vineri, 18 ianuarie 2013

GRIGORE VIERU, „INSCRIPŢIE PE CARTEA COPILĂRIEI”



„INSCRIPŢIE PE CARTEA COPILĂRIEI”
18 ianuarie 2013
 
GRIGORE VIERU
(14.02.1935, Pererita – 18.01. 2009, Chişinău)




OPERA POETICĂ


1. Numele tău (1968) 
2. Aproape (1974) 
3. Un verde ne vede (1976) 
4. Fiindcă iubesc (1980) 
5. Poezii (1983) 
6. Taina care mă apără (1983) 
7. Scrieri alese (1984) 
8. Cel care sunt (1987) 
9. Mama (1988) 
10. Rădăcina de foc (1988)

„Dacă visul unora a fost ori este
să ajungă în Cosmos, eu viaţa întreagă 
am visat să trec Prutul.”

GRIGORE VIERU


Un poet care şi-a asumat greul unui grai 

trecându-l prin inima sa şi, încărcat 
de răbdare, înţelepciune şi nouă fru­museţe,
 îl întoarce semenilor săi care-şi deschid 
de bunăvoie inima să-l primească, pentru 
a-şi duce mai demn pe mai de­parte viaţa 
în spiritul dreptăţii, al iubirii ce covârşeşte 
şi poate birui totul, al credincioşiei 
faţă de cele nepieritoare şi al nădăjduirii 
ce nu poate da greş, un asemenea poet 
rămâne-va „suflet în sufletul neamului său". 

 O astfel de întru­chipare excepţională 

este acest poet, acest om

 cât o lacrimă în rostogol pe obrazul 
planetei.’’
IOAN ALEXANDRU
Din „CUVÂNT ÎNAINTE” (1988)
„Acum, ca să fiu sincer cu mine însumi, 
cu Dumneata, dragă cititorule, mărturisesc 
că nu sunt unul din străluciţii mânuitori 
ai verbului matern, dar îmi place
să declar că mă prenumăr printre 
cei care se frământă, se zbat în căutarea 
cuvântului potrivit, printre cei care tind 
să lege sănătos verbele în frază, înţelegând
că a vorbi sănătos limba pe care păstorul 
Mioriţei ne-a lăsat-o scrisă-n ţărână 
 cu băţul, cu un băţ fermecat, iar Eminescu 
– pe cosmica nemărginire cu o pană muiată 
în aurul Luceafărului – a vorbi sănătos 
limba mamei este o datorie, 
una dintre cele patriotice.”


GRIGORE VIERU

Din „RĂDĂCINA DE FOC”


INSCRIPŢIE PE O VIOARĂ

Din bunuri  
Câte fostu-ne-au lăsate,
Eu am păscut înfometat
Ideea
Pe dealurile cele mai
Sărate,
De-aceea ars mi-i sufletul,
De-aceea.

Şi-asemeni cântăreţului–
Al vieţii–
Sub ceruri
Ce topite cură,
Am dus la gură
Fluierul arşiţei
Şi-o stea de sus
M-a sărutat pe gură.

GRIGORE VIERU



INSCRIPŢIE PE CARTEA COPILĂRIEI 


Sunt vechi. 
Ca taina şi ca marea. 
Ca raza cea de sus
A bolţii.
În mine n-a murit 
Mirarea,
Chiar dacă 
Mă răniră colţii. 

Sunt vechi. 
Cu lacrima de-o samă,
Cea de la care-mi
Iau fiinţă.
Iubirii îi dau chip de mamă
Şi urii
Chip de suferinţă.

GRIGORE VIERU



ŞTEFAN DINCESCU, CHIIŢIGOI CRINA, 
DIRECTOR ADRIANA VRABIE

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU
ŞTEFAN DINCESCU, ADRIANA VRABIE,

RAMONA KARPFEN, ANGELICA PROCA, 
BALAN CORNELIA

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU


ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU, ADRIANA VRABIE,
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU,
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU, ADRIANA VRABIE,
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

