joi, 5 decembrie 2013

„GEORGE BACOVIA SAU «TE UITĂ CUM NINGE DECEMBRE»“, 5 DECEMBRIE 2013

 «TE UITĂ CUM NINGE DECEMBRE», 
5 DECEMBRIE 2013

ELEVI: COLEGIUL N.V.-KARPEN,   
ŞCOALA „OCTAVIAN VOICU”, BACĂU   
ŞTEFAN DINCESCU
DIALOGUL ARTELOR
EXPOZIŢIE DE CARTE: GEORGE BACOVIA
ŞTEFAN DINCESCU
ELEVI: COLEGIUL N.V.-KARPEN,   
ŞCOALA „OCTAVIAN VOICU”, BACĂU 
ŞTEFAN DINCESCU
ELEVI: COLEGIUL N.V.-KARPEN,   
ŞCOALA „OCTAVIAN VOICU”, BACĂU 
ELEVI: COLEGIUL N.V.-KARPEN,   
ŞCOALA „OCTAVIAN VOICU”, BACĂU 

◊◊◊ 
„În poezie m-a obsedat tot­deauna un subiect de culoare. Pictura cuvintelor, sau audiţie colorată, cum vrei s-o iei. Îmi place mult vioara. Melodiile au avut pentru mine influenţă colorantă. Întâi am făcut muzică şi după strunele vioarei am scris versuri. Fie după note, fie după urechea sufletului, acest instrument m-a însoţit cu credinţă, până azi. Am făcut şi compoziţii pentru mine. Pictorul întrebuinţează în meşteşugul său culorile alb, roşu, violet. Le vezi cu ochii. Eu am încercat să le redau cu inteligenţă, prin cuvinte. Fiecărui sentiment îi corespunde o culoare. Acum, în urmă, m-a obsedat galbenul, culoarea deznădejdii. De aceea ultimul volum poartă titlul Scântei galbene. Roşu e sângele, e viaţa zgomotoasă. Nu vreau să-ţi fac teorii. Urăsc definiţiile dascălilor pentru adormit copiii. Asta-i osândă modernă. Unii ar spune: metafizica culorilor.” 
(GEORGE BACOVIA)
 

ELEVI: COLEGIUL N.V.-KARPEN,   
ŞCOALA „OCTAVIAN VOICU”, BACĂU
◊◊◊ 
„Temele poeziei lui Bacovia sunt, nu mai încape îndoială, acelea ale simbolismului din ramura postbaudelairianului Rollinat, po­etul Nevrozelor, pe care, de altfel, autorul român îl citează în mai multe rânduri. Un simbolism negru, decadent, prăbuşit într-o astenie generală, sensibil la aspectele macabre ale existenţei şi, în acelaşi timp, dornic să exprime sensul corespondenţelor dintre sim­ţuri şi să realizeze o sinteză a artelor. Bacovia preia, cum s-a văzut, conceptul de audiţie colorată şi caută să sugereze în mici poeme muzicale, străbătute de o tristeţe agitată ca de un curent electric, cu toate rănile deschise, echivalenţa lirică a cenuşiului sau a violetului. Acestea, plus albul, galbenul, sunt culorile lui favorite. N-a scris un sonet al vocalelor, dar a încercat să introducă paleta pic­torului în poem şi să asocieze ritmul versurilor cu sonurile unei muzici cu note grave. Şi-a justificat, într-un interviu, preferinţele elastice. Cenuşiul ar fi culoarea obişnuită a Bacăului şi, «existând in natură, s-a strecurat necalculat în versurile mele». Tot aşa vio­letul, observat, zice el, pe valea Bistriţei din zona Bacău. În fine, galbenul ar fi inspirat de priveliştile din grădina publică a ora­şului...” 
(EUGEN SIMION)
 
