duminică, 10 aprilie 2016

ŞTEFAN AUG. DOINAŞ, POEZIE ŞI MODĂ POETICĂ



◊◊◊
„Moda poetică «îşi alege» maeştrii în funcţie de capaci­tatea acestora de a atrage atenţia publică asupra lor, de a fascina pe confraţi prin rapiditatea succesului obţinut. Ne aflăm în faţa unei reacţii aproape mecanice ale cărei resor­turi pot fi cu uşurinţă depistate şi puse în evidenţă. Ea se petrece de obicei atunci când un creator de incontestabilă valoare încearcă un moment de criză: când formula sa poetică poate fi rapid transformată (sau se transformă de la sine) în manieră şi, apoi, în simplu clişeu literar.“

◊◊◊
„Formula poetică se impune ca un ansamblu de procedee şi metode artistice care – prin îndelungată repetare şi continuă adâncire­ – devin definitorii pentru arta unui scriitor, fiind factori de individualizare. Orice perso­nalitate poetică îşi afirmă propria sa formulă, şi-o aprofun­dează şi şi-o lărgeşte într-o măsură variabilă, ca pe un blazon inalienabil: ea se indică într-un anumit comportament faţă de limbaj (deci, elementul care determină modalitatea poe­tică), se simte în timbrul şi tonul personal, în gesticulaţia poetică aparte, conţinând aliajul – aproape imposibil de ana­lizat – care topeşte în sine, deopotrivă, datele adânci ale vieţii şi structurii sufleteşti, împreună cu inevitabilele mani­festări asimilate în grad diferit, ale culturii care le-a hrănit şi potenţat.“

◊◊◊
 „Maniera se declară în momentul în care scriitorul depă­şeşte  echilibrul  dialectic  fond-formă,  pentru  a  acorda – voluntar sau nu – preponderenţă elementelor formale, impunând o inovaţie care constă, mai ales, în promovarea anumitor valori ce ţin de cel de al doilea termen.“

◊◊◊
 „Revenind la problema care ne interesează, vom spune că moda poetică «îşi alege» maeştrii săi din rândurile poeţilor la care se poate mai uşor opera această izolare a elementelor formale, la care se poate separa maniera de a scrie, pentru a ne fi propusă ca un model demn de imitaţie. În anii din urmă, doi poeţi români din generaţia tânără au îndeplinit cu brio această condiţie: Nichita Stănescu şi Marin Sorescu.“

◊◊◊
„Acelaşi lucru s-a petrecut cu Marin Sorescu, ajuns exploatator fără milă al propriei sale maniere, până la disparitatea grăunţelor auri­fere care străluceau cândva în materia heterogenă a zăcă­mintelor pe care le scotea la lumină. Am mai scris, şi nu vom reveni acum asupra acestei probleme, de altfel reluată de o bună parte a criticii literare. Exemplele ar putea să fie oricînd înmulţite. Asemenea producţii literare nu se mai înscriu în cate­goria experimentelor, ci în aceea a experienţelor eşuate. Ele acuză zonele de sterilitate ale unei activităţi poetice extrem de abundente care – tocmai din cauza abundenţei sale – nu trebuie scăpată de sub autosupraveghere.“

◊◊◊
 „Moda poetică nu confiscă numai personalitatea în germen a tinerilor confraţi, aservindu-i unei maniere străine căreia, de altfel, nu-i pot fura decât haina exterioară, gesticulaţia impresionantă, dar deşartă. Moda poetică se întoarce, cu aceeaşi violenţă, împo­triva meşterilor înşişi ai modei, făcând din ei captivii unor clişee proprii, victimele unor automatisme erijate drept «reţetă poetică» infailibilă. Ceea ce numim, aşadar, «moda la maeştri» constituie o exacerbare a clişeului poetic, o capcană fabricată chiar de ei înşişi, aşezată pe celălalt versant – care coboară – al activităţii maeştrilor la modă.“
◊◊◊
„Maniera, ajunsă în punctul culmi­nant al virtuozităţii sale, al eficienţei sale formale, dă în pârg roade aproape rotunde, deplin închegate în structura lor materială, dar lipsite de sevă, ca fructele unui copac fără rădăcini. Moda poetică trăieşte în exclusivitate din circulaţia clişeelor verbale care au acţionat, cândva, eficient în câmpul emoţiilor lirice. Pentru a stăvili talazurile ei, critica de poezie trebuie să se aplice, cu onestitate şi cu deosebit curaj, asupra operelor unor poeţi contemporani de seamă, denunţând momentul de derută creatoare, când aceşti aştri intră – mai strălucitori ca oricând – într-o trecătoare eclipsă.“
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ, POEZIE
ŞI MODĂ POETICĂ (1972)