joi, 21 martie 2024

POEM, Lui Eugen NEGRICI

 

SE ÎNNOPTEAZĂ VREREA VREMURILOR, AVA!...

 

Profesorului meu

Eugen NEGRICI

 

I. NE-NVAŢĂ RUDIARUL FLAMMA

 

Sub podul Mirabeau, pe Sena, şi-au ars iubirile poeţii:

pumnacii, fustangiii, solipsiştii. Treceau, venind din visele

bătrâne, multicolore vaporaşe cu mandolinele nervoase.

Nu îngerii din Montparnasse îşi cumpărau intrările în casele

de toleranţă?... Se cuibăreau în rarele Arcadii ranchiunoase

poeţii – făţuiţii, clamoroşii – ţinându-şi minionele

de ombilic, tuflindu-le pe ţâţe versuri futuriste,

împerechindu-se cu ele, iepureşte, şi rătăcind

prin turmele de capre, mălaiul împărţindu-şi

cu grivanii, cu veveriţele şi cu iezii.

 

Şi-au căţărat fătucile-n Parnas poeţii, dându-le chip

nechipul sibilelor vorbind în dodii, ori Romei le-au trimis,

peşcheşuri, să-i dădăcească tigrii din arenă, când sângele

puhav sorbea miros de sânge, când rudiarii Flamma, Priscus

şi cu Verus scuipau destinul în urechile ciulite. Jucându-se

cu sceptrul în ţărână, „Io Saturnalia” rodea mantaua cezarului

ajuns de-o şchioapă, de-ai fi crezut că Dumnezeul libertăţii

şi-a investit copeicile pe Desnăţuiul nostru. Aleluia!...

 

Pe Venus, neagra” răsfoind-o, mureau în sanatorii

ciuruiţii, mureau acolo, în Granada, mureau acolo, pe la

Missolonghi, cu sabia zbârcindu-se în mână, mureau acolo,

pe la Alicante (regat de cufureală şi urină), mureau făcuţi

săpun la Auschwitz, într-o baie. Mureau strigând: „Nu trageţi,

blânzii mei, tovarăşi!... Voi, toboşarii vremurilor noi!...”

 

            Iar azi poeţii ce mai fac, procleţii?!... Dincescu, pădureţul,

de exemplu, ţigară din ţigară tot fumează, citeşte analize

medicale, facturi de gaze, de lumină, ştergând din DEX:

avere, biruinţă, încercuind în DEX: infarct, dambla, ciroză.

Din când în când citeşte dintr-o cărţulie: „Într-un pârâu

scurgându-se-ntr-o fosă niciun pescar nu va găsi

o perlă.” Şi dacă Duhul Sfânt îşi varsă lapţii-n zoaie?...

Aşa cum anunţase mavroforul şi coana Joiţica aprobase?...

 

Orfevrul îşi vânează prin Tobago, prin Trinidad şi prin

tractire ei, Ricardo Reis, de Campos şi Caeiro, heteronimii,

limbăreţii ăia. Hoitarii consultându-şi, Curţile şi vrăjitorii,

anunţă bulele papale: „Nu-i de găsit ce, vai, nu s-a plodit

din sânge!... Treziţi-vă!... Lăsaţi-vă de şpriţuri!... Păcat

de tinereţea voastră!...” „totul poate fi o moarte şi nici

atât n-are putere să mai fie” ne-nvaţă rudiarul Flamma.

 

II. A DOUA „PROBĂ LA UŞA PÂNTECULUI”

 

Cine visează-n visul maicii mele, ducându-mă în ţipăt

şi în sânge, aşa cum fructele îşi duc în sine şi sâmburii treziţi

la veşnicie, şi mustul învrăjbit cu somnolenţa?... E moartea,

fiii mei, e moartea?!... Iat-o! Cine răstoarnă-n rodia căderii mele

aceeaşi zbenguială de bondari pe care mi-a dictat-o muma?...

 

Cine mă poartă-n spaimele-nvierii sale, aşa cum

fluierul îşi poartă-n vipii oftatul neamului născut cu gâtul

pe-acel butuc al unui gâde nerăbdător, insomniac

avid, zâmbind cu scalpul inocentului în traistă?...

Cine întreabă, ţafandache, înţepenitule în trişerii?!...

