lumânării ani de-a rândul
recopiau pe pergamente-nscrisuri
pe care, fără-a le pricepe noima,
le aşezau în rafturi prăfuite
ca pe-un tezaur de-nţelesuri sacre
ce-aveau să iasă la iveală tocmai
peste-un adânc amar de veacuri, – şi eu
îţi copiez în sufletul meu textul
obscur, din care nu-nţeleg o iotă.

Doamne, aşază-mă acum în raftul
ce mi-a fost destinat şi-n aşteptarea
luminii care-o să mă-nvăpăieze
cândva, ca pe un manuscris de preţ.


PSALMUL XVI

Aici, la răspântie, unde se-alege
un drum de alt drum, bifurcat sunt eu însumi.

Credeam c-am ales, că poteca aceasta
mă duce spre Tine, dar iată-mă – unde?
Credeam că sunt liber, dar vai! o răscruce
se naşte din alta, iar inima care
credea că alege se simte ea însăşi
aleasă... De cine? Aceleaşi enorme,
lumeşti bălării năpădesc deopotrivă
un drum, ca şi altul, cu flori şi miresme.
Dar oare pe care din ele mă aflu?

Stropeşte-le, Doamne, să ştiu, pe-amândouă:
pe unul cu sânge, pe altul cu rouă.

PSALMUL XIX

 

Născut în cer, dar exilat de Tine
pe-acest pământ de spaime şi înfrângeri,
ce-ai vrea să fac?
Să-nfăşur în suspine
căderea din grădina Ta cu îngeri?
Să-mi pun subtilul suflet să-şi deplângă
logodna cu materia nătângă?
Să urlu? Să blestem?

Nu, Doamne. Clipa
dă tuturora preţ sălbatic: gura
în sărutare poate fi aripa
unui heruv care-ntrecând măsura
îndoaie un alt cer ce se deschide
la mângâierea mâinii mele-avide.

Da, Doamne: jos, la marginea luminii,
eu aflu-n zorii zilei, beat de rouă,
văzutele: femeia, urşii, crinii,
granitul fără vârstă, luna nouă,
şi tot ce-i frumuseţe întrupată
crescând şi apunând cu mine-odată.

Dacă, trezit din timpul fără capăt,
voi fi chemat în rai, strigat pe nume,
îngăduie, Stăpâne, să-mi recapăt
acelaşi trup ce l-am avut în lume:
ca să domnească-n veci la vămi natale
lucrarea cea dintâi a mâinii Tale.
                                                 Din vol. AVENTURILE LUI PROTEU