sâmbătă, 31 martie 2018

ŞTEFAN AUG. DOINAŞ: „MISTREŢUL CU COLŢI DE ARGINT”, 29 martie 2018

Prof. FLORIN DANIEL DINCĂ

 DECLARAŢIA LUI LORENZO

cetatea mea? eu pot s-o las la câini
sau pot s-o trec prin foc şi sabie
cu unghiile pot să scurm în ea
alt chip
muşcat pe dedesubt de lepră
şi pot s-o fac să mă aştepte zile
şi ani
însă cu porţile închise
şi pot s-o tai în două s-o iubesc
în fiecare jumătate-a ei cu ură
eu însumi pot s-o biciuiesc
să sufăr
să-i fiu în lacrmi gustul ars al sării
şi scraşnet al cenuşii în revoltă
Savonarola? Poate să-mi refuze
chiar undelemnul ultimei iertări
cetatea mea e ca femeia mea:
pot să-i dau totul
libertatea – nu!
1988
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ
NOAPTEA NEBUNUL ZIUA FIARA

cel ce-mi oferă noaptea luna
cel ce-mi surâde cu grimase
cel care-mi împleteşte una
din funiile reci rămase
la gâtul celor spânzuraţi –

l-am întâlnit aseară-n tindă:
privea la mine din oglindă
cu ochi albaştri şi curaţi

cel care ziua mă îngână
cel care în amurg îmi cere
să-mi tai un deget de la mână
împrumutându-mi în tăcere
cinci unghii negre foarte lungi –

l-am întâlnit aseară-n tindă:
venea spre mine din oglindă
cu pas uşor şi blana-n dungi

noaptea nebunul ziua fiara –
pe fruntea cui s-aşez tiara?
1989
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ
Prof. FLORIN DANIEL DINCĂ

 LECŢIA DE MACHIAJ

lasă-mă să te machiez
chip prea iubit
scumpă mătuşă Speranţa!

mai întâi
un fond de teint
gros
în tonul secolului care apune

ochii aceştia plini de antren
când au orbit?

două cearcăne brune
le vor reda petulanţa
pe un obraz
aceeaşi aluniţă moştenită
rasă mereu de câţiva egumeni

să ştii că azi
se poartă faţa ostenită
pomeţii rumeni

o agrafă în colţul gurii –
şi problema: cum vei zâmbi?
e rezolvată

tăişul prea sever al figurii
se va ştirbi
cu ghemotoace de vată

ca un nor de umbră
şi fum
atenuăm voluntara bărbie

aşa –

urcă-te la tribună acum
c-o alură zglobie
aclamându-te nebuneşte
uite – mulţimea face cute
ca iarba

haide mătuşă! mai iute
până nu-ţi creşte
barba
1989
PSALMUL II

Te ştiu gelos, teribil de gelos
pe tot ce am, şi-adun, şi strâng în braţe
aici, când nu Te-mbrăţişez pe Tine.

În irisul iubitei Te descopăr,
şi flacăra Ta sumbră mă orbeşte.
Te simt prin degete alunecându-mi
ca o şopârlă cu solzi mici de aur.
Şi Te surprind întruna punând piedici
în spiţele-alergării mele. Doamne,
dar oare nu spre Tine-alerg întruna?
Şi nu te cheltuiesc mereu pe Tine?
Şi nu de focul Tău îmi ard vederea?

Deposedează-mă, Gelosule, de lume!
Dorinţa Ta sălbatică de-a mă avea
în felu-acesta – şchiop, sărac şi orb –
să mă-nsoţească peste tot, asemeni
unei iubiri ce pârjoleşte totul…
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ
Prof. FLORIN DANIEL DINCĂ

 PSALMUL X

Bogată-i valea Domnului, şi curge
cu vuiet paşnic, şi adapă turme
de vite şi de fiare, fâlfâire
de păsări albe, roiuri de lăcuste;
şi toate-şi recunosc în undă chipul,
şi, fericite, beau stingându-şi setea,
şi mare voluptate simt cu botul,
şi aţipesc apoi pe ţărmul apei.

