duminică, 10 aprilie 2016

ŞTEFAN AUG. DOINAŞ, AVENTURILE LUI PROTEU



METAMORFOZELE (I)

Sunt cel ce nu sunt. Nencetat un altul
şi-n veci acelaşi. Vietăţi diforme
se bulucesc în mine să-şi transforme
târâşul, zborul, umbletul şi saltul.

Cunosc oceanul cu viitori enorme
şi vipia ce bântuie înaltul.  
Argintul, zgura, sângele, cobaltul  
le-mbrac în tot mai felurite forme.

Plăcerea mea-i de-a-mi da eu însumi mie
nu numai o figură, ci o mie –
diverse-n grai, în gest, în răsuflare.

Sunt cel ce-şi mută limita fiinţei
în cercul schimbător al preferinţei:
azi om sau peşte, mâine zeu sau floare


METAMORFOZELE (II)


Ce-i mai lipseşte broaştei mele ca să
susţină-n spate universul? Stele
şi rituri vechi, hieroglife grele
de tîlc ornează aspra mea carcasă.

Ca-n zodiace, un savant tabel e
sculptat în osul meu cu daltă groasă,
şi-o vârstă fără primăveri se lasă  
pe gât ghicită-n ridurile mele.

Mereu mă-ntrec cu-Ahile, şi mă-nvinge.
Dar ce folos că zboară ca o minge
şi iese-n orice-ntrecere întâiul?

Eu ştiu prea bine: nici măcar divinul
nu poate fi mai iute ca destinul,
când îşi dezvăluie-alergând călcâiul.

METAMORFOZELE (III)

Femelă cu mustăţile pe oală,
mă fac adesea focă. Ies din undă
şontâc-şontâc. şi sui pe stânca scundă
prăjindu-mă la soare-n pielea goală.

Din când în când o voce mă inundă  
din alte zări. Dar trupul meu de smoală
e prea greoi: adoarme şi se scoală
lovit pe ţărm de-o patimă profundă.

O, ceas al acuplării! Vrând să-mi intre  
cu sfredelul lor dulce-adânc în vintre,
masculii-mi dau târcoale. Marea fierbe.

Ce monstru sacru-aş zămisli acuma!
Dar carnea mea dispare, şi doar spuma
împroaşcă-n ţărmuri albicioase jerbe.

METAMORFOZELE (IV)

Sunt Ion în vârful unui stâlp. Merinde  
nu cere gura mea: hrănit cu posturi,
mă-mbăt de roua serii şi beau rosturi
cărora numai inima le prinde

extractul pur din mult prea simple costuri.
Prin trupul meu încep să se perinde
multiple forme, euri licărinde
ieşind la ceasul lor din adăposturi.

Să simţi în jur pustiul – ce cutremur!
Îmi muşc de spaimă buzele şi tremur
ca frunza plopilor fără-adiere.

În vârfu-acestui stâlp aştept Cuvântul.  
Se va rosti? Ori sunt sortit, ca vântul,
să fac zadarnic gesturi de-nviere?

METAMORFOZELE (V)

Există undeva un câmp sub soare
în care-un pui de dropie mă-ngână.  
Metamorfoză! Legea ta bătrâ 
o-ngăduie-ntre holde să măsoare

ce-am fost, ce sunt şi ce voi fi. O mâ
de fulgi mi-e consistenţa, o ninsoare  
de zboruri altele tot timpul. Oare
nu port eu şapte măşti pe săptămână?

Integru eu plural, identitate!
Mai dăinuie sub tine-o entitate
capabilă-a mă confirma-ntre dropii

ca dropie? În zarea cânepie
eu las să putrezească pe câmpie
penetul ca de fum al unei còpii.

METAMORFOZELE (VI)

O salcie-ntre sălcii îşi achită
cu lacrimi şi amenţi învecinarea.
Mă despletesc solemn şi-mi plec spinarea
până la umbra tufei de răchită.

Prin tuburi strâmte dulcele şi sarea
mă-nfrăgezesc. O arie-nvechită  
mă-mprejmuie şi-ncearcă să-mi înghită
delirul frunzelor şi nepăsarea.

Îmi place-această stare ce mă pierde
în foşnet tandru şi lumină verde.
Să fii copac, şi iarna să te scuturi

de tine însuţi, – ce vârtej de ore
încete, iuţi, tăcute şi sonore!
Adorm sub fulgi şi mă trezesc sub fluturi.

METAMORFOZELE (VII)

În faptul serii ispitesc matrozii
ivindu-mă sirenă peste ape.
Unii se tem, dar alţii vin aproape
de sânii vii şi solzii morţi ai cozii.