Nu piatra îţi răspunde?... Sigur, piatra!... Bocirea

nu-i decât scamatoria pe care

o aplaudă aurolacii?...

 

            Posteritatea nu-i decât o ghicitoare pe care-o trag

la montă insurgenţii?... E noaptea, fiii mei, e moartea,

această singură corvoadă ce-şi mistuie tălmacii migăiţi?...

O, niciodată nu rămâne, niciodată, aceeaşi boare circulând

printr-un suflai de rugăciune, aceeaşi buruiană căţelită

pe-acest maidan greblat de-o ploaie colţuroasă, din

care încasează păpuşarii doimea de-ntuneric putrescent!...

 

„Cine-i stăpânul picioruşelor sfrijite?... Moartea!...

Cine-i stăpânul mutrelor zbârcite?... Moartea!...

Cine-i stăpânul plămânilor încă lucrând?... E moartea!...

Cine-i stăpânul salopetelor de muşchi?... E moartea!...

 

Al cui e plânsul care-adoarme înghesuit în şaua mea?...

E moartea!... Al lui e raiul care merveleşte la cotitura dintre

mâine şi poimâine?... E moartea!... A cui e ploaia care-mi

duce luntrea, aşa cum grădinarul scade febra bujorilor,

fentând chindia?... E moartea, decreţeilor, e moartea!...

 

„«Cine-i mai tare ca speranţa?... Moartea!... Cine-i

mai tare ca voinţa?... Moartea!... Mai tare ca iubirea?...

Moartea!... Mai tare decât viaţa?... Moartea!... Cine-i mai tare

decât moartea?...» Moartea!... Această ficţiune zdrăngănită

în sucursalele-i din toată lumea?... Moartea!... Această

strălucire turburată de graurii de la Săpânţa?...

Moartea!... E ţiitoarea, sorcoviţilor, e moartea!...”

 

Unde-i ieşirea din intrarea-n zero, Doamne?!... Unde-i

scăparea din celulele lui Nero, Doamne?!... Unde-i arena-n

care inorogul jucă şotronul pe smochine, Doamne?!... Unde-i

tembelul care ne vorbise în şapte limbi, plus rusa, Doamne?!...

Sunt locuită de un strigăt.” Trage-ţi­ pilota peste măştile

buboase şi roagă-te din marş, răcnind sub scut, vechime!...

 

                        III. VOM REVENI AICI, JELIND PE SCUT

 

Se înnoptează vrerea vremurilor, Ava!... Mergând

prin Piaţa Primăriei din Craiova (aievea ori în visul

unei târfe?...), ieri am simţit învolburându-se trecutul,

ca maţele başoaldei dintr-o mustărie, trecut pe care

îl crezusem oale şi ulcele, trecut pe care haplea

îl văzusem, trecut pe care îl sortasem privindu-i,

în oglinzi, bojocii compostaţi, trecut încovrigându-se,

trecut pe care ni l-au sărat ideofobii cei peltici,

trecut (bastard!...) scobindu-ne curajul cu briceagul.

 

Cine-ţi dictează, ţafandache, versul?!...

Ce-ţi face inspiraţia la morgă?...

Cine-şi închide cenzorii într-un padoc?...

Cine-mi livrează paricid în pieţe?...

Cine-ţi măsoară prânzurile, Asuerus?!...

Cine-mi însoară stilul cu păleaţa?...

 

„Călăuziţi de-un jind al înnoirii, să gâdilăm

coclind artistica fatalitate a verbelor clocind

în Bălăceanca Veche?...” Jucând-o părinteşte

pe genunchi, cine-şi întreabă lacrima colţoasă:

„S-au cangrenat cireşii la Greceşti, isteaţo?...” Cine

scalpează tărăboiul acestor turturele fragmentate?...

 

Ascultă-mă!... Începe neamul să se disperseze,

Ava!... Nu-i vatra vatră, focul – foc!... Succedanee doar,

pe care păpuşarul le cârpeşte. Ascultă-mă!... Încep

vânzarea vânzătorii. Împart cumpărătorii împărţeala.

Ne risipim din ceas în ceas: orez în cala unei nave

ce şi-a uitat timonierul în rada unui port

proscris din orice mare.