Doar nouă, oamenilor, nu ne este
prielnică gustarea; numai nouă
oglinda ne aruncă-n faţă chipul
schimonosit. De ce, Stăpâne? Dintr-un
tufiş ce arde fără-a se scrumi, o voce
mi-a spus cu milă, şi-am recunoscut-o:

– Din valea Mea voi nu veţi bea, decât
făcându-i undele mai dulci cu lacrimi...
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ
PSALMUL V

Doamne, aş vrea să-ţi spun Tu, cum i-aş spune
celui ce-mi pune povara lui groaznică-n spate.

Doamne, dezbracă-te-n ceruri de soare;
leapădă-Ţi luna şi stelele; vino să
batem pe jos amândoi în sudoare
ţara aceasta de cântec şi jale. Un rege
nu-şi stăpâneşte aievea regatul, decât
dacă-şi conduce pe cel mai din urmă supus în
sala reagală.
Sunt orbul Tău, Doamne!
Fii Tu ologul pe care îl port pe cocoaşă,
împrumutându-i picioarele mele în drum spre Emaus…
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ
Prof. FLORIN DANIEL DINCĂ

 PSALMUL XVI

Aici, la răspântie, unde se-alege
un drum de alt drum, bifurcat sunt eu însumi.

Credeam c-am ales, că poteca aceasta
mă duce spre Tine, dar iată-mă – unde?
Credeam că sunt liber, dar vai! o răscruce
se naşte din alta, iar inima care
credea că alege se simte ea însăşi
aleasă... De cine? Aceleaşi enorme,
lumeşti bălării năpădesc deopotrivă
un drum, ca şi altul, cu flori şi miresme.
Dar oare pe care din ele mă aflu?

Stropeşte-le, Doamne, să ştiu, pe-amândouă:
pe unul cu sânge, pe altul cu rouă.
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ
PSALMUL XIX

 

Născut în cer, dar exilat de Tine
pe-acest pământ de spaime şi înfrângeri,
ce-ai vrea să fac? Să-nfăşur în suspine
căderea din grădina Ta cu îngeri?
Să-mi pun subtilul suflet să-şi deplângă
logodna cu materia nătângă?
Să urlu? Să blestem?

Nu, Doamne. Clipa
dă tuturora preţ sălbatic: gura
în sărutare poate fi aripa
unui heruv care-ntrecând măsura
îndoaie un alt cer ce se deschide
la mângâierea mâinii mele-avide.

Da, Doamne: jos, la marginea luminii,
eu aflu-n zorii zilei, beat de rouă,
văzutele: femeia, urşii, crinii,
granitul fără vârstă, luna nouă,
şi tot ce-i frumuseţe întrupată
crescând şi apunând cu mine-odată.

Dacă, trezit din timpul fără capăt,
voi fi chemat în rai, strigat pe nume,
îngăduie, Stăpâne, să-mi recapăt
acelaşi trup ce l-am avut în lume:
ca să domnească-n veci la vămi natale
lucrarea cea dintâi a mâinii Tale.
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ

ŞTEFAN DINCESCU

METAMORFOZELE (IV)

Sunt Ion în vârful unui stâlp. Merinde 
nu cere gura mea: hrănit cu posturi,
mă-mbăt de roua serii şi beau rosturi
cărora numai inima le prinde

extractul pur din mult prea simple costuri.
Prin trupul meu încep să se perinde
multiple forme, euri licărinde
ieşind la ceasul lor din adăposturi.

Să simţi în jur pustiul – ce cutremur!
Îmi muşc de spaimă buzele şi tremur
ca frunza plopilor fără-adiere.

În vârfu-acestui stâlp aştept Cuvântul. 
Se va rosti? Ori sunt sortit, ca vântul,
să fac zadarnic gesturi de-nviere?
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ

ŞTEFAN DINCESCU

METAMORFOZELE (VIII)

Am vrut să fiu călăul care taie
grumazul lui Ioan Botezătorul,
şi-am înălţat cu mâna mea toporul,
şi-am pus eu însumi capul pe-o tigaie,

şi l-am depus, bărbos, lângă piciorul 
femeii care dănţuia-n odaie
ieşind din văluri ca dintr-o văpaie
cu pântecul şi sânii arşi de dorul

dezmăţului în faţa maiestăţii
libidinoase. Urletul cetăţii
doar mie-mi răsuna-n timpan. De-aceea

mi-am astupat urechile-amândouă. 
Şi-atunci am auzit scăldat în rouă
un pas desculţ cutreierând Iudeea.
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ

ŞTEFAN DINCESCU

METAMORFOZELE (XI)

Mă schimb. Dar nu treptat; ci, ca prin farmec,
îmi lepăd vechea formă şi simţire,
şi nu mă-ntreb cu câtă-ndreptăţire
uzurp un tron şi scapăr alte arme,

şi nici ce duh mă bântuie-n neştire 
să mă dezmint mereu, sau ce alarme
răsună-n carnea nouă care-şi doarme
în somn străin împrumutata fire.

Ştiu doar atât: că mască după mască 
mi-ajută trup şi suflet să renască
la nunţi multiple sub acelaşi astru

de voluptatea-acestui schimb. Omidă,
eu nu mai fac popas în crisalidă,
ci mă lansez ca fluture albastru.
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ

ŞTEFAN DINCESCU

METAMORFOZELE (XIII)

Cum îşi desprind la vestiar actorii
celebri-mprumutatele costume,
şi eu, acum, abandonez cutume
de ipostaze-obscure sau notorii,

de-ntruchipări în viaţă sau postume,
care m-au exaltat, până ce zorii
gonind aplauzele iluzorii 
îmi dau, izbăvitor, un singur nume.

Adio, măşti de-o clipă, învelişuri
de oameni, plante, monştri reci – haşişuri
pe care v-am fumat, pe rând, pe toate.

Voi fiţi ce-am fost şi ce-am să fiu: fidele
esenţei voastre şi-ncercării mele
de-a fi cu mult mai mult decât se poate.
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ

ŞTEFAN DINCESCU

OVIDIU LA TOMIS

Aici e locul meu, aici e bine.
Când nu mai am acasă ce să sper,
aici găsesc ţărână, apă, cer:
aici penaţii Romei sunt cu mine.

Pe-această limbă de pământ şi ger
spre care valul ca un şarpe vine
citesc pe boltă litere divine,  
dar îndurare nimănui nu cer.

Zadarnic spumegi, veninoasă mare,
din valurile-ţi negre şi amare!
Eu stau nebiruit în faţa ta.

Şi mii de ani, în zarea arămie,
poeţi însinguraţi asemeni mie
sfidându-te cu lira vor cânta.
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ
Prof. FLORIN DANIEL DINCĂ

 ULISSE

Tu, cel ce ca Ulisse vii acasă,
ajuns în prag, priveşte-o clipă-n sus:
Apollo te mai ţine-n marea-i plasă,
ca pe-un vânat captiv, dar nesupus.
Ce ochi cumplit! Te-a urmărit pe ape,
şi te-a văzut tinzând spre-acest liman  
acelaşi braţ ce-a izbutit să scape
de dulci îmbrăţişări şi de duşman.
Cu lănci de foc ţi-a măsurat în lume
distanţa dintre inimă şi lut.
Acuma stă deasupra ta, anume,
ca peste-o urnă care s-a umplut.
Mereu a fost alăturea de tine.
Cu flacăra te-a bântuit mereu.  
Azi simţi pe dinăuntru-n scrumuri line
căzând substanţa sufletului tău.  
Din ape, din nisipul sur, din aer
şi din otrava palizilor crini,
pe umeri ţi s-a tors, ca dintr-un caier,
spinoasă, o povară de lumini,
Ci Penelopa şi-a făcut complice
absenţa lui, şi astfel izbuti
cu-aceeaşi mână harnică să strice
tot ce-a urzit, de teamă, peste zi.
De-aceea, nu jigni sub stâlpii porţii
nici para, nici funinginile ei.
N-auzi cum se aruncă singuri sorţii
deasupra ta şi-a falnicilor zei?...
ŞTEFAN AUG. DOINAŞ