Cei ce mă poartă chiar şi-n somn sub pleoape
sunt gata să înfrunte antipozii
urmându-mă. Dar alţii, ca nerozii,  
se roagă mării tulburi să-i îngroape.

Dar, vii sau morţi, ei poartă în răspărul
zburlit al bărbii sure adevărul
atingerii de sfinte simulacre.

Ei mor, sau încă mai trăiesc. Dar moartea
sau viaţa o să le păstreze partea
nemuritoare-a unor clipe sacre.

METAMORFOZELE (VIII)

Am vrut să fiu călăul care taie
grumazul lui Ioan Botezătorul,
şi-am înălţat cu mâna mea toporul,
şi-am pus eu însumi capul pe-o tigaie,

şi l-am depus, bărbos, lângă piciorul  
femeii care dănţuia-n odaie
ieşind din văluri ca dintr-o văpaie
cu pântecul şi sânii arşi de dorul

dezmăţului în faţa maiestăţii
libidinoase. Urletul cetăţii
doar mie-mi răsuna-n timpan. De-aceea

mi-am astupat urechile-amândouă.  
Şi-atunci am auzit scăldat în rouă
un pas desculţ cutreierând Iudeea.

METAMORFOZELE (IX)

Cel care-şi află alibi sub volta
sonetului pătrunde-n templu. Iată:
înalţ cu răsuflarea-ntretăiată
şarpantele ce ţin în braţe bolta

de sunete. O normă-nvăpăiată
în aur strânge din văzduh recolta  
de ritmuri ample, ordonând involta  
corolă de-nţelesuri, zvăpăiată.

Prisosu-ndepărtat e aici avere.
Cu lanţuri moi de libertăţi severe
rigoarea, când s-a-ndrăgostit, permite.

Ce limite-mi sporesc mereu cuprinsul?
Sunt saturat de muzici, şi-mi simt insul
muşcat pe dinlăuntru de termite.

METAMORFOZELE (X)

Când centru-acestei lumi devine miră  
ochit cu grijă de-o privire sumbră,
în stoluri agitate ies din umbră
sticleţi, acvile, dropii, păsări-liră;

de şerpi, de raci, de sepii se adumbră
interiorul mării; somni conspiră
în cuiburi; iedere zglobii se miră
suind pe-albastre marmuri în penumbră.

Acestea toate n-au decât o moarte:  
a lor. Cu ochi plesniţi şi maţe sparte
ele răspund unor fatale-apeluri.

O, trupuri ferme, straşnici ipochimeni!
Ce mai sunt eu pe lângă voi? Un nimeni  
murind fără-a muri în mii de feluri...

METAMORFOZELE (XI)

Mă schimb. Dar nu treptat; ci, ca prin farmec,
îmi lepăd vechea formă şi simţire,
şi nu mă-ntreb cu câtă-ndreptăţire
uzurp un tron şi scapăr alte arme,

şi nici ce duh mă bântuie-n neştire  
să mă dezmint mereu, sau ce alarme
răsună-n carnea nouă care-şi doarme
în somn străin împrumutata fire.

Ştiu doar atât: că mască după mască  
mi-ajută trup şi suflet să renască
la nunţi multiple sub acelaşi astru

de voluptatea-acestui schimb. Omidă,
eu nu mai fac popas în crisalidă,
ci mă lansez ca fluture albastru.

METAMORFOZELE (XII)

Pe toţi i-am amăgit. Dar oare nu e
tot amăgire şi Elena care
mă-mbrăţişează fără-mbrăţişare
pierind uşor ca fumul din căţuie?

S-o-ntreb pe Thetis? Valurile-amare
schiţează doar o şoaptă albăstruie
prin care şerpii îndoielii suie;
şi-i singurul răspuns la întrebare.

Nestrămutata cumpănă divină
în orice joacă îmi găseşte vină,
şi celui care minte-i dă minciuna.

Dar totuşi zeii-ar trebui să-nveţe
că dacă mă maschez sub mii de feţe,
eu, cel ascuns sub mască, n-am niciuna...

METAMORFOZELE (XIII)

Cum îşi desprind la vestiar actorii
celebri-mprumutatele costume,
şi eu, acum, abandonez cutume
de ipostaze-obscure sau notorii,

de-ntruchipări în viaţă sau postume,
care m-au exaltat, până ce zorii
gonind aplauzele iluzorii  
îmi dau, izbăvitor, un singur nume.

Adio, măşti de-o clipă, învelişuri
de oameni, plante, monştri reci – haşişuri
pe care v-am fumat, pe rând, pe toate.

Voi fiţi ce-am fost şi ce-am să fiu: fidele
esenţei voastre şi-ncercării mele
de-a fi cu mult mai mult decât se poate.