 

            Se-nnegurează ritmul vremurilor, Ava!... Umblând prin

Piaţa Primăriei din Craiova, zăplanule, m-am întâlnit cu tine

şi cu mine, într-un septembrie din ’81!... Pe-atunci nişte

boemi hrăneau căţeaua acelor libertăţi plastifiate. Pe-atunci

afişele sclipeau drăceşte pe ţeasta unui neam de plastilină.

Pe-atunci (ţinându­-şi ignoranţa-n gât, cum lerfa gâlcile

înfuriate) venea cezarul în Bănie, pios vorbind în testamente,

lasciv dansând din zbilţuri şi din târnăcoape.

 

Aşa cum procedară scamatorii trăgând pe nas iluzii

degerate, aşa lucrau profeţii, în subsoluri, împopistrate

avataruri. Heteronimii cui dădură faliment, dorind să-şi

inoveze faraonul?... Cine-şi zidise răsuflarea sub cântecul

băsnarului suflând în diegeze?... Împărăţiile când scapă-n

mare, eviscerate râuri se blochează-n ecluzele acelui bocet

pipernicit, întortocheat şi la duhovnic tras cu mocăniţa.

 

Bătrânul spart în bătrâneţea altui neam, bătrân prelins

într-o vorbire deşelată, pe care chiar uitarea mi-a uitat-o,

înnoadă semne tulburate, înşiră propoziţii încâlcite.

Azi dialogul stă deoparte, într-o mansardă cu muşcate

peticite, care îşi pun culorile în cap, aşa cum fac pirandele

în târguri, când, planturoase, îşi arată cracii. Acolo, peste

drum, fătuca pistruiată deznoadă semne încâlcite, deşiră

propoziţii tulburate şi leagănă un ied într-o covată,

pe care nenorocul îşi ascute limba.

 

În ocniţa aleilor vopsite de putrida tăcere degresată,

studentul miglişeşte veveriţa. Castanii premiază alalia

reveriei, iar pinii demontează trişeria verii. Când cărămizile

din „Turnul cel mai strâmt” se înghiontesc, sărind din zid,

pe unde sufletul îşi strigă armătura?... Vârtejul bate palma

cu scaieţii. Antumii şi postumii?... Ceapă degerată!... Nimicul

stă de vorbă cu nimicul. Genunea şi-a-nghiţit căiţa.

           

            Pe policioara iazului schimonosit de-o amintire

(pe care lebăda o încălzeşte sub aripile-i meliţate, Ava,

din care sufletul şi-a smuls condeiul!...) se plimbă

vânătorul şi copoiul. Un pictor ne triplează

aparenţa: tablou pe care îl rescriu acele coliere

de becaţe, de prepeliţe şi de potârnichii.

 

Azi pictorul, răscumpărându-se-n livadă, îşi ceartă

dibăcia care-i şchiopătează: „Îndoapă-te, ţâfnoaso,

cu povidla pe care orbii o expun în iarmaroace!...

Închide uşa viselor pe care le mână la Stambul

gelepul!... Înnoadă-ţi palmele în rugăciune,

să-ţi dea în clocot insurgenţa!... Nu-i piatra

îndoielii pâinea noastră?... Nu-i scotocirea sufletul

izbânzii?...” „Întreabă, suflete!...” „Cine­-mi răspunde?...”

„Nici Faust, nici Mefistofel, prostane!...”

 

În varniţele perspectivei Pucu, vânătorul,

şi Fofo, dolca lui băftoasă, s-au dizolvat încet,

încetişor, lăsând în urma lor culoare fără de culoare,

vorbire fără de vorbire, făptură de hârtie fără bucălata

fiinţă, o umbră sfredelind în umbră, alunecând

în umbra mare, mare, şi-o amintire strălucind

peste muscele, pe unde iarna îmi aţine

calea şi gura mi-o astupă cu stilete.

„Peccavimus, Marie ajustată!...”

 

Azi neamurile sar în aer. Colibele se caută-n

pământ pe numele unor urcioare pântecoase,

din care Taliarhul slobozi falernul. „Culesul

vieţii s-a vădit cam scurt. Mă-mbună moartea

cu mai multe daruri.” Vom reveni aici, jelind

pe scut, în joc de zaruri, Ava, şi de haruri?