ELEVI: COLEGIUL N.V.-KARPEN

◊◊◊
„E limpede, Bacovia nu este ceea ce se cheamă un cap teoretic şi nu are  o concepţie coerentă despre poezie. Scrie aşa cum trăieşte (o mărturisire de-a lui), se conduce după instinct sau, pentru a fi mai aproape de adevăr, după ritmurile muzicale ale sufletului. Consultă, când e tânăr de tot, colecţia «Les hommes d'aujourd'hui» şi e la curent cu poezia decadenţilor. Citează, în poeme şi în interviuri, pe Verlaine, Rollinat şi Jean Moreas (pe care îl admiră, mai târziu, şi Ion Barbu), dar şi pe romanticul Vigny; în fine, nu aparţine niciunui grup literar (în afară de grupul din jurul lui Macedonski, dar relaţiile sunt pur afective, fără angajamente precise şi fără reacţii notabile în revistele literare  ale timpului) şi nu are un concept liric pe care vrea să-l impună în viaţa literară. Bacovia nu este, cu toate acestea, străin de orice idee literară şi nu trăieşte totalmente izolat de mişcarea literară a epocii. Do­vadă, între altele, că într-o vreme în care influenţa lui Eminescu este dominantă, el alege modelul Macedonski, mult mai sincronic, şi caută să aplice în versuri poetica audiţiei colorate. Imaginea im­pusă de E. Lovinescu («cinestezie profund animalică, secreţiune a unui organism bolnav» etc.) este memorabilă, totuşi inexactă pentru că poezia cinesteziei presupune un efort de gândire şi o teh­nică poetică acceptată.” (EUGEN SIMION)  


◊◊◊
„În fapt, Bacovia aduce în simbolismul românesc latura profundă care-i lipsea, o atmosferă, un ton de jeluire iritată, de bocet provincial în care intră (şi aici începe originalitatea lui Bacovia) o notă de bizarerie şi macabru pe un fundal de inerţie şi tristeţe exasperantă, de muzicalitate din loc în loc fragmentată... Elocvenţa şi retorica sunt, într-adevăr, sugrumate, dar din aceste repetate sugrumări, dizlocări, dezarticulări iese, în cele din urmă, o altă retorică în compoziţia căreia intră şi golurile, rupturile, incongruităţile limbajului.”
EUGEN SIMION
ELEVI: COLEGIUL N.V.-KARPEN, BACĂU

◊◊◊

 „Într-o modernitate care pune accentul pe ambiguitate, ermetism, jocul de cuvinte, stilul conceptualizant, stilul înalt... şi în care simbolul poate avea, ca la Arghezi, trei sau patru învelişuri, autorul Plumbului şi al Scânteilor galbene vine cu o poezie de o mare simplitate, de o vizibilitate maximă. O faţă rară a modernităţii, repet. În al doilea rând, impresia pe care o are comentatorul, când se apropie de această poezie fără multe straturi ale limbajului şi cu puţine noduri şi semne în vers, este că toate propoziţiile au fost spuse.” (EUGEN SIMION
ELEVI: COLEGIUL N.V.-KARPEN,
ŞTEFAN DINCESCU

◊◊◊

„Bacovia şi-a scris, după propria mărturisire, cele mai multe şi, indiscutabil, cele mai bune poeme până în 1903. Cu alte vorbe, până la vârsta de 22 de ani. Plumb şi Scântei galbene, cele mai bune cărţi ale sale, adună în esenţă poemele din această fază (sfârşit de adolescenţă, începutul tinereţii propriu-zise). Ceea ce Bacovia a scris ulterior nu mai atinge aceeaşi concentraţie şi expresivitate lirică. Aşadar: un caz de precocitate aproape rimbaldiană, în contrast, reiau ideea dinainte, cu biografia anti-rimbaldiană, lipsită de orice notă aven­turoasă a poetului român. (...) E limpede, pentru cine cercetează dosarul operei, că Bacovia n-a stârnit mare entuziasm printre criticii vremii. Debutând în Literatorul (20 martie 1899) şi publicând, apoi, rar în revistele simboliste ale timpului sau în ob­scure foi culturale provinciale, numele lui Bacovia trece aproape neobservat.”

EUGEN SIMION 
ELEVI: COLEGIUL N.V.-KARPEN, BACĂU         

◊◊◊ 
„Cu G. Bacovia ne aflăm în faţa unui paradox: pe de o parte, el este cel mai original poet român în sensul că sensibilitatea lui extremă nu poate fi împărtăşită şi, cu atât mai puţin, luată ca model; pe de alta, el este singurul nostru poet în care simbolismul se regăseşte plenar, de la recuzită la retorica afectivă. Acest paradox a determinat un diagnostic contradictoriu, atât în interbelic, când puţini au văzut în Bacovia un mare poet, cât şi după al Doilea Război, când, recuperat energic de critică, a fost situat în toate câmpurile poetice ale secolului: simbolist şi antisimbolist, postromantic şi avangardist, modernist şi postmodernist, eminescian şi macedonskian, pastişor al lui Baudelaire, dar şi al lui Traian Demetrescu, poet pur ca Barbu şi proletar ca Mille, sentimental şi antisentimental, muzical şi afon, natural ca şi igrasia zidurilor umede şi cabotin ca Botta, nebun şi simulant, genial şi idiot. Nu lipseşte nicio etichetă." 
(NICOLAE MANOLESCU)
◊◊◊

„Cu Bacovia, poezia românească se emancipează parţial de sechelele retoricii simboliste, constituindu-şi pentru prima dată un subiect propriu, capabil să se manifeste ca o entitate autonomă, printr-o operaţie voluntară de textualizare. Prin discursul bacovian, toate elementele disjuncte ale poeticităţii moderne fuzionează organic în autarhia unui obiect complet interiorizat, ce nu se mai află situat în afară, adică dincolo de pulsiunea subiectivă a emitentului de text. Se petrece subtil o inevitabilă virusare a realului, figurată anatomic (în direcţia urmată mai târziu de Nichita Stănescu) de incizia unui eu schizofrenic care ilustrează un orizont de aşteptare specific receptării postmoderne ce aspiră către o tranzitivitate generală. Este interesant de semnalat că acţiunea lui Bacovia, deşi, din perspectiva efectului asupra procesului poetizant, se situează într-o etapă postbelică, întârziată chiar, încheind ciclul căutărilor, totuşi aceasta anticipează «reformele» poetice ale lui Arghezi, Blaga şi Ion Barbu, întrucât (Plumb apare în 1916) poetul îşi publică textele în diverse reviste literare încă din timpul liceului, în primii ani de după 1900. Absolut nimic nu explică ignorarea ireparabilă a importanţei lui Bacovia pentru avansarea discursului interbelic. (...) Nu este exclus să fi contat şi evaluarea minimalizatoare de către G. Călinescu, în Istoria sa, ca un simplu simbolist ce «pastişează» modelele franceze (pe minorii Rodenbach, Maurice Rollinat şi Jules Laforgue), confecţionându-şi o «poză puerilă»; e drept că G. Călinescu adaugă: «E foarte probabil că el crede în poză, ceea ce e o ingenuitate folositoare însă procesului de sugestie», nuanţându-şi astfel echivalarea literală a acestei «poze».” 
(MARIN MINCU)


◊◊◊ 
„Atmosfera lirică în care s-a constituit personalitatea celui mai mare dintre simboliştii români, George Bacovia e aceea a poeziei lui Baudelaire, Poe, Verlaine, a «decadenţilor» în genere. Maurice Rollinat a exercitat asupra lui o putere fascinatorie specială, Nevrozele acestuia fiindu-i o vreme cartea de căpătâi. Am greşi însă acordând influenţelor o însemnătate excesivă, şi poetul ne previne el însuşi, într-un interviu, împotriva unei asemenea erori. Format în cercul de farmec al poeziei decadento-simboliste franco-belgiene, deprinzând de la exponenţii ei diverse procedee, George Bacovia e un produs tipic al climatului societăţii româneşti, un interpret al stării de spirit caracteristice «proletarilor culţi» posteminescieni.” 
(DUMITRU MICU)

 ◊◊◊ 
„O acută notaţie a senzaţiilor de moarte, de descompunere,  de plictis organic, de degradare a mate­riei şi dezaxare a eului, în reacţiile lui cinestezice, invadează în opera noului poet, afirmat cu o violenţă crispată, eliptică, dacă nu sintac­tică, în juxtapunerea notaţiilor. Poezia d-lui Bacovia descinde din zona de jos a universului poesc şi baudelairean şi din Rollinat. Boema bacoviană e tragică; faţă de minulescianism, care e migratoriu, eul bacovian este-nfipt pe loc, ca un pom, ca o piatră. Zările lui morale se cuprind între cazarmă, cârciumă, cafeneaua sordidă, parcul oraşului provincial, bâlciuri, iar peisagiul familiar sunt ploaia, ninsoarea, noroiul; o cangrenă a universului îi otrăveşte şi-i roade fiinţa, o solitudine maniacală îl împinge la un solilocviu pe muche de cuţit, între luciditate şi demenţă; ca şi pe marii romantici, amo­rul  şi moartea îl obsedează, dar fără patetism retoric, fără elanuri zgomotoase spre fericire şi fără filozofare grandilocventă. Instincte vitale îl rod totuşi ca o maladie unică, îl urmăresc, în imagini maca­bre şi-n voluptăţi istovitoare. Dintr-o minus-vitalitate notorie, univer­sul liric bacovian se hrăneşte cu lăcomie, ca să zicem astfel, extrăgând una dintre cele mai tari arme poetice din câte cunoaşte simbolis­mul nostru; aş spune chiar că filtrează esenţa cea mai concentrată, amestec de fetid şi mosc, de durere şi plăcere, indistinct îngemănate." 
(POMPILIU CONSTANTINESCU)

◊◊◊
„Situat în prelungirea simbolismului (ramura neagră din Nevrozele lui Maurice Rollinat), Bacovia se integrează printr-un număr de ele­mente într-o tradiţie spirituală şi chiar o tradiţie provincială româ­nească şi, voit sau nu, devine un poet specific, adică un poet care exprimă în chip exemplar psihea colectivă. Aşa se explică faptul că el a avut repede imitatori şi a creat o şcoală în lirica românească: «Bacovianismul» a devenit expresia unei stări de spirit (o astenie generală, un sentiment cosmic de singurătate şi de urât în lume, senzaţia agresivă de gol istoric, o depresie care ia forme explozive prin acumulare lentă de «negativităţi», de refuzuri şi frustraţii în toate planurile existenţei) şi, totodată, a devenit un model liric bazat pe un număr de elemente retorice şi o sumă, greu de socotit, de inefabile, împreună sugerează acel sentiment profund pe care îl dă, totdeauna, marea lirică: ea aparţine unei limbi şi exprimă o lume specifică (în cazul lui Bacovia, lumea românească în formele ei întârziat arhaice, provinciale) şi, în acelaşi timp, sentimentul că poemele sugerează, în genere, singurătatea cosmică a individului, frica universală de  exis­tenţă, teroarea pe care o provoacă omului vulnerabil lumea ce-l poartă...” 
 (EUGEN SIMION)


◊◊◊ 
„Rezumând, putem spune că, la prima vedere, Bacovia este suma a trei paradoxuri care rareori se conjugă în literatură: 1) nu are o viaţă pe măsura operei lui, şi acest fapt se întâmplă în pragul modernităţii româneşti, când individul iese în faţă şi tinde să-şi impună personalitatea (biografia); 2) şi-a scris cele mai bune poeme la sfârşitul adolescenţei şi începutul tinereţii, după care n-a mai produs versuri esenţiale (sau nu într-o măsură hotărâtoare) şi, ori­cum, nu şi-a schimbat nici viziunea, nici limbajul liric; 3) recep­tarea critică în epocă  a fost modestă, reputaţia lui de mare poet i-a venit după moarte, odată cu afirmarea unei noi generaţii lite­rare. A trebuit, cu alte cuvinte, să treacă, nu una, ci două-trei gene­raţii de scriitori (de la 1902 până în 1965) şi două războaie mondiale pentru ca să apară o sensibilitate favorabilă acestui poet contem­poran cu Arghezi şi, cronologic vorbind, precursor al lui Blaga şi Ion Barbu...
 (EUGEN SIMION)
 
ELEVI: ŞCOALA „OCTAVIAN VOICU”, BACĂU,
 ŞTEFAN DINCESCU


AMURG VIOLET


Amurg de toamnă violet...
Doi plopi, în fund, apar în siluete: -
Apostoli în odăjdii violete -
Oraşul tot e violet.

Amurg de toamnă violet...
Pe drum e-o lume leneşă, cochetă;
Mulţimea toată pare violetă,
Oraşul tot e violet. 

Amurg de toamnă violet... 
Din turn, pe câmp, văd voievozi cu plete;
Străbunii trec în pâlcuri violete, 
Oraşul tot e violet.

NERVI DE TOAMNĂ 

E toamnă, e foşnet, e somn...
Copacii, pe stradă, oftează;
E tuse, e plânset, e gol...
Şi-i frig, şi burează.

Amanţii, mai bolnavi, mai trişti, 
Pe drumuri fac gesturi ciudate
Iar frunze, de veşnicul somn, 
Cad grele, udate.

Eu stau, şi mă duc, şi mă-ntorc,
Şi-amanţii profund mă-ntristează – 
Îmi vine să râd fără sens,
Şi-i frig, şi burează. 

NOTE DE TOAMNĂ 

Tăcere... e toamnă în cetate...
Plouă... şi numai ploaia dă cuvânt –
E pace de plumb, e vânt, şi pe vânt
Grăbite, trec frunze liberate.

Deschide, dă drumu,-adorato, 
Cu crengi şi foi uscate am venit;
În târg, o fată tristă a murit, - 
Şi-au dus-o pe ploaie, şi-au îngropat-o...

Dă drumu, e toamnă în cetate –
Întreg pământul pare un mormânt... 
Plouă... şi peste târg, duse de vânt, 
Grăbite, trec frunze liberate. 


SINGUR

Odaia mea mă înspăimântă
Cu brâie negre zugrăvită –
Prin noapte, toamna despletită
În mii de fluiere cântă.

– Odaie, plină de mistere, 
În pacea ta e nebunie;
Dorm umbre negre prin unghere, 
Pe masă arde o făclie.

– Odaie, plină de ecouri,
Când plânsu-ncepe să mă prindă, 
Stau triste negrele tablouri -
Făclia tremură-n oglindă.


Odaia mea mă înspăimântă…
Aici n-ar sta nici o iubită –
Prin noapte, toamna despletită
În mii de fluiere cântă. 

PLUMB DE TOAMNĂ



De-acum, tuşind, a şi murit o fată,
Un palid visător s-a împuşcat;
E toamnă şi de-acum s-a-nnoptat... –
Tu ce mai faci, iubita mea uitată?

Într-o grădină publică, tăcută, 
Pe un nebun l-am auzit răcnind,
Iar frunzele cu droaia se desprind; 
E vânt şi-orice speranţă e pierdută.

Prin târgu-nvăluit de sărăcie
Am întâlnit un popă, un soldat... 
De-acum pe cărţi voi adormi uitat,
Pierdut într-o provincie pustie. 

De-acum, au şi pornit pe lumea eronată
Ecouri de revoltă şi de jale; 
Tot mai citeşti probleme sociale...
Sau, ce mai scrii, iubita mea uitată?

    
ELEVI: ŞCOALA „OCTAVIAN VOICU”, BACĂU,
ŞTEFAN DINCESCU
           
ELEVI: ŞCOALA „OCTAVIAN VOICU”, BACĂU,  
ŞTEFAN DINCESCU

VALS DE TOAMNĂ

La geamuri, toamna cântă funerar 
Un vals îndoliat, şi monoton...
– Hai, să valsăm, iubito, prin salon,
După al toamnei bocet mortuar.

Auzi, cum muzica răsună clar
În parcul falnic, antic, şi solemn, - 
Din instrumente jalnice, de lemn,
La geamuri, toamna cântă funerar. 

Acum, suspină valsul, şi mai rar,
O, lasă-mă acum să te cuprind... 
– Hai, să valsăm, iubito, hohotind,
După al toamnei bocet mortuar.


DECOR 

Copacii albi, copacii negri
Stau goi în parcul solitar:
Decor de doliu, funerar...
Copacii albi, copacii negri.

În parc regretele plâng iar... 

Cu pene albe, pene negre
O pasăre cu glas amar 
Străbate parcul secular...
Cu pene albe, pene negre. 

În parc fantomele apar...

Şi frunze albe, frunze negre;
Copacii albi, copacii negri; 
Şi pene albe, pene negre,
Decor de doliu, funerar... 

În parc ninsoarea cade rar...


PĂLIND

Sunt solitarul pustiilor pieţe 
Cu tristele becuri cu pală lumină –
Când sună arama în noaptea deplină
Sunt solitarul pustiilor pieţe.

Tovarăş mi-i râsul hidos, şi cu umbra 
Ce sperie câinii pribegi prin canale; 
Sub tristele becuri cu razele pale,
Tovarăş mi-i râsul hidos, şi cu umbra. 

Sunt solitarul pustiilor pieţe
Cu jocuri de umbră ce dau nebunie; 
Pălind în tăcere şi-n paralizie, -
Sunt solitarul pustiilor pieţe... 

NEVROZĂ 

Afară ninge prăpădind,
Iubita cântă la clavir.
Şi târgul stă întunecat,
De parcă ninge-n cimitir.

Iubita cântă-un marş funebru, 
Iar eu nedumerit mă mir: 
De ce să cânte-un marş funebru
Şi ninge ca-ntr-un cimitir. 

Ea plânge şi-a căzut pe clape,
Şi geme greu ca în delir... 
În dezacord clavirul moare,
Şi ninge ca-ntr-un cimitir. 

Şi plâng şi eu, şi tremurând
Pe umeri pletele-i resfir... 
Afară târgul stă pustiu,
Şi ninge ca-ntr-un cimitir.


MOINĂ

Şi toamna, şi iarna
Coboară-amândouă;
Şi plouă, şi ninge –
Şi ninge, şi plouă.

Şi noaptea se lasă
Murdară şi goală; 
Şi galbeni trec bolnavi
Copii de la şcoală. 

Şi-s umezi păreţii,
Şi-un frig mă cuprinde 
Cu cei din morminte
Un gând mă deprinde. 

Şi toamna, şi iarna
Coboară-amândouă; 
Şi plouă, şi ninge –
Şi ninge, şi plouă.


PLUMB DE IARNĂ

Iarna, de-o vreme, mă duce regretul
Prin crânguri, pe margini de linii ferate –
Trec singur spre seară pe ape-ngheţate
Când fâlfâie, pe lume, violetul. 

Paloarea, mutismul minează-al meu piept 
Pe satele ninse crai-nou când apare;
Trec singur pe poduri de fier solitare, 
Şi-aştept în zăpadă... dar ce mai aştept?

Hau!... hau!... depărtat sub stele-ngheţate.
În noaptea grozavă la cine voi bate?... 
O, vis... o, libertate...
Hau!... hau!... depărtat sub stele-ngheţate.
 
DECEMBRE

Te uită cum ninge decembre...
Spre geamuri, iubito, priveşte –
Mai spune s-aducă jăratec
Şi focul s-aud cum trosneşte.

Şi mână fotoliul spre sobă, 
La horn să ascult vijelia, 
Sau zilele mele - totuna –
Aş vrea să le-nvăţ simfonia. 

Mai spune s-aducă şi ceaiul,
Şi vino şi tu mai aproape, - 
Citeşte-mi ceva de la poluri,
Şi ningă... zăpada ne-ngroape. 

Ce cald e aicea la tine,
Şi toate din casă mi-s sfinte, - 
Te uită cum ninge decembre...
Nu râde... citeşte-nainte.