duminică, 19 aprilie 2015

CUVÂNT ŞI IMAGINE, LITERATURĂ ŞI CINEMATOGRAFIE, 9 aprilie 2015

CUVÂNT ŞI IMAGINE



LITERATURĂ ŞI CINEMATOGRAFIE
9 aprilie 2015

◊◊◊ 
 Domnul Dumnezeu, după ce a alcătuit lumea, a pus rânduială şi semn fiecărui neam. Pe ţigan  l-a învăţat să cânte cu cetera şi neamţului i-a dat şurubul. Dintre jidovi, a chemat pe Moise şi i-a poruncit: Tu să scrii o lege; şi, când a veni vremea, să pui pe farisei să răstignească pe fiul meu cel prea iubit Iisus; şi după aceea să înduraţi mult năcaz şi prigonire; iar pentru aceasta eu am să las să curgă spre voi banii ca apele. A chemat pe ungur cu degetul şi i-a ales, din câte avea pe lângă sine, jucării: Iaca, dumnitale îţi dau botfori şi pinteni şi râşină să-ţi faci sfârcuri la mustăţi; să fii fudul şi să-ţi placă petrecerile cu soţii.S-a înfăţişat şi turcul: Tu să fii prost; dar să ai putere asupra altora cu sabia. Sârbului i-a pus în mână sapa. Pe rus l-a învrednicit să fie cel mai beţiv dintre toţi şi să se dovedească bun cerşetor cântăreţ la iarmaroace. A poftit pe boieri şi Domni la ciubuc şi cafea: Măriilor voastre vi-i dat să trăiţi în dezmierdare, răutate şi ticăloşie; pentru care să faceţi bine să puneţi a mi se zidi biserici şi mănăstiri. La urmă, au venit şi muntenii ş-au îngenuncheat la Scaunul împărăţiei. Domnul Dumnezeu s-a uitat la ei cu milă:

    – Dar voi, năcăjiţilor, de ce aţi întârziat?

      – Am întârziat, Preaslăvite, căci suntem cu oile şi cu asinii. Umblăm domol; suim poteci oable şi coborâm prăpăstii. Aşa ostenim zi şi noapte; tăcem, şi dau zvon numai tălăncile. Iar aşezările neves­telor şi pruncilor ne sunt la locuri strâmte între stânci de piatră. Asupra noastră fulgeră, trăsneşte şi bat puhoaiele. Am dori stăpâniri largi, câmpuri cu holde şi ape line.

       – Apoi aţi venit cei din urmă, zice Domnul cu părere de rău. Dragi îmi sunteţi, dar n-am ce vă face. Rămâneţi cu ce aveţi. Nu vă mai pot da într-adaos decât o inimă uşoară ca să vă bucuraţi cu al vostru. Să vă pară toate bune; să vie la voi cel cu cetera şi cel cu băutura; şi s-aveţi muieri frumoase şi iubeţe.

Povestea asta o spunea uneori Nechifor Lipan la cumătrii şi nunţi, la care, în vremea iernii, era nelipsit. Zicea el c-ar fi învăţat-o de la un baci bătrân, care fusese jidov în tinereţe şi binevoise Dumnezeu a-1 face să cunoască credinţa cea adevărată. Acel baci ştia şi altele şi cunoştea şi slovă, lucru de mare mirare între ciobani. De la el Lipan deprinsese şi unele vorbe adânci, pe care le spunea cu înţeles la vreme potrivită.

(MIHAIL SADOVEANU, BALATGUL)
VITORIA LIPAN


VITORIA LIPAN

◊◊◊ 
„Gheorghiţă era numele care plăcuse Vitoriei, căci era numele cel adevărat şi tainic al lui Nechifor Lipan. Acest nume i-l rostiseră preotul şi nânaşii la sfântul botez, când îl luminaseră cu aghiazmă şi cu mir întru credinţa cea adevărată. Însă într-al patrulea an al vieţii se îmbolnăvise de hidropică şi atâta slăbise încât au fost poftiţi preoţi de i-au făcut sfintele masle. Atuncea, după masle, a venit şi ţiganca cea bătrână a lui Lazăr Cobzaru, şi maică-sa i l-a vândut pe fereastră luând preţ pentru el un bănuţ de aramă. Primindu-l de la mama lui, Cobzăriţa i-a suflat pe frunte descântând, şi i-a schimbat numele, ca să nu-l mai cunoască bolile şi moartea. De-atuncea i-a rămas numele Nechifor; dar când n-o auzea nimeni şi erau singuri, Vitoria îi zicea, cu anumit glas, tot Gheorghiţă.“
(MIHAIL SADOVEANU, BALTAGUL)


GHEORGHIŢĂ
BALTAGUL
VITORIA LIPAN
NEGUSTORUL DAVID

GHEORGHIŢĂ
VITORIA LIPAN

GHEORGHIŢĂ, VITORIA
CALISTRAT BOGZA
ILIE CUŢUI
CALISTRAT BOGZA
                            VITORIA LIPAN
◊◊◊


„Meşter priceput este Sadoveanu când este vorba să învie o figură sau o situaţie printr-o trăsătură unică, o imagine sau o comparaţie. Descrieri mai întinse, cu acumulare de note văzute, nu lipsesc în opera atât de întinsă a povestitorului, în care oamenii sunt evocaţi uneori în fizionomia sau portul lor. Totuşi, Sadoveanu pare a prefera viziunea fulgurantă, luminată în scăpărarea unei scântei, a «gestului» rapid şi elocvent.“ 

                                                                       (TUDOR VIANU, ARTA PROZATORILOR ROMÂNI)

◊◊◊
„E o limbă ireală, cum se cuvine unei lumi ieşite din ev, o adevărată creaţie, amestec original de Neculce, grai ţărănesc, ardelenesc, chiar muntenesc, limbă cultă şi limbă bisericească, fără nicio asemănare cu izvoarele ei parţiale. (...) Frazele curg vrăjite  într-o savuroasă monotonie liturgică, împrumutând realitatea lor lumii vizibile.“
                (GEORGE CĂLINESCU, 
ISTORIA LITERATURII 
ROMÂNE DE LA ORIGINI
PÂNĂ ÎN PREZENT)

◊◊◊
„Luat în totalitate, M. Sadoveanu e un mare povestitor cu o capacitate de a vorbi autentic enormă. Prin gura sa vorbeşte un singur om, simbolizînd o societate arhaică, de o barbarie ideală, pusă într-un decor sublim şi aspru.“
(GEORGE CĂLINESCU, 
ISTORIA LITERATURII
ROMÂNE DE LA ORIGINI 
PÂNĂ ÎN PREZENT)