luni, 29 aprilie 2013

SOBIESKI ŞI ROMÂNII



SOBIESKI ŞI ROMÂNII

            În istoria nuvelei româneşti, Costache Negruzzi poate fi considerat părintele acestei specii epice cultivate apoi, cu succes, de Alexandru Odobescu, I. L. Caragiale, Ioan Slavici, Liviu Rebreanu, Gala Galaction, Marin Preda, Mircea Eliade. Termenul – provenit din  fr. nouvelle, it. novella – defineşte o creaţie epică în proză cu o acţiune mai dezvoltată decât a schiţei, antrenând mai multe personaje, dintre care se reliefează un personaj central, ale căror caractere se desprind dintr-o intrigă mai complexă şi dintr-un conflict puternic.
       Sobieski şi românii are toate caracteristicile acestei specii epice: prezintă fapte verosimile, un singur conflict exterior, intrigă riguros construită, tendinţa spre obiectivare, se pune accent mai mult pe personajul central decât pe acţiune. Faţă de povestire, nuvela păstrează o legătură mai strânsă cu realitatea. Viziunea este auctorială: autorul corespunde naratorului, dar naratorul nu corespunde personajului. Naratorul este omniscient: ştie totul şi nu corespunde niciunui personaj. Titlul presupune doi termeni antitetici: Sobieski / românii, deşi conjuncţia copulativă „şi” estompează antiteza şi sugerează ideea că patria poate să pretindă de la fiii săi orice sacrificiu, inclusiv sacrificiul suprem. Tema nuvelei (patriotismul) confirmă ideea lui Delavrancea: „(…) un neam nu piere prin siluire, ci numai prin abdicare ().” Întrebat ce sfat ar da unui tânăr, Caragiale a răspuns genial: „Tinere, să-ţi faci patria scumpă şi sfântă ca şi mama! S-o iubeşti şi s-o respecţi din adâncul sufletului tău. De dragostea şi de respectul tău pentru ea să nu faci vreodată reclamă şi paradă (…).” În Sobieski şi românii patriotismul este o stare activă, perpetuă şi credincioasă propriei eternităţi, încât pământul românesc „are preţul morţilor care au coborât în el” (Nicolae Iorga).
            În expoziţiune, Costache Negruzzi fixează locul şi timpul acţiunii („Pe drumul ce duce cătră cetatea Neamţu, pe la sfârşitul lui septembrie 1686, se vedea o oaste mergând.”), dar şi unele personaje implicate în acţiune: personajul colectiv (oastea „cu durerea în inimă”), Sobieski („fala leşilor, eroul creştinătăţii, mântuitorul Vienii”), Iablonovski şi Potoţki. Expoziţiunea prefigurează arta scriitorului: viziune realistă asupra epocii (realism istoric), obiectivitate, conciziune, ştiinţa detaliului, har descriptiv, narativ. Imaginea panoramică asupra oştirii poloneze, întâlnind fioroasa pustietate, anticipează psihologic, intriga, potenţându-i dramatismul. Numai o oaste umilită, înfometată şi învinsă moral răspunde cu promptitudine şi inconştienţă la sugestiile lui Potoţki, la orgoliul nemăsurat al vestitului rege al Poloniei. Hotărârea lui Sobieski de a asedia Cetatea Neamţului constituie intriga nuvelei. Dialogul dintre orgoliosul rege şi sfetnicii săi confirmă că înţelepciunea personificată de Iablonovski este învinsă de trufie, de linguşire şi de prostie: – Aşa! Să mergem dar să-l luăm. Oh! voi să-mi răzbun pre Cantemir care mă înşală şi mă făcu să perd atâţia viteji! / – Eu aş zice să lăsăm cetatea aceasta, zise Iablonovski, şi să ne urmăm drumul înainte. Avem tunuri de câmp, nu de asalt. / – Ba pre numele patronului meu! nu va zice lumea că o cetate s-a arătat dinaintea lui Sobieski fără a i se cuceri? N-avem tunuri? Vom lua-o dar cu mâinile. / – Numele Măriei tale e