RAMONA KARPFEN, BALAN CORNELIA, 
PROCA ANGELICA,
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

RAMONA KARPFEN, BALAN CORNELIA, 
PROCA ANGELICA,
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU, 
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU, 
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU, 
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU, ADRIANA VRABIE, 
BALAN CORNELIA,
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU 
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU 
ŞTEFAN DINCESCU, ADRIANA VRABIE,
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN  DINCESCU, ADRIANA VRABIE,
ANGELICA PROCA, BALAN CORNELIA, 
RAMONA KARPFEN, 
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU
ŞTEFAN DINCESCU, ADRIANA VRABIE,
ANGELICA PROCA, BALAN CORNELIA, 
RAMONA KARPFEN, 
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU, ADRIANA VRABIE,
ANGELICA PROCA, BALAN CORNELIA, 
RAMONA KARPFEN, 
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU

ŞTEFAN DINCESCU, ADRIANA VRABIE,
ANGELICA PROCA, BALAN CORNELIA, 
RAMONA KARPFEN, 
ELEVI AI ŞCOLII GIMNAZIALE 
,,OCTAVIAN VOICU”, BACĂU



DE CE-AI DAT, DOAMNE?! 

 

Copiii leşină, nu-i bine,

Şi moarte picură din nori.
Şi chiar izvorului îi vine
Un fel de greaţă uneori.
Atâtea vorbe şi minciuni,
Atâtea seci promisiuni!
De ce-ai dat, Doamne, grai la om,
Iar nu la floare şi la pom?!
A prins a înălbi,
Precum ninsorile,
Şi tinereţea mea!
Mai bine ar vorbi
În lume florile,
Iar omul ar tăcea!
E falsă mila ori e mută,
Iar crucea de la piept e joc.
În moarte tot mai mulţi se mută,
Văzând că-n viaţă nu au loc.
Atâtea vorbe şi minciuni,
Atâtea seci promisiuni!
De ce-ai dat, Doamne, grai la om,
Iar nu la floare şi la pom?!
A prins a înălbi,
Precum ninsorile,
Şi tinereţea mea!
Mai bine ar vorbi
În lume florile,
Iar omul ar tacea!

GRIGORE VIERU 
DOINA


Ceva se-ntâmplă azi cu noi:
Azi lacrimile sunt gunoi.
Eu mor pe cruce pentru ea,
Iar lumea hohoteşte rea.
Nici nu ştiu, iată, în chinul meu,
De-am mai trăit!
Vesteşte-L, mamă, pe Dumnezeu
Că am murit!
Din pâine iau, să pot zbura,
Cât de pe flori albina ia.
Dar tot eu sunt şi judecat
Că, trândăvind, m-am îmbuibat.
Nici nu ştiu, iată, în chinul meu,
De-am mai trăit!
Vesteşte-L, mamă, pe Dumnezeu
Că am murit!
Ajuns-am a umbla mereu
În braţe cu mormântul meu.
Şi nu ştiu unde să-l mai pun
Să am un somn mai lin, mai bun.
Nici nu ştiu, iată, în chinul meu,
De-am mai trăit!
Vesteşte-L, mamă, pe Dumnezeu
Că am murit!

GRIGORE VIERU

MOARTEA LUI VIERU


Spitalul de Urgenţă s-a trezit
şi-i bântuit de-o veste tot mai grea:
Vieru zace, undeva, strivit,
căci s-a găsit şi pentru dânsul o şosea.
E scos Poetul, pe fragmente, dintre şine…
,,Sunteţi Vieru?”
,,Da…”
,,Şi ce vă doare?”
,,Doar Basarabia…
Ea… suferă mai tare…
Pe ea salvaţi-o-ntâi,
şi-apoi pe mine…”
I-i sângele cu fiare-amestecat
ca Prutul lui cu sârmă ucigaşă:
,,Unde vă doare cel mai mult?”
,,Nu sub cămaşă…
Ci Neamul meu… că-i… cel mai
dezbinat.
,,Lui –
medici voi, cu harul vostru sfânt! –
scos de sub roţi ca de pe răstignire,
mai daţi-i viaţă, ca să mai respire
şi să mai scrie încă-un ,,Legământ”.
Viaţa
încet
din trupul lui
se scurge,
la el Spitalului i-i greu s-ajungă,
şi Prutul tot
e-o lacrimă
prelungă
pe faţa Europei care curge…

Şi, ca-n povestea cea cu lupi şi iezi,
singurătatea s-a făcut mai mare…
Iar ţara seamănă cu-o lumânare
ce pâlpâie uitată în zăpezi…

Cu mersul lui, tăcut, de heruvim
el s-a-nălţat la Ceruri: şi învie.
Şi numai noi, rămaşi în străinie,
nici nu ne naştem şi nici nu murim…
NICOLAE DABIJA