destul tun, zise Potoţki. Dialogul dintre rege şi sfetnicii săi prefigurează dezvoltarea subiectului. Planul acţiunii se mută în Cetatea Neamţului, unde „se aflau optsprezece plăieşi trimişi de ispravnicul de Neamţ, pentru străjuire”. Acestora li se adaugă tânărul sosit de la Iaşi, cu veşti despre fărădelegile duşmanilor. În desfăşurarea acţiunii evenimentele sunt gradate ascendent; ele se succed cu repeziciune: pregătirea plăieşilor pentru rezistenţă (– La porţi, flăcăi! zise bătrânul. Încuieţi-le şi grămădiţi bolovani pe ziduri. Aşezaţi-vă toţi pe la metereze.), solia poloneză, răspunsul plăieşilor (– Încă o dată vă întreb, vă închinaţi ori ba? / – Ba.), asediul cetăţii, apărarea (– Câţi au perit d-ai noştri? / – Zece.), capitularea condiţionată („slobozi să ieşim şi să ne ducem”). Naraţiunea, dinamizată de dialog, cu scene dominate de bătrânul plăieş – discuţia cu plăieşul reîntors de la Iaşi, cu solul regelui Poloniei, cu tânărul vânător despre pierderile suferite – capătă accente  de mare încordare în secvenţa defilării străjerilor prin faţa regelui uimit şi turbat de mânie. Punctul culminant îl constituie hotărârea regelui de a-i pedepsi pe plăieşi pentru cutezanţa lor    (– Voi aţi cutezat a vă împotrivi mie şi a-mi omorî atâţia viteji? zise regele. O, asta nu se va trece aşa! urmă turbat de mânie; trebui o pildă pentru cei asemine vouă, şi pilda va fi groaznică şi vrednică de faptă. Nu meritaţi a muri de sabie, ci de ştreang. Spânzuraţi-i!) Deznodământul este surprinzător; sfătuit de Iablonovski, Sobieski consimte să aprecieze eroismul plăieşilor: „Voinicilor, zise, sunteţi slobozi, mergeţi în pace şi spuneţi copiilor şi fraţilor voştri că aţi avut cinstea a vă împotrivi cinci zile regelui de Polonia.” Antiteza reprezintă procedeul general de construcţie al nuvelei Sobieski şi românii; antiteza, procedeu compoziţional, este folosită şi în construcţia personajelor care îşi delimitează valorile morale de care dispun atât în planuri diferite, cât şi în planul înfruntării directe; avem, pe de o parte, portretul cuceritorului orbit de trufie şi iluzia unei victorii facile, de cealaltă parte – eroul colectiv, demn, curajos, cu spirit de sacrificiu exemplar, înţelept, pătruns de iubirea de ţară, de credinţa în Dumnezeu, de valori morale sacre. Nuvela impresionează prin lecţia de patriotism, prin sinceritatea mesajului, prin arta compoziţională, prin tensiunea dramatică, prin poetica atmosferei, prin sugestiile metaforice („sprânceana dealului”, „în floarea vârstei”, „numele măriei-tale e destul tun”), funcţia descriptivă şi caracterizatoare a epitetului (oaste ticăloşită”, „fioroasă pustietate, faptă defăimată”), elocvenţa comparaţiilor („au intrat într-o cetate românească ca într-o ţarină pustie”, „ca un mare schelet uriaş”), varietatea vocabularului, formule protocolare de adresare („Fie-mi iertat, sire”; „Du răspuns Măriei sale”; „Bine ai venit,  domnule”), expresii populare („a trece sub ascuţişul sabiei”, „a-şi căuta de drum”, „a purta de grijă”, „a-şi pune capul în primejdie”), cuvinte cu sens învechit (stare ticăloasă” / stare jalnică; „mişel” / sărac, neajutorat; „a tăbărî” / a poposi, a i se cuceri / a i se supune), regionalisme („a oborî”, „străjuire”, „a buciuma”, „pojar”, „dubă”), arhaisme („lăncer”, „hatman”, „plăieş”, „leah”, „sâneaţă”, „pedestraş”), fonetisme arhaice („ţeară”, „preste”), fonetisme regionale („a îngiosit”, „se videa”, „pept”, „dintăi”).
ITEMI DE EVALUARE
1. Pe drumul ce duce cătră cetatea Neamţu, pe la sfârşitul lui septemvrie 1686, se vedea o oaste mergând. După un trup de lănceri ce deschidea marşa, urmau douăsprezece tunuri mari trase de boi, apoi o ceată de ofiţeri călări în fruntea cărora erau trei; unul în floarea vârstei, posomorât, gânditor, necăjit şi doi mai bătrâni. Tustrei în haine poloneze. În sfârşit venea duiumul oştei: trăsuri, bagaje, pedestraşi, şleahtă pospolită, amestecaţi, în neregulă, cu steagurile strânse, cu capul plecat, cu armele răsturnate, cu întristarea pe faţă şi cu durerea în inimă. Nu se auzea nici surlă, nici dobă, numai tropotul cailor, şi pasul oamenilor ce abia se mişcau, pentru că de zece zile caii n-au ros decât coaja copacilor, şi oamenii s-au hrănit numai cu poame. Şi însă această oaste, în stare aşa ticăloasă, e aceea ce a îngiosit de atâte ori trufia semilunii, iar acei trei fruntaşi ofiţeri sunt hatmanii Iablonovski şi Potoţki, şi cel din mijlocul lor însuşi Ion Sobieţki regele Poloniei. Şi cum să nu fie supărat şi necăjit vestitul rege? El, Sobieţki, fala leşilor, eroul creştinătăţii, mântuitorul Vienii, să  fie nevoit pentru a doua oară a da pas turcilor, a se trage dinaintea tatarilor şi a moldovenilor; a-şi privi oastea ticăloşită de lipsa merindelor, horopsită de duşmanii carii îl urmează mişeleşte, fără a îndrăzni să-şi deie pept fătiş cu el, şi fac pradă tot ce cade, tot ce rămâne pe urmă; a nu întâmpina în drumul său decât o fioroasă pustietate! Cum am zis, mergea încet şi gânditor. (...). / – Ce castel e acesta? întrebă Sobieţki când, ridicând capul zări pe sprinceana dealului, înălţându-se trufaşă dinaintea lui, cetăţuia Neamţu. Cu bună seamă vrun cuib a talharilor acestor de moldoveni! / – La vreme de război, aici domnii Moldovei obicinuiesc a-şi trimite averile lor, răspunse Potoţki. / – Aşa! Să mergem dar să-l luăm. Oh! voi să-mi răzbun pre Cantemir care mă înşală şi mă făcu să perd atâţia viteji! / – Eu aş zice să lăsăm cetatea aceasta, zise Iablonovski, şi să ne urmăm drumul înainte. Avem tunuri de câmp, nu de asalt. / – Ba pre numele patronului meu! nu va zice lumea că o cetate s-a arătat dinaintea lui Sobieski fără a i se cuceri? N-avem tunuri? Vom lua-o dar cu mâinile. / – Numele m.tale e destul tun, zise Potoţki. / Trufia polonului măgulindu-se de această groasă linguşire, faţa i se însenină la ideea unei izbânzi atât de lesnicioase şi îndată dete poruncă să se înşire oastea cătră cetate.(Sobieski şi românii
♦ Ce mod / moduri de expunere utilizează Negruzzi în fragmentul reprodus mai sus?
♦ Ce moment / momente  al / ale subiectului operei literare epice este / sunt ilustrat (e) în acest fragment? ♦ Argumentaţi-vă opinia în 12 – 14 rânduri.
2. – La porţi, flăcăi! zise bătrânul. Încuieţi-le şi grămădiţi bolovani pe ziduri. Aşezaţi-vă toţi pe la metereze. Să nu zică leahul c-au intrat într-o cetate românească, ca într-o ţarină pustie. /  – Dar noi suntem numai nouăsprezece şi asta-i o oaste întreagă, observă unul; cum se… / – Taci, mucosule! îl curmă bătrânul. Te temi că-i peri? Mare pagubă! un mişel mai puţin. / Vânătorul astfel înfruntat se trase ruşinat şi se sui pe ziduri. În vremea aceasta, oastea se apropiese. Regele trimise un ofiţer ca să vorbească cu cei din cetate. Solul veni la poartă. Bătrânul îl salută de pe zid. / – Bine ai venit, domnule, ce pofteşti de la noi? / – Măria-sa regele Poloniei, mare ducă de Lituania ş.c.l. (urma titlurile), vă face cunoscut că să vă închinaţi şi să-i cuceriţi cetatea împreună cu toate averile şi merindele: atunci garnizoana va fi slobodă a ieşi cu arme şi bagaje, fără a i se face nimică, iar cutezând a se împotrivi, cetatea se va cotropi, şi garnizoana se va trece subt ascuţişul sabiei. / – Du răspuns m. sale, zise bătrânul, că laude şi îngroziri de aste am mai auzit noi, şi tot nu ne-am spăriet. Mai bine m. s. şi-ar căuta de drum şi ar da pace unor oameni care nu i-au făcut nimică. Cetatea n-avem gând să i-o dăm cu una, cu două, macar că nu sunt în ea nici averi, nici merinde. Tot ce-i putem da este plumbul din puşce, pre care i-l vom trimite noi de pe ziduri, fără să se mai ostenească să vie înăuntru. / – Plecaţi-vă, zise trimisul, şi nu vă puneţi capul în primejdie. / – Nu purta grijă de capul nostru, domnule. Gândiţi mai bine la al vostru. /  – Încă o dată vă întreb, vă închinaţi ori ba? / – Ba. (Sobieski şi românii)
            ▲ Realizaţi, în 10 – 12 rânduri, caracterizarea personajului literar „Bătrânul”.
3. – Eu aş zice să lăsăm cetatea aceasta, zise Iablonovski, şi să ne urmăm drumul înainte. Avem tunuri de câmp, nu de asalt. (Sobieski şi românii) ♦ „Pe loc ostaşii încongiurară pe plăieşi, carii depunând jos răniţii, îşi făcură semnul crucei şi, răzămându-se pe săneţe, se uitau cu nepăsaare la pregătirile ce se făcea pentru moartea lor. Ofiţerii priveau cu înduioşare această scenă. / – Fie-mi iertat, sire, zise atunci Iablonovski, apropiindu-se cu respect de regele care şedea posomorât şi mânios, a arăta măriei-tale că aceşti viteji n-au făcut decât datoria lor, datorie patriotică şi vrednică de toată lauda, şi că au avut norocirea a câştiga făgăduinţa marelui Sobieţki că vor fi slobozi şi nesupăraţi. / – Îţi mulţămesc, vrednice al meu tovarăş de arme, zise Sobieţki ca deşteptat din somn, îţi mulţămesc că m-ai oprit de a face o faptă defăimată. Ai cuvânt; oamenii aceştii s-au purtat vitejeşte. Să li se deie fiecăruia câte cincizeci de zloţi. Apoi, înturnându-se cătră români: «Voinicilor, zise, sunteţi slobozi; mergeţi în pace şi spuneţi copiilor voştri că aţi avut cinstea a vă împotrivi cinci zile regelui de Polonia.»” (Sobieski şi românii)
▲ Realizaţi, în 10 – 12 rânduri, caracterizarea personajului literar Iablonovski.
PETRE